Jak się zarejestrować w urzędzie pracy dla bezrobotnych?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Aby uzyskać status bezrobotnego, należy zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy. Jeśli ubiegamy się o zasiłek, możemy zarejestrować się tylko w jednym urzędzie pracy. W przypadku kiedy zależy nam wyłącznie na znalezieniu szybkiego zatrudnienia, mamy prawo zarejestrować się w kilku powiatowych urzędach pracy jednocześnie. Rejestracji dokonuje się poprzez złożenie odpowiednich dokumentów w miejscu do tego wyznaczonym. Od tego momentu osobę uznaje się za bezrobotną lub poszukującą pracy.
Rejestracja w urzędzie pracy – na co zwrócić uwagę
Odpowiednie druki, które ubiegający się o status bezrobotnego lub poszukującego pracy musi wypełnić, możemy pobrać w powiatowym urzędzie pracy. Wszystkie potrzebne dokumenty poświadczamy swoim podpisem ze świadomością prawdziwości zawartych w nich danych. Podanie nieprawdziwych informacji może skutkować konsekwencjami prawnymi, jakie grożą za składanie fałszywych zeznań. Podczas rejestracji w urzędzie pracy będą nam potrzebne informacje o dotychczasowym zatrudnieniu, wraz z datami podjęcia i zakończenia pracy.
Dokumenty niezbędne do rejestracji w urzędzie pracy
Do rejestracji w urzędzie pracy potrzebny nam będzie dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), świadectwa szkolne i dyplomy oraz świadectwa dotychczasowej pracy. Należy również pamiętać o legitymacji ubezpieczeniowej. Jeśli posiadamy oświadczenie o stopniu niepełnosprawności, decyzję o przyznaniu renty, wyrok o rozwodzie lub dokumenty potwierdzające zatrudnienie za granicą, powinniśmy je także okazać w trakcie rejestracji. Jeżeli osoba starająca się o status bezrobotnego prowadziła wcześniej własną działalność gospodarczą, musi posiadać decyzję o wykreśleniu z działalności i zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o prawidłowym opłaceniu składek. Jeśli osoba ubiegająca się o status bezrobotnego dotychczas pracowała na umowę zlecenie lub umowę o dzieło, to powinna posiadać zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia, które stanowiło podstawę składkową, a także zaświadczenie o zatrudnieniu z wykazem określającym podstawę wymiaru składek na fundusz pracy i ubezpieczenie społeczne.
Zobacz także: Jak podreperować poświąteczny budżet?
Zobacz także: Ile można oszczędzić odkładając przez rok?
REKLAMA
REKLAMA