REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada nadzorcza w spółdzielni mieszkaniowej

Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
Prawnik Bogumiła Dmochowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada nadzorcza kontroluje i nadzoruje działalność spółdzielni. Czuwa nad pracą zarządu, koryguje nieprawidłowości, a w szczególnych przypadkach zastępuje zarząd. Jest także instancją odwoławczą od decyzji zarządu w sprawach dotyczących praw członków.

Zadania kontrolno-nadzorcze

REKLAMA

REKLAMA

Zadania kontrolne i nadzorcze rada realizuje przez:
• badanie okresowych sprawozdań finansowych spółdzielni pod względem rzetelności i prawidłowości;
• dokonywanie okresowych ocen wykonania przez spółdzielnię zadań gospodarczych z uwzględnieniem przestrzegania praw jej członków, np. ocena wykonania planów remontowych i modernizacyjnych lub ocena efektywności inwestycji i eksploatacji w świetle skarg i wniosków członków;
• kontrolowanie sposobów załatwiania przez zarząd wniosków organów spółdzielni i ich członków tzn. wniosków zebrań grup członkowskich, rad mieszkańców, osiedli i innych organów;
• rozpatrywanie skarg na działalność zarządu m.in. pism, wniosków, odwołań od decyzji, przy czym rada powinna przestrzegać statutowych terminów na ich rozpatrzenie;
• składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdań zawierających wyniki kontroli oraz ocenę sprawozdań finansowych;
• czuwanie, aby przynajmniej raz na 3 lata, a w okresie budowy budynków mieszkalnych lub likwidacji corocznie, spółdzielnia została poddana lustracji.

Zadania zarządzające

Kompetencje zarządzające rady:
• podejmowanie i zatwierdzanie programów inwestycyjnych, planów wydatków i dochodów spółdzielni, proporcji rozłożenia kosztów działalności spółdzielni na różne grupy członków;
• podejmowanie uchwał dotyczących nabycia i obciążenia nieruchomości (ustanowienie hipoteki oraz oddanie w długoletnią dzierżawę lub najem nieruchomości);
• uchwalanie przystępowania do organizacji społecznych oraz występowanie z nich;
• zatwierdzanie struktury organizacyjnej spółdzielni;
• wyrażanie zgody na obciążenie właścicieli lokali użytkowych kosztami utrzymania nieruchomości wspólnej;
• zgoda na wystąpienie do sądu przez zarząd spółdzielni o nakazanie sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu przysługującego członkowi spółdzielni;

REKLAMA

Brak uchwały rady nadzorczej upoważniającej zarząd do nabycia danej nieruchomości na własność lub wieczyste użytkowanie albo obciążenie hipoteką nieruchomości spółdzielni powoduje ich bezskuteczność lub też względną lub bezwzględną nieważność, jeżeli zarząd podjął takie czynność bez wcześniejszego upoważnienia rady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania reprezentacyjne

Rada reprezentuje spółdzielnię w czynnościach prawnych dokonywanych między spółdzielnią a członkiem zarządu lub dokonywanych przez spółdzielnię w interesie członka zarządu. Ponadto, jeżeli zarząd spółdzielni wniósł powództwo o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia, rada może zadecydować o uchyleniu takiej uchwały. W imieniu spółdzielni rada nadzorcza zwołuje walne zgromadzenie na wniosek uprawnionych podmiotów, w sytuacji gdy zarząd nie wykona tego obowiązku. Jeżeli statut tak stanowi, rada nadzorcza ma prawo powołać lub odwołać członków zarządu lub też ich zawiesić w związku z działalnością prowadzoną niezgodnie z prawem lub statutem.

Jeżeli statut danej spółdzielni tak stanowi, rada nadzorcza decyduje o przyjęciu lub odmowie przyjęcia w poczet członków spółdzielni. Może też odwołać członka w postępowaniu wewnątrz spółdzielczym, a także wykluczyć lub wykreślić członka, jeżeli statut tak stanowi.

Kiedy rada nadzorcza a kiedy komisja rewizyjna?

Regulacje statutowe mogą ograniczać funkcję zarządzającą rady nadzorczej na rzecz walnego zgromadzenia. W takim przypadku rada nadzorcza może zmienić nazwę na komisja rewizyjna.

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA