REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Notariusz w obrocie nieruchomościami /Fot. Fotolia
Notariusz w obrocie nieruchomościami /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupując bądź sprzedając mieszkanie, dom, działkę lub inną nieruchomość warto wesprzeć się wiedzą i doświadczeniem ekspertów, którzy pomogą nam bezpiecznie przejść przez cały proces i doprowadzić do transakcji. Kim jest notariusz? Przy jakich czynnościach jest niezbędny? Jakie koszty notarialne trzeba ponieść dokonując transakcji kupna - sprzedaży nieruchomości?

Zawód notariusz

W dawnych czasach notariusz nazywany był rejentem. Nazwa ta pochodzi od słowa regent, czyli uprawnionej osoby, sprawująca władzę w imieniu monarchy, gdy ten nie mógł wykonywać swoich obowiązków. Obecnie notariusza powołuje i wyznacza siedzibę jego kancelarii Minister Sprawiedliwości, na wniosek osoby zainteresowanej, po zasięgnięciu opinii Rady właściwej Izby Notarialnej. Wiele czynności prawnych w naszym kraju musi być dokonywanych w formie aktu notarialnego, aby były skuteczne. Korzystamy z usług notariusza m.in. przy zakupie nowego mieszkania lub zaciąganiu kredytu hipotecznego. Praca notariusza regulowana jest Ustawą z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych

Czynności notarialne

Artykuł 79 Prawa o notariacie zawiera pełen katalog czynności, których notariusz może dokonywać. Wśród nich na pierwszym miejscu znajduje się sporządzanie aktów notarialnych takich jak np. umowa kupna sprzedaży nieruchomości czy oświadczenie wraz z wnioskiem o ustanowieniu hipoteki. Ponadto do czynności notarialnych zalicza się m.in:

  • sporządzanie aktów poświadczenia dziedziczenia;
  • sporządzanie poświadczeń;
  • spisywanie protokołów;
  • sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów;
  • sporządzanie, na żądanie stron, projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
  • składanie wniosków o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej;
  • sporządzanie innych czynności wynikające z odrębnych przepisów prawa.

Wszystkie te czynności notarialne mają charakter dokumentu publicznego. Dzięki temu łatwiej jest dochodzić swoich praw przed sądem.

REKLAMA

Przy transakcji zakupu nieruchomości wymagany jest udział notariusza. W jego kancelarii dokonamy podpisania umowy przedwstępnej a w dalszej kolejności umowy przyrzeczonej. Sporządzenie umowy przedwstępnej u notariusza daje nam kilka korzyści. Po pierwsze treść tej umowy jest przygotowywana przez profesjonalistę. Po drugie forma aktu notarialnego ułatwi nam ewentualne dochodzenie roszczeń przed sądem. Po trzecie na podstawie aktu notarialnego - umowy przedwstępnej można złożyć wniosek o wpis roszczenia o nabycie nieruchomości w księdze wieczystej. Przeniesienie własności nieruchomości wiąże się z podpisaniem umowy przyrzeczonej zawartej w formie aktu notarialnego. W umowie tej mogą również znaleźć się wnioski o wpis nowego właściciela w dziale II księgi wieczystej oraz wnioski o wpis hipoteki i/lub roszczenia o przeniesienie hipoteki na opróżnione miejsce hipoteczne w dziale IV. Te ostatnie będą niezbędne przy finansowaniu nieruchomości kredytem hipotecznych udzielanym przez bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile to kosztuje

Korzystając z usług notariusza musimy się liczyć z kosztami notarialnymi. Wysokość maksymalnych opłat notarialnych opisana jest w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Kwota opłaty uiszczanej u notariusza uzależniona jest od wartości przedmiotu transakcji. Zgodnie z treścią paragrafu 3 wspomnianego rozporządzenia maksymalna stawka wynosi:

  • 100 PLN dla wartości transakcji do 3 000 PLN;
  • 100 PLN + 3% od nadwyżki powyżej 3 000 PLN dla transakcji powyżej 3 000 PLN do 10 000 PLN;
  • 310 PLN + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 PLN dla transakcji powyżej 10 000 PLN do 30.000 PLN;
  • 710 PLN + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 PLN dla transakcji powyżej 30 000 PLN do 60.000 PLN;
  • 1 010 PLN + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 PLN dla transakcji powyżej 60 000 PLN do 1 000 000 PLN;
  • 4 770 PLN + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 PLN dla transakcji powyżej
    1 000 000 PLN do 2 000 000 PLN;
  • 6 770 PLN + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 PLN, nie więcej jednak niż
    10 000 PLN, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7500 PLN - dotyczy transakcji powyżej 2.000.000 PLN.

Do powyższych opłat należy doliczyć również koszty wieczystoksięgowe. Przykładowo koszt ustanowienia hipoteki na nieruchomości, wpis właściciela do księgi wieczystej to 200 PLN. Koszt zmiany wpisów uzależniony jest od rodzaju czynności i waha się w przedziale od 60 do 150 PLN. Nie zapominajmy również, że notariusz przy sporządzaniu aktu notarialnego naliczy podatek od czynności cywilnoprawnej, którego zapłata spoczywa na stronach aktu notarialnego.

Usługi notarialne nie są tanie, dlatego zawsze warto przygotować się do rozmowy z notariuszem. Jeżeli korzystamy z usług biura nieruchomości, możemy być pewni, że nasz agent wesprze nas i wskaże najlepsze rozwiązanie.

Autor: Elżbieta Jachymczak, Nowodworski Estates

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA