REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy obecnych cenach nieruchomości, mało kogo stać jest obecnie na kupno mieszkania. Nadal jednak wiele osób chce mieszkać „na swoim”, albo jest do tego zmuszonym- np. w wyniku podjęcia studiów lub pracy w innym mieście. Z drugiej strony właściciele kilku mieszkań- czy to nabywcy, czy np. spadkobiercy chcą na nich zarobić. Rozwiązaniem tych „problemów” jest rzecz jasna umowa najmu. W przypadku jednak lokali mieszkalnych, trzeba uważać m.in. na ustawę o ochronie praw lokatorów, która może sprawić, że korzystne dla nas (jako wynajmujących) postanowienia umowne nie będą wiążące dla najemcy.

Stopień trudności: niski.

REKLAMA

REKLAMA

Koszt : -

Wymagane dokumenty: brak

Forma: pisemna

REKLAMA

Krok 1: informacje wstępne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sporządzanie umowy rozpoczynamy od wskazania miejsca oraz daty jej zawarcia.

Następnie w umowie musimy umieścić dane stron wynajmującego(wynajmujących) i najemcy (najemców).

W przypadku osób fizycznych podajemy następujące dane:

  • Imię (imiona) oraz nazwisko
  • Numer pesel
  • Numer i serię dowodu osobistego
  • Adres zamieszkania

Jeżeli wynajmującym jest przedsiębiorca:

  • Firmę
  • Siedzibę
  • Numery NIP i REGON
  • Numer z rejestru przedsiębiorców KRS, lub ewidencji działalności gospodarczej.
  • Osoby upoważnione do reprezentacji: czy to z racji pełnionych funkcji (np. członków zarządu, czy prokurentów) czy pełnomocnictwa.

Wynajmujący powinien określić jakim prawem do lokalu dysponuje: np. własnością odrębnego lokalu, czy którymś z praw spółdzielczych. Pamiętaj też, żeby na umowie znaleźli się i ją podpisali wszyscy wynajmujący i najemcy.

Krok 2: przedmiot umowy

Następnie musimy określić przedmiot umowy- czyli opisać wynajmowane mieszkanie. W szczególności wskazujemy:

  • adres lokalu,
  • jego powierzchnię,
  • liczbę pomieszczeń,
  • kondygnację, na której się znajduje.
  • Numer księgi wieczystej jeśli go posiada.
  • Nazwę spółdzielni mieszkaniowej jeśli znajduje się w jej zasobach.
  • Określenie miejsca parkingowego oraz/lub piwnicy jeśli zamierzamy je udostępnić wraz z mieszkaniem.

Krok 3: protokół techniczny.

Protokół powinien stanowić załącznik do umowy. Strony określają w nim stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji, urządzeń, mebli. Protokół staje się istotny w momencie wygaśnięcia umowy najmu i wzajemnych rozliczeń po opróżnieniu lokalu (jest m.in. podstawą do potrącenia kosztów remontu z kaucji).

Krok 4: długość trwania umowy.

Umowę najmu można zawrzeć w dwóch terminach: na czas określony (np. 2 miesiące, czy do 01.06.2009r.), lub na czas niekreślony (bez terminu zakończenia najmu).

Umowa na czas określony jest wygodniejsza dla wynajmującego: wygasa sama, nie trzeba jej wypowiadać. W przypadku umowy na czas nieokreślony jedynym sposobem jej zakończenia jest wypowiedzenie umowy przez którąś (bądź obie) stronę umowy. Z uwagi na ustawę o ochronie praw lokatorów może to być utrudnione.

Rodzaj umowy wybierajmy więc według potrzeb najemcy i wygody wynajmującego. Jeżeli np. najemcą ma być student, sporządźmy umowę na czas określony (np. 01.10.07- 15.07.08) z możliwością jej przedłużenia na kolejne okresy (np. kolejny rok akademicki) w drodze aneksów.

Krok 5: czynsz

Jedną z najważniejszych kwestii umowy najmu jest określenie czynszu. Aby skutecznie tego dokonać należy wskazać:

  • Kwotę ( w złotych, lub w równowartości określonej wysokości innej waluty, w oparciu o kurs średni NBP w dniu zapłaty) określoną cyframi i słownie.
    • UWAGA na zmiany kursu walut.
  • Termin płatności (np. do 15 każdego miesiąca)
  • Sposób płatności: w gotówce czy na rachunek bankowy.

Jeśli umowa dotyczy najmu okazjonalnego, lub najmu lokalu użytkowego, strony mogą określić, jak często i w jakiej wysokości dopuszczalna jest podwyżka czynszu

W innym przypadku zmiana wysokości czynszu podlega ustawie o ochronie praw lokatorów. Możemy w umowie wskazać odesłanie do ustawy w tym zakresie.

Krok 6: kaucja

Zawarcie umowy można uzależnić od wpłacenia kaucji zwrotnej w wysokości do 12-o krotności czynszu. Zwracając kaucję, wynajmujący stosuje ten sam mnożnik, jednak uwzględnia czynsz w wysokości na dzień zakończenia najmu (nie mniej jednak niż pierwotna kaucja)


Czynsz: 1000 zł. Kaucja: 3x czynsz = 3000. Wypowiedzenie. Czynsz po podwyżce -1200 zł. Zwrot kaucji w wysokości 3x1200 = 3600 zł.

Wynajmujący może zastrzec sobie odpowiednie potrącenie z kaucji kosztów, wynikłych ze zniszczeń spowodowanych przez najemcę.

Krok 7: opłaty

Strony powinny ustalić, jakie opłaty będzie ponosił najemca, a jakie wynajmujący. Innymi słowy czy czynsz będzie w sobie zawierał już opłaty za: Internet, c.o., wodę itp. Należy w umowie wyraźnie rozgraniczyć zakres ponoszonych opłat przez najemcę i wynajmującego.

Dla rozliczających się ryczałtowo najwygodniejsze jest przerzucenie jak największej ilości opłat bezpośrednio na na najemcę. Im mniej będzie nam przekazywał pieniędzy (z których część przecież i tak musielibyśmy przeznaczyć na opłaty) tym mniejszy zapłacimy podatek.

Krok 8: prawa i zobowiązania

Strony w umowie mogą zawrzeć dodatkowe zobowiązania dotyczące wynajmowanego lokalu. Mogą np. przyjąć, że po zakończeniu najmu najemca zobowiązany jest lokal pomalować albo np. że właściciel może sprawdzić stan lokalu w określonym terminie w obecności najemcy. Innym warunkiem może być wyeksponowanie konieczności zgody wynajmującego na podnajęcie całości lub części (np. pokoju) mieszkania.

Krok 9: wypowiedzenie

Zasady wypowiedzenia umowy najmu lokalu mieszkalnego w stosunku do wynajmującego regulują przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, a w stosunku do najemcy - przepisy kodeksu cywilnego. Oznacza to, że w umowie może znaleźć się dowolny zapis dotyczący wypowiedzenia umowy przez najemcę, np. najemca może wypowiedzieć najem z miesięcznym wyprzedzeniem na koniec miesiąca kalendarzowego. Jeśli chodzi o wynajmującego - co do zasad wypowiedzenia należy przywołać przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów.

Jeśli podpisujemy umowę na czas określony, musimy w UMOWIE zawrzeć możliwość jej wypowiedzenia. Należy również wprost wskazać jej przyczyny (w miarę szczegółowo). Jeśli tego nie zrobimy umowy nie będzie można wypowiedzieć.

Krok 10: podpisy

Umowa najmu, aby była ważna, musi być podpisana własnoręcznie przez obie strony. Nie trzeba jej rejestrować w urzędzie skarbowym; nie płaci się od niej podatku od czynności cywilnoprawnych- opodatkowany jest jednak podatkiem dochodowym, a w przypadku lokali użytkowych także VAT

Uwagi ogólne:

  • jeżeli chcemy wynająć mieszkanie na stałe (np. odziedziczyliśmy mieszkanie, którego nie planujemy na razie sprzedać, a w którym nie mieszkamy) zastosowanie mają przepisy o ochronie praw lokatorów: w szczególności w zakresie wypowiedzeń, oraz wysokości i trybu podwyżek czynszu.
  • Jeżeli wynajmujemy mieszkanie spółdzielcze (nieważne czy lokatorskie, czy własnościowe) musimy powiadomić spółdzielnię mieszkaniową o wynajmie lokalu jeżeli:
    1. Lokal zmieni przeznaczenie : z mieszkalnego na gospodarczy (np. wynajem pod biuro)
    2. Zmieni się liczba osób korzystających z mieszkania – ma to wpływ na wysokość czynszu.
  • Jeżeli chcesz uniknąć kłopotów związanych z podwyżką czynszu ( na zasadach ustawy o ochronie praw lokatorów), stosuj najem na czas określony – np. na rok. Podpisując kolejne umowy możesz dowolnie kształtować czynsz, nie musisz również martwić się długimi okresami wypowiedzenia.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA