REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakończenie budowy oraz pozwolenie na użytkowanie - nowe wzory od 1 lipca 2021 r.

Zakończenie budowy oraz pozwolenie na użytkowanie (nowe wzory PB-16, PB-16A, PB-17, PB-17A)
Zakończenie budowy oraz pozwolenie na użytkowanie (nowe wzory PB-16, PB-16A, PB-17, PB-17A)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakończenie budowy oraz pozwolenie na użytkowanie. Ustawodawca przygotował nowe formularze zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz wniosku o pozwolenie na użytkowanie (PB-16, PB-16A, PB-17, PB-17A). Od 1 lipca 2021 r. wzory te będzie można składać elektronicznie.

Zakończenie budowy oraz pozwolenie na użytkowanie (PB-16, PB-16A, PB-17, PB-17A)

Minister Rozwoju, Pracy i Technologii wydał nowe rozporządzenie, które określa nowe wzory formularzy w zakresie prawa budowlanego. Chodzi o rozporządzenie z dnia 2 kwietnia 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz wniosku o pozwolenie na użytkowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie, które zostało wydane na podstawie art. 57 ust. 3b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.), określa wzór formularza:

1) zawiadomienia o zakończeniu budowy (PB-16), stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,

2) zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB-16A), stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,

REKLAMA

3) wniosku o pozwolenie na użytkowanie (PB-17), stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) wniosku o pozwolenie na użytkowanie przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych (PB-17A), stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia

- w tym w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670).

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2021 r.

Zawiadomienia o zakończeniu budowy (PB-16)

Wzór zawiadomienia o zakończeniu budowy (PB-16), zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. (poz. 913).

WZÓR - ZAWIADOMIENIE O ZAKOŃCZENIU BUDOWY (PB-16)

Zawiadomienie o zakończeniu budowy - co warto wiedzieć?

Kwestię dotyczącą zakończenia budowy i możliwości użytkowania obiektu budowlanego regulują przepisy art. 54 ust. 1 i art. 57 ust. 1 w zw. z ust. 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę, albo zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, o ile przystąpienie do użytkowania ma nastąpić po wykonaniu wszystkich robót budowlanych, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Organ nadzoru budowlanego może z urzędu przed upływem terminu na wniesienie sprzeciwu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.

Zawiadomienie o zakończeniu budowy (PB-16) od 1 lipca 2021 r. będzie można składać w postaci elektronicznej za pomocą strony https://e-budownictwo.gunb.gov.pl.

Zawiadomienie składa inwestor. Inwestorem może być osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjnej i organizacji społecznej). Inwestor może działać przez pełnomocnika.

Zawiadomienie o zakończeniu budowy składa się do organu nadzoru budowlanego. Organem nadzoru budowlanego jest:

- powiatowy inspektor nadzoru budowlanego

- wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego).

Wzór zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB-16A)

Wzór zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB-16A), zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. (poz. 913).

WZÓR - ZAWIADOMIENIE O ZAKOŃCZENIU BUDOWY BUDYNKU MIESZKALNEGO JEDNORODZINNEGO (PB-16A)

Zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB-16A) od 1 lipca 2021 r. będzie można składać w postaci elektronicznej za pomocą strony https://e-budownictwo.gunb.gov.pl.

Wniosek o pozwolenie na użytkowanie (PB-17)

Wzór wniosku o pozwolenie na użytkowanie (PB-17), zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. (poz. 913).

WZÓR - WNIOSEK O POZWOLENIE NA UŻYTKOWANIE (PB-17)

Pozwolenie na użytkowanie - co warto wiedzieć?

Podstawę prawną w zakresie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego zawierają przepisy art. 55 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 57 ust 1 w zw. z ust. 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Pozwolenie na użytkowanie należy uzyskać przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego na budowę, którego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do jednej z niżej wymienionych kategorii, określonych w załączniku do ustawy Prawo budowlane:

  • V – obiekty sportu i rekreacji,
  • IX – budynki kultury, nauki i oświaty
  • X – budynki kultu religijnego
  • XI – budynki służby zdrowia, opieki społecznej i socjalnej
  • XII – budynki administracji publicznej, budynki Sejmu, Senatu, Kancelarii Prezydenta, ministerstw i urzędów centralnych, terenowej administracji rządowej i samorządowej, sądów i trybunałów, więzień i domów popraw-czych, zakładów dla nieletnich, zakładów karnych, aresztów śledczych oraz obiekty budowlane Sił Zbrojnych
  • XIII – pozostałe budynki mieszkalne (inne niż budynki mieszkalne jednorodzinne)
  • XIV – budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego
  • XV – budynki sportu i rekreacji
  • XVI – budynki biurowe i konferencyjne
  • XVII – budynki handlu, gastronomii i usług – z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie
  • XVIII – budynki przemysłowe – z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego
  • XX – stacje paliw
  • XXII – składowiska odpadów
  • XXIV – obiekty gospodarki wodnej – z wyjątkiem stawów rybnych
  • XXVII – budowle hydrotechniczne piętrzące, upustowe i regulacyjne – z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych
  • XXVIII – drogowe i kolejowe obiekty mostowe
  • XXIX – wolno stojące kominy i maszty oraz części budowlane elektrowni wiatrowych
  • XXX – obiekty służące do korzystania z zasobów wodnych Pozwolenie na użytkowanie należy uzyskać także, jeżeli obowiązek taki został nałożony w decyzji kończącej postępowanie naprawcze lub legalizacyjne w stosunku do inwestycji. Inwestor może również zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Jeżeli nie zakończono wszystkich robót budowlanych w obiekcie lub innych robót związanych z obiektem budowlanym należy złożyć wniosek o pozwolenie na użytkowanie przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych (ePB-17a). Wniosek o pozwolenie na użytkowanie można również składać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.

Wniosek pozwolenia na użytkowanie (PB-17) składa inwestor, którym może być:

  • osoba fizyczna
  • osoba prawna
  • jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej). Inwestor może działać przez pełnomocnika. Jeżeli o pozwolenie na użytkowanie ubiega się inny podmiot niż, ten który dokonał zgłoszenia albo uzyskał pozwolenie na budowę lub wznowienie robót budowlanych, nowy inwestor powinien wcześniej złożyć wniosek o przeniesienie pozwolenia na budowę lub wznowienie robót budowlanych albo praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia (art. 40). Wniosek takim można również składać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków (ePB-9, ePB-10 albo ePB-11).

Wniosek składa się do organu nadzoru budowlanego, którym jest:

  • powiatowy inspektor nadzoru budowlanego
  • wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego).

Wniosek pozwolenia na użytkowanie (PB-17) od 1 lipca 2021 r. będzie można składać w postaci elektronicznej za pomocą strony https://e-budownictwo.gunb.gov.pl.

Wniosek o pozwolenie na użytkowanie przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych (PB-17A)

Wzór wniosku o pozwolenie na użytkowanie przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych (PB-17A), zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. (poz. 913).

WZÓR - WNIOSEK O POZWOLENIE NA UŻYTKOWANIE PRZED WYKONANIEM WSZYSTKICH ROBÓT BUDOWLANYCH (PB-17A)

Wniosek o pozwolenie na użytkowanie (PB-17) od 1 lipca 2021 r. będzie można składać w postaci elektronicznej za pomocą strony https://e-budownictwo.gunb.gov.pl.

Zobacz wzory formularzy z zakresu: Budownictwo i nieruchomości

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz wniosku o pozwolenie na użytkowanie - Dziennik Ustaw rok 2021 poz. 913

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA