REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uszkodzenia na gruncie wywołane przez pracowników przedsiębiorstwa energetycznego podczas prac remontowych, konserwacyjnych etc. Jak skutecznie uzyskać odszkodowanie z tego tytułu – wskazówki praktyczne?

przedsiębiorstwo energetyczne
Uszkodzenia na gruncie wywołane przez pracowników przedsiębiorstwa energetycznego podczas prac remontowych, konserwacyjnych etc. Jak skutecznie uzyskać odszkodowanie z tego tytułu – wskazówki praktyczne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce prace remontowe lub konserwacyjne w odniesieniu do słupów oraz linii energetycznych, występują dość często. Warto jest wiedzieć, co należy zrobić, aby skutecznie dochodzić odszkodowania za zniszczenia na gruncie, który jest naszą własnością. Poniżej przedstawimy wskazówki praktyczne i podpowiemy jaka dokumentacja jest niezbędna do skutecznego dochodzenia swoich roszczeń bez konieczności występowania na drogę sądową.

Spory walor dowodowy dokumentacji zdjęciowej stanu poprzedniego i stanu aktualnego

W tym miejscu należy wyjaśnić, że dokumentacja zdjęciowa stanowi bardzo ważny dowód na określenie różnic pomiędzy stanami faktycznymi związanymi z uszkodzeniami na danym gruncie. W pierwszej kolejności należy zadbać o posiadanie dokumentacji zdjęciowej stanu sprzed wykonania prac remontowych lub konserwacyjnych przez pracowników przedsiębiorstwa energetycznego. Następnie warto jest posiadać zdjęcia przedstawiające wykonywanie przez tych pracowników prac na naszym gruncie. Na zakończenie należy sfotografować stan po finalnym wykonaniu wszystkich robót przez pracowników przedsiębiorstwa energetycznego. Powyższe posłuży jako bezsporny dowód na związek przyczynowy pomiędzy działalnością pracowników przedsiębiorstwa oraz realnymi szkodami.

REKLAMA

REKLAMA

Pamiętajmy o sporządzeniu i podpisaniu protokołu szkód wywołanych na gruncie

Ważnym dokumentem jest również sam protokół uszkodzeń na gruncie. Takim dokumentem powinni dysponować pracownicy przedsiębiorstwa energetycznego. Jeżeli jednak pracownicy nie posiadają takiego dokumentu, warto jest samodzielnie taki opracować.

Jakie informacje powinny być zawarte w protokole szkód na gruncie?

Wyjaśnić należy, że do takich informacji zaliczamy m.in.:

  1. precyzyjne określenie nieruchomości, na której wykonywane zostały prace remontowe, konserwacyjne etc.;

    REKLAMA

  2. data i godzina prowadzenia prac remontowych, konserwacyjnych etc.;

  3. określenie nazwy przedsiębiorstwa, którego pracownicy wykonali prace remontowe, konserwacyjne etc.;

  4. określenie rodzaju uszkodzeń, obszaru uszkodzeń, nazw roślin, krzewów, upraw etc., które zostały uszkodzone (w tym np. wiek krzewów);

  5. określenie danych kontaktowych do właściciela nieruchomości (gruntu);

  6. określenie oczekiwanej formy naprawy szkody (doprowadzenie do stanu poprzedniego lub wypłata odszkodowania – również można wskazać propozycję właściciela odnośnie wysokości odszkodowania za zniszczenia na gruncie);

  7. dołączenie dokumentacji zdjęciowej lub oświadczenie, że przekazane zostaną one w późniejszym czasie;

  8. podpis właściciela nieruchomości (gruntu) lub jego pełnomocnika oraz podpis pracownika przedsiębiorstwa energetycznego;

Ważne jest, aby zostały sporządzone dwa jednobrzmiące protokoły (jeden dla przedsiębiorstwa energetycznego, drugi dla właściciela nieruchomości).

Rachunki i inne dokumenty potwierdzające wartość np. krzewów, roślin, upraw, które zostały zniszczone przez pracowników przedsiębiorstwa energetycznego

Jeżeli dysponujemy rachunkami lub innymi dokumentami, które potwierdzają wartość szkód – wówczas zasadnym jest przedłożenie ich do protokołu uszkodzeń bądź późniejsze ich przekazanie do przedsiębiorstwa energetycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czasem warto jest skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego i sporządzić operat szacunkowy w zakresie poniesionych szkód na gruncie

W pewnych sytuacjach (szczególnie, gdy przedsiębiorstwo energetyczne nie chce wypłacić nam stosownego odszkodowania), warto jest skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, który sporządzi operat szacunkowy w trybie art. 156 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344). Można również wezwać przedsiębiorstwo energetyczne do zlecenia wykonania takiego operatu w zakresie szkód, które spowodowali jego pracownicy.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA