REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto może być zarządcą nieruchomości po wejściu w życie ustawy „deregulacyjnej”?

Wojciech Sulczewski
nieruchomości Fot. Fotolia
nieruchomości Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto może zostać zarządcą nieruchomości po wejściu z życie ustawy „deregulacyjnej”? Jakie zadania i obowiązki będzie pełnił zarządca nieruchomości? Radzi Wojciech Sulczewski.

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca nieruchomości, podobnie jak pośrednik w obrocie nieruchomościami, padł swoistą „ofiarą” zapędów deregulacyjnych ujętych w I transzy „uwalnianych zawodów” zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Dotychczas, wszelkich wymogów oczekiwanych od osób fizycznych zamierzających zająć się zawodowo zarządzaniem nieruchomościami, szukać należało w Rozdziale 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami . O ile zgodzić się można, że słusznym jest zderegulowanie zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami (choć powinno się zachować pewne wymogi wobec kandydatów), o tyle niepokojącym jest analogiczne postąpienie z zawodem zarządcy nieruchomości.

W myśl artykułu 185 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządca nieruchomości podejmuje decyzje i czynności zmierzające do m.in. zapewnienia właściwej gospodarki finansowej nieruchomości, zapewnienia bezpiecznego użytkowania oraz prawidłowej eksploatacji nieruchomości, bieżącego administrowania nieruchomością, utrzymania jej w stanie co najmniej niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, uzasadnionego inwestowania w nieruchomość.

Zarządca zatem dba o terminowe dokonywanie okresowych przeglądów nieruchomości : budowlanego, energetycznego, gazowego, instalacji wodnej, usuwanie śniegu oraz sopli z dachów i przyległych chodników, dokonywanie bieżących napraw jak i kompleksowych remontów. Powyższe zadania wymagają posiadania pewnej specjalistycznej wiedzy, umiejętności, które powinny być państwowo potwierdzane tak, aby klienci biur zajmujących się zarządzaniem byli spokojni o bezpieczeństwo swoje i innych osób, które stykają się z ich nieruchomościami. Jedynym zabezpieczeniem interesów klientów zarówno pośredników w obrocie nieruchomościami jak również zarządców nieruchomości pozostaje obowiązek posiadania przez powyższe podmiotu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami lub zarządzaniem nieruchomościami. Zasadniejszym byłoby, częściowe ułatwienie dostępu do zawodu przy jednoczesnym pozostawieniu pewnych wymogów.

REKLAMA

Poniższe zestawienie dotyczy wymogów stawianych kandydatom chcącym zawodowo zarządzać nieruchomościami w świetle aktualnych i nowych uregulowań prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowe wymogi konieczne do uzyskania licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami

Nowe zasady dostępu do zawodu zarządcy nieruchomości

  • Posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
  • Brak karania za przestępstwa przeciwko mieniu / dokumentom / gospodarcze / fałszowanie pieniędzy / papierów wartościowych / znaków urzędowych / składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe,
  • Posiadanie wyższego wykształcenia,
  • Ukończenie studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami lub ukończenie studiów, których program uwzględnia co najmniej minimalne wymogi przewidziane dla studiów podyplomowych,
  • Odbycie co najmniej półrocznej praktyki zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami, potwierdzonej odpowiednimi zapisami w prowadzonym przez kandydata dzienniku praktyki zawodowej.

Wszelkie wymogi formalne zostają zniesione, licencje zawodowe w zakresie zarządzania nieruchomościami przestają obowiązywać. Znika także obowiązek odbycia praktyki zawodowej.

Zobacz także: Jak wspólnota mieszkaniowa może oszczędzać?

Zobacz także: Deregulacja zawodów wpłynie na działanie wspólnot mieszkaniowych

Zobacz także: Powołanie i odwołanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA