REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć ryczałtowo wynajem mieszkania?

Adam Kret
Wynajem mieszkania.
Wynajem mieszkania.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałtowe rozliczanie wynajmu mieszkania jest proste, a jego obsługa przez księgowego (jeśli nie zdecydujemy się sami prowadzić ewidencji) jest niedroga. Co zrobić żeby móc się rozliczać ryczałtowo?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Stopień trudności: niski

Koszt : -

Wymagane dokumenty: oświadczenie do urzędu skarbowego

REKLAMA

Druki PIT 28 i PIT 28A

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także:

Krok 1: sprawdź czy ryczałt się opłaca

Opodatkowanie ryczałtowe, mimo że nieskomplikowane i stosunkowo niskie, nie zawsze jest najlepszym sposobem opodatkowania – por. Jak wybrać formę opodatkowania najmu mieszkania?

Przeprowadź rachunek ekonomiczny.

Krok 2: minimalizujemy podatek

W umowie najmu przerzućmy jak najwięcej opłat na najemcę. Zobowiążmy go do bezpośredniego opłacania rachunków, oraz opłat komunalnych. Dzięki temu będzie nam przekazywał mniej pieniędzy- od których zapłacimy mniejszy podatek

Dlaczego?

Przy rozliczeniu ryczałtowym, podatek płacimy od wszystkiego co dostaniemy od najemcy. Jeśli więc w czynsz wliczymy opłaty – od całego czynszu zapłacimy podatek. (nawet od tego co ewidentnie stanowi koszt wynajmu). Jeśli zobowiążemy najemcę do opłacania rachunków, podatek zapłacimy tylko od zysku za wynajem.

Pamiętaj o kontroli rachunków i pokwitowaniach wpłat dokonywanych przez najemcę/dzierżawcę.


Krok 3: ewidencja czy nie?

Jeśli w pisemnej umowie określono wysokość czynszu ( co jest raczej oczywiste) - prowadzenie ewidencji nie jest konieczne. Może ona jednak być pomocna w przypadku zalegania z opłatami przez najemcę - stanowi wtedy podstawę do określenia, że w danym miesiącu nie osiągnęliśmy przychodu.

Prowadzenie ewidencji jest dobrowolne.

Krok 4: zawiadamiamy Urząd Skarbowy

O wyborze formy opodatkowania należy powiadomić Naczelnika Urzędu Skarbowego, właściwego dla naszego miejsca zamieszkania.

Zobacz także: Podatek katastralny – potencjalne konsekwencje

W treści należy wskazać, iż w bieżącym roku będzie się uzyskiwać przychód z najmu lokalu, w związku z czym wybiera się opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zobacz także: Podatek od nieruchomości w 2013 roku – obowiązani i stawki podatkowe

UWAGA: Pamiętajmy o podaniu numeru NIP

Karol Kozłowski mieszkaniec Białegostoku od początku 2007 roku zaczął wynajmować należące do niego mieszkanie. 22 stycznia 2007 r. złożył w urzędzie skarbowym poniższe pisemne oświadczenie, że wybiera opodatkowanie ryczałtem w tym roku.

Białystok, dnia 22 stycznia 2007 r.

Karol Kozłowski

ul. Świętojańska 4

Białystok

NIP 542-123-45-67

Naczelnik

I Urzędu Skarbowego

w Białymstoku

Oświadczenie

Ja, Karol Kozłowski, oświadczam, że jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej od 1 stycznia 2007 roku będę osiągał przychody z tytułu najmu. W związku z tym wybieram opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Karol Kozłowski

Do kiedy należy składać wniosek:

- do 20 stycznia (jeśli rozpoczynamy najem od początku roku, lub chcemy zmienić wcześniejszą formę opodatkowania).

- jeżeli najem rozpoczął się w trakcie roku podatkowego- nie później niż do otrzymania pierwszej wpłaty czynszu

Jeżeli kontynuujemy opodatkowanie ryczałtowe w kolejnym roku podatkowym, nie musimy tego zgłaszać urzędowi skarbowemu. Musimy dokonać zgłoszenia jeśli chcemy zmienić formę z ryczałtowej na inną.

Zobacz także: Pomoc w spłacie kredytu a podatki

Krok 5: wyliczamy zaliczki

Musimy sami wyliczyć zaliczkę na poczet podatku i odprowadzić ją do US. Obecnie ryczałtowe opodatkowanie najmu posiada sztywną stawkę 8,5% niezależnie od osiąganego dochodu (dawniej powyżej 4000 euro obowiązywała wyższa stawka)- tak wiec wyliczenie nie powinno nastręczać większych problemów.

Zobacz także: Pomoc dziecku w zakupie mieszkania a podatek

Jeśli nie posiadamy innych źródeł dochodu opodatkowanych na zasadach ogólnych, możemy przychód obniżyć o zwolnienia przysługujące nam w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie możemy skorzystać z odpisów jeśli wykorzystaliśmy je przy innych rozliczeniach.

Krok 6: wpłacamy zaliczki

Zaliczki na poczet podatku ryczałtowego należy wpłacać co miesiąc.

Zaliczki uiszcza się „z dołu” za każdy miesiąc, do 20 dnia kolejnego miesiąca.

Przykład: Najemca uiszcza czynsz 15 dnia każdego miesiąca. Rozliczenie wpłaty dokonanej np. 15 marca, dokonuje się do 20 kwietnia.

Uiszczenie zaliczki za grudzień następuje do dnia złożenia rozliczenia rocznego.

Krok 7: rozliczenie roczne

Szczegółowy opis wypełnienia rozliczenia rocznego z tytułu najmu lokalu – ksiegowosc.infor.pl/podatki/pit/pit

Zobacz także: Darowizna domu od teściów a obowiązek podatkowy

Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA