Jak skorzystać z rękojmi i gwarancji na mieszkanie?
REKLAMA
REKLAMA
Po odebraniu naszego nowego mieszkania zazwyczaj natychmiast przystępujemy do jego aranżacji. Trwa to zazwyczaj kilka miesięcy. Kiedy już zakończą się prace wykończeniowe możemy w pełni cieszyć się nowym lokum. Niestety bywa, że właśnie w tym momencie wychodzą na jaw do tej pory ukryte usterki. W takiej sytuacji nie należy wpadać w panikę. Przysługuje nam bowiem prawo do gwarancji oraz rękojmi.
REKLAMA
Rękojmia
Jak mówi art. 556 pa. 1 kodeksu cywilnego, z rękojmi możemy skorzystać, gdy mieszkanie „zostało kupującemu wydane w stanie niezupełnym” lub posiada wadę, która „zmniejsza jego wartość lub użyteczność”. Taką wadą może być na przykład źle założony grzejnik lub pękająca ściana. Dochodzić swoich praw na podstawie rękojmi możemy w ciągu trzech lat od dnia odbioru mieszkania. W tym czasie odpowiedzialna firma zobowiązana jest do usunięcia nieprawidłowości. Jeśli natomiast okaże się, że znaleziona wada jest nie do naprawienia, mamy prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy.
Zobacz także: Jak sporządzać umowę ustanawiającą prawo własności na rzecz spółdzielcy?
Gwarancja
Pamiętajmy, że deweloper nie ma obowiązku udzielenia nam gwarancji. Warto dowiedzieć się jeszcze przed zakupem nieruchomości, na jaki czas i czy w ogóle nam ona przysługuje. Udzielając gwarancji producent zobowiązuje się do naprawy lub wymiany towaru na własny koszt.
Zobacz także: Konieczność zachowania formy aktu notarialnego
Warto pamiętać, że w przypadku odkrycia usterki w naszym domu mamy prawo skorzystać zarówno z gwarancji, jak i rękojmi. Dopilnujmy, aby pojawił się w tej kwestii odpowiedni zapis w umowie.
REKLAMA
REKLAMA