Statut spółdzielni
REKLAMA
REKLAMA
W jaki sposób powstaje statut?
REKLAMA
Statut uchwalany jest przez członków założycieli spółdzielni, którzy jego przyjęcie potwierdzają poprzez złożenie pod nim swoich podpisów oraz dokonują wyboru organów spółdzielni, których wybór należy, zgodnie ze statutem, do kompetencji walnego zgromadzenia, lub komisji organizacyjnej. Przyjęcie statutu przez założycieli spółdzielni dowodzi o ich zgodnym stanowisku co do celów działalności powoływanej spółdzielni.
Co określa statut?
REKLAMA
Prawo spółdzielcze wyraźnie określa jakie kwestie muszą, a jakie mogą być uregulowane przez statut. Obligatoryjnie w statucie muszą być zawarte następujące elementy:
• nazwa spółdzielni z dodatkiem „spółdzielnia” lub „spółdzielczy” oraz podaniem jej siedziby;
• przedmiot działalności spółdzielni oraz czas trwania, o ile założono ją na czas określony;
• wysokość wpisowego oraz wysokość i ilość udziałów, które członek obowiązany jest zadeklarować, terminy wnoszenia i zwrotu oraz skutki niewniesienia udziału w terminie; jeżeli statut przewiduje wnoszenie więcej niż jednego udziału, może określać ich górną granicę;
• prawa i obowiązki członków;
• zasady i tryb przyjmowania członków, wypowiadania członkostwa, wykreślania i wykluczania członków;
• zasady zwoływania walnych zgromadzeń, obradowania na nich i podejmowania uchwał;
• zasady i tryb wyboru oraz odwoływania członków organów spółdzielni;
• zasady podziału nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) oraz pokrywania strat spółdzielni.
Ustawa określa jakie kwestie powinny lub mogą być uregulowane przez statut - należy do nich np. powołanie dodatkowych organów spółdzielni - oprócz walnego zgromadzenia, rady nadzorczej i zarządu można powołać np. radę mieszkańców. Statut może określać zasady i tryb postępowania wewnątrzspółdzielczego oraz określać organy odwoławcze w tym postępowaniu. Może zobowiązywać członków do zadeklarowania więcej niż jednego udziału, określić górną granicę tych udziałów czy ograniczyć uprawnienia zarządu i rady nadzorczej na rzecz walnego zgromadzenia. Fakultatywne postanowienia statutu powinny odnosić się do organizacji spółdzielni, przedmiotu jej działalności, czy praw i obowiązków członków. Muszą być one zgodne z przepisami prawa spółdzielczego i zasadami współżycia społecznego.
Czy można zmienić postanowienia statutu?
Zmiana statutu jest możliwa na mocy uchwały walnego zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów. Uchwałę o zmianie statutu zarząd spółdzielni jest obowiązany zgłosić do sądu rejestrowego w ciągu trzydziestu dni od daty jej podjęcia, załączając dwa odpisy protokołu walnego zgromadzenia. Zmiana statutu nie wywołuje skutków prawnych przed jej wpisaniem do Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli statut lub zgłoszone zmiany będą niezgodne z przepisami prawa, sąd rejestrowy ma obowiązek wezwać spółdzielnię do wprowadzenia zmian lub może odmówić wpisu zmian.
Zobacz także serwis: Nieruchomości
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.