REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Miejsce do przechowywania, czyli schowki, półki i szafy

Magda Lehmann
Projektant wnętrz
Salon. Fot. Fotolia
Salon. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce do przechowywania powinno zostać uwzględnione już na etapie projektowym. Myśląc o dobrze zagospodarowanej przestrzeni we wnętrzu domu czy mieszkania wyobrażamy sobie zwykle piękne pokoje, przestronne sypialnie, obszerne hole czy pokoje kąpielowe a marginalizujemy te „nieciekawe” przestrzenie na składowanie.

Jednak w dobrym projekcie oprócz tych reprezentacyjnych przestrzeni do życia musi być miejsce na przechowywanie ubrań, sprzętów sportowych, zapasów żywności i chemii gospodarczej oraz naszych prywatnych zbiorów.

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli przy wstępnym projektowaniu przestrzeni nie docenia się roli schowków w domu czy mieszkaniu w dalszej perspektywie ich brak szybko daje się we znaki. Tego objawem jest później bałagan we wnętrzach i ciągłe poszukiwania rzeczy. Bez specjalnych pomieszczeń i schowków trudno zachować porządek i znaleźć potrzebne rzeczy.

Ważne żeby na etapie planowania urządzenia wnętrza pomyśleć by projekt zawierał miejsca do przechowywania i składowania. Oczywiście zwykle w domu można wygospodarować więcej schowków do przechowania niż w mieszkaniu. Sprytny projektant i tu zagospodaruje i ukryje schowki i pawlacze w niewidocznych, ale dostępnych dla mieszkańców miejscach. Kiedy wybiera się projekt wnętrza, warto sprawdzić, czy będzie w naszym lokum dosyć miejsca na wszystkie przedmioty towarzyszące nam w codziennym życiu.

Zobacz także: Jak uczynić poddasze możliwym do zamieszkania?

REKLAMA

Czy w domu starczy miejsca na łyżwy, zapas ręczników albo dodatkowy serwis kawowy? Najlepiej to sprawdzić w tym samym momencie, w którym podejmuje się decyzję o tym, ile będzie w mieszkaniu łazienek, sypialni i czy kuchnia ma być otwarta, czy zamknięta. Wyodrębnienie wygodnych schowków i pomieszczeń pomocniczych jeszcze na etapie projektu będzie mniej kłopotliwe niż późniejsze przeróbki w ściankach działowych i zakupy kolejnych szaf i regałów. Niezmiernie ważne jest dobre zaplanowanie schowków, półek, regałów czy szaf – ale, żeby wygodnie móc z nich korzystać muszą one być łatwo dostępne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie są wyznaczniki użyteczności poddasza?

Pamiętajmy, że im głębiej coś schowamy, tym rzadziej będziemy z tego korzystać. Uzmysłowienie sobie, jakie przedmioty będziemy chcieli przechowywać w naszym domu, a także – jak często i gdzie najbardziej będziemy ich potrzebować, to ważny etap planowania przestrzeni w domu. Oczywiście sposoby przechowywania zależą od wielkości budynku i zastosowanych w nim rozwiązań architektonicznych. Każdy planujący wnętrze swojego lokum powinien zaplanować miejsca do przechowywania stosownie do swoich zwyczajów, potrzeb i upodobań.

Środki czystości i sprzęt do sprzątania, zapas drewna do kominka, narty i łyżwy, stos ważnych czasopism, itp. – wszystkie te przedmioty, z którymi nie możemy się rozstać, gdzieś trzeba zgromadzić. Niektóre umieszczamy w szafie gospodarczej, a inne w pawlaczu, garderobie czy spiżarni. Na wszystkie trzeba znaleźć miejsce.

Zobacz także: Jak dobrze wykorzystać powierzchnię piwnicy?

Na przechowywanie można wykorzystać każde cofnięcie w murze, każdą wnękę wynikającą z konstrukcji budynku. Rozmaite, wbudowane w ścianę szafy i schowki są niemal obowiązkowym elementem współczesnych wnętrz, w których meble występują w minimalnej ilości, a wszystkie sprzęty są ukryte. Zabudowanie kącików pozwala uporządkować linię ścian i jest tańszym rozwiązaniem niż zakup drogich, dopasowanych do wystroju mieszkania mebli.

Najwygodniej mieszka się w takim domu czy mieszkaniu, w którym w różnych punktach rozmieszczone są składziki, garderoby i podręczne magazyny, czyli pomieszczenia, do którego można wejść. Tam, gdzie brak na nie miejsca są one zastąpione szafami czy schowkami. W dobrym projekcie pomieszczenia do składowania są odpowiednio rozmieszczone w przestrzeni wnętrza, a ich wielkość dopasowana jest do pełnionej funkcji. Na przykład wygodna garderoba czy szafa musi znajdować się przy sypialni, a miejsce na składowanie brudnej bielizny niedaleko pralki. Najbliżej głównego wejścia do domu czy mieszkania potrzebne jest miejsce na odłożenie ubrań wierzchnich i butów. W kuchni i jej pobliżu przechowujemy sprzęty służące do przygotowywania i spożywania posiłków, a także produkty spożywcze. Ważne jest to, żeby w kuchni była dostateczna ilość miejsca na szafki kuchenne. Schowek na jedzenie nie musi być tak duży jak pomieszczenia na odzież, w których trzeba zachować miejsce na swobodne poruszanie się. Tutaj wystarczy, by można było stanąć w progu i sięgnąć po wybrany produkt. W mniejszych mieszkaniach funkcję spiżarni może pełnić szafka stojąca w kuchni. Hermetycznie zamknięte zapasy produktów żywnościowych, po które sięgamy od czasu do czasu, można również przechowywać w schowku gospodarczym. Otoczenie stołu w jadalni to najwygodniejsze miejsce do przechowywania bielizny stołowej, wazonów, zastawy i nakryć stołowych. W jego pobliżu ustawiamy zatem kredens lub szafki, witryny czy wydrążamy wnęki w ścianach.

Zobacz także: Podłoga w domowej siłowni

Pokój dzienny to najlepsze miejsce do przechowywania książek, płyt, kolekcji i zbiorów. Warto więc wyznaczyć właśnie w tej części domu miejsce na bibliotekę, szafki na płyty czy regały na nasze zbiory. To bardzo ważne, żeby przed ostateczną decyzją o projekcie wnętrz pomyśleć o takim miejscu.

Zobacz także: Jak praktycznie urządzić spiżarnię?

W łazience zazwyczaj wystarczają niewielkie szafki na kosmetyki i ręczniki. Dobra aranżacja tej przestrzeni to bardzo ważna sprawa. Należy bowiem wygodnie i funkcjonalnie zmieścić wszystkie potrzebne meble i pogodzić je z rozmieszczeniem urządzeń sanitarnych.

Pamiętajmy zatem, że oprócz planowania naszych pięknych pomieszczeń reprezentacyjnych w domu czy mieszkaniu niemniej ważne jest mądre zaplanowanie miejsc do przechowywania zarówno ubrań, jak i środków spożywczych i chemicznych czy wreszcie naszych zbiorów. Przy każdej takiej powierzchni należy przemyśleć jej zagospodarowanie, układ półek i schowków oraz uwzględnić przestrzeń potrzebną do otwarcia drzwi i swobodne sięganie po znajdujące się tam przedmioty.

Zobacz także: Jak urządzić pralnię i suszarnię w domu?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA