REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Plac zabaw na terenie wspólnoty mieszkaniowej

Plac zabaw. Fot. Fotolia
Plac zabaw. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plac zabaw na terenie wspólnoty mieszkaniowej według prawa budowlanego jest terenem prywatnym. W związku z tym budowa placu zabaw na terenie wspólnoty mieszkaniowej nie wymaga zgłoszenia właściwemu organowi nadzoru budowlanego. Jakie wymagania techniczne i normy bezpieczeństwa powinien spełniać plac zabaw?

Inicjatywę wybudowania placu zabaw należy rozpocząć od uregulowania kwestii formalnych. Z uwagi na określoną formę własności, nie są one byt rozbudowane. Jak wskazuje Mariusz Łubiński, prezes Admus Sp. z o.o. – Plac zabaw usytuowany na nieruchomości należącej do wspólnoty mieszkaniowej nie jest, w rozumieniu prawa budowlanego, miejscem publicznym, a terenem prywatnym. Wykonanie placu zabaw na terenie należącym do wspólnoty mieszkaniowej nie wymaga zatem zgłoszenia właściwemu organowi nadzoru budowlanego, ani pozwolenia na budowę. Inaczej niż w przypadku spółdzielni mieszkaniowej. Wpływa to niezwykle korzystnie na czas realizacji przedsięwzięcia. W rozumieniu prawa plac zabaw jest obiektem zaliczanym do tzw. małej architektury, wyposażonym w urządzenia rekreacyjne i zabawowe.

REKLAMA

REKLAMA

Fot. Fotolia

Zobacz także:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymagania techniczne i normy

Brak konieczności zgłoszenia obiektu do nadzoru budowlanego nie oznacza jednak całkowitej samowoli budowlanej mieszkańców. Plac zabaw powinien bowiem spełniać dość rygorystyczne wymagania techniczne, zgodne z przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych budynków i ich usytuowania. Wynika z nich, że odległość placu od ulicy, okien oraz zsypów śmieci powinna wynosić minimum 10 metrów. Nasłonecznienie placu zabaw dla dzieci powinno wynosić co najmniej 4 godziny liczone w dniach równonocy w godz. 10–16, a w warunkach miejskich co najmniej 2 godziny.

Zobacz także: Jak zaskarżyć uchwałę wspólnoty mieszkaniowej?

Projekt placu zabaw powinien również wypełniać określone wymogi bezpieczeństwa. Urządzenia stanowiące wyposażenie placu zabaw bezwarunkowo muszą spełniać normy PN-EN 1176 i PN-EN 1177. Dyrektywy te określają ogólne wymagania dotyczące urządzeń i nawierzchni amortyzujących, jak również poruszają zagadnienia związane z eksploatacją i zarządzaniem placów zabaw. To w oparciu o nie, Inspektor Nadzoru Budowlanego przeprowadza kontrolę placu.zaznacza Mariusz Łubiński. Warto również pamiętać, iż poza sprecyzowanymi wymogami zawartymi w powyższych normach, place zabaw – jak każdy obiekt architektoniczny i muszą także być zgodne z literą prawa budowlanego oraz ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Zobacz także: Jak wspólnota może zarabiać?

Co z projektem?

Projektant powinien dostosować miejsce i wyposażenie placu zabaw do oczekiwań mieszkańców w zgodzie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa. W tym celu warto zapamiętać kilka praktycznych porad.

Po pierwsze – przy projektowaniu placu zabaw warto wykorzystać naturalne ukształtowanie terenu i podłoża. Walor atrakcyjności placu z pewnością podniesie otaczający krajobraz oraz roślinność, zapewniająca cień i wpływająca na estetykę. Po drugie, plac zabaw powinien być ogrodzony, by utrudnić wstęp zwierzętom i zapobiec ewentualnemu opuszczeniu placu przez małe dzieci. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy nasza wspólnota wraz z terenem mieści się w pobliżu ruchliwej drogi lub torów kolejowych. Rekomendowana przez normę PN-EN 1176 wysokość ogrodzenia wynosi 1m, przy czym bardziej należy zwrócić uwagę na wytrzymałość i zabezpieczenie krawędzi ogrodzenia. Bramy wejściowe powinny otwierać się na zewnątrz, a teren wokół nich utwardzony. Przy czym ich szerokość powinna umożliwiać wjazd na teren służbom ratunkowym. Należy zadbać o miejsca siedzące dla rodziców i opiekunów.dodaje Mariusz Łubiński.

Zobacz także: Obowiązki członków wspólnoty mieszkaniowej

Kwestia doboru urządzeń i narzędzi, dostępnych na placu zabaw leży w gestii wspólnoty. Dotyczy to także jakości wykonanych elementów. Jeśli zarząd chce kupić tanią huśtawkę bez certyfikatów potwierdzających bezpieczeństwo, może to zrobić bez jakichkolwiek przeszkód. Musi się jednak liczyć z możliwością wystąpienia niebezpiecznych wydarzeń na placu, za które ponosi odpowiedzialność. Przepisy w tym obszarze są dość ogólnikowe, gdyż wynika z nich jedynie, iż należy zadbać o odpowiednie rozmieszczenie urządzeń, tak by zminimalizować ryzyko wypadków z udziałem dzieci bawiących się na dwóch oddzielnych sprzętach. Powinno się również wydzielić strefy dedykowane młodszym i starszym dzieciom, dzięki czemu Ci pierwsi nie będą mogli korzystać z bardziej złożonych urządzeń. Niezmiernie ważne jest także przygotowanie bezpiecznego podłoża, o czym wyraźnie mówi wspomniana norma PN-EN 1177. Wymaga ona, by pod urządzeniami wyższymi niż 60 cm znajdowała się odpowiednia nawierzchnia amortyzująca, np. specjalne powierzchnie syntetyczne.

Zobacz także: Nabycie lokalu przez wspólnotę mieszkaniową

Na terenie placu powinny się również znajdować kosze na śmieci oraz miejsca siedzące dla rodziców, usytuowane tak, by dokładnie mogli obserwować swoje dzieci.

Trzeba też pamiętać, iż każdy nowo wybudowany plac zabaw będzie sprawdzany przez kontrolera i tylko inwestycje przeprowadzone w sposób profesjonalny, wykonane bez żadnych błędów projektowo-wykonawczych, zostaną dopuszczone do użytku. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieścisłości, błędów w wykonaniu lub niezgodności z przepisami, plac zabaw może nie otrzymać akceptacji komisji dokonującej jego odbioru.

Co musi wspólnota?

Utrzymanie placów zabaw należy do obowiązków właścicieli nieruchomości, a zatem wszystkie naprawy, kontrole są finansowane wyłącznie z funduszów wspólnoty. To przede wszystkim obowiązek konserwacji i naprawy urządzeń, corocznej kontroli przeprowadzanej przez specjalistę, wywóz śmieci oraz pielęgnacja zieleni.

Zobacz także: Deregulacja zawodów wpłynie na działanie wspólnot mieszkaniowych

Źródło: Admus

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA