REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Programy do zarządzania budżetem domowym

Arkadiusz Rojek, Home Broker
Programy do zarządzania budżetem domowym to możliwość analizowania i kontrolowania codziennych wydatków.
Programy do zarządzania budżetem domowym to możliwość analizowania i kontrolowania codziennych wydatków.

REKLAMA

REKLAMA

Programy do zarządzania budżetem domowym to możliwość analizowania i kontrolowania codziennych wydatków w rozsądny i uporządkowany sposób. Na rynku dostępnych jest kilka bezpłatnych programów do zarządzania budżetem domowym. Który z nich wybrać?

Najprostsze narzędzia do zarządzania domowym budżetem to kartka, długopis i kalkulator, chociaż znacznie wygodniejszy wydaje się arkusz kalkulacyjny (np. Microsoft Excel czy Open Office Calc). Od niedawna na rynku dostępne są również aplikacje internetowe, dzięki którym sprawowanie kontroli nad finansami osobistymi staje się jeszcze prostsze.

REKLAMA

REKLAMA

Do sprawnego zarządzania budżetem domowym wystarczy dobrze przygotowany arkusz kalkulacyjny, w którym możemy wprowadzać dzień po dniu kolejne pozycje i na tej podstawie samodzielnie ustalić „rygor” wydatkowy. Możemy ponadto przypisywać wydatki do odpowiednich kategorii, dzięki czemu możliwa jest później analiza tych wydatków. Celem jest oczywiście wygospodarowanie oszczędności.

Nie wszyscy jednak mają czas, ochotę lub umiejętności, aby samodzielnie przygotować taki arkusz. Inni potrzebują bardziej szczegółowych danych lub też bieżącej integracji z kontem bankowym. Do nich właśnie kierowana jest oferta programów do zarządzania finansami osobistymi. Home Broker przeanalizował możliwości poszczególnych systemów.

Z dostępnej na rynku oferty do porównania wybrano aplikacje darmowe, dostępne zarówno jako aplikacje sieciowe, jak i programy instalowane na komputerze. Warunkiem – oprócz braku opłat – była możliwość przetestowania wersji demonstracyjnej systemu. Do porównania wybrane zostały: MojeGrosze.pl, CashControl.pl, Benefi.pl, MojeOszczednosci.pl, DomowyBudzet.pl, KontoMierz.pl, iFin24.pl, MoneyZoom.pl, Fins.pl, ePortfel.com.

REKLAMA

Zobacz także: Kredyt studencki sposobem na inwestycję

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównując możliwości opisywanych narzędzi, zwracano uwagę na:

  • wygodę i automatyzację wprowadzania danych: możliwość automatycznego importu historii rachunku, automatyczne przypisywanie poszczególnych wydatków do kategorii lub też automatyczne pobieranie historii transakcji bezpośrednio z banku;
  • dodatkowe funkcje takie jak: planowanie przyszłych płatności, możliwość dodawania notatek;
  • proces tworzenia i analizowania budżetu: możliwość ustalania miesięcznych planów wydatków, podzielonych na poszczególne kategorie, ale też narzędzia do bieżącego podglądu wydatków, zarówno w obrębie kategorii, jak i całego budżetu;
  • zarządzanie oszczędnościami: możliwość planowania celów oszczędzania (np. wakacje, urlop, zakup samochodu czy oszczędności na emeryturę) oraz monitorowania realizacji tych planów;
  • analizę bieżących przepływów pieniężnych: możliwość kontrolowania stanu gotówki oraz bieżącego zestawienia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w celu planowania uruchamiania krótkoterminowych lokat i efektywnego wykorzystywania rachunków oszczędnościowych.

Najprostsze programy do zarządzania budżetem

Najprostsze narzędzia w zasadzie tylko zastępują arkusz kalkulacyjny. MoneyZoom i MojeGrosze wymaga od użytkownika zarówno wprowadzenia, jak i przypisania wydatków do poszczególnych kategorii. Możliwości analizy są mocno ograniczone. Możemy skumulować wydatki w poszczególnych kategoriach i zestawić je z założonym budżetem, na bieżąco kontrolując, czy nie przesadziliśmy, a także przejrzeć historię operacji.

W przypadku MoneyZoom ciekawostką jest możliwość porównania swoich wydatków z innymi użytkownikami serwisu, dzięki czemu dowiemy się, ile przeciętnie inni wydają np. na jedzenie czy paliwo. Co więcej, porównania można zawęzić wyłącznie do osób podobnych do nas. Wbrew pozorom, taka wiedza może być bardzo cenna przy ustalaniu własnych wydatków, szczególnie dla osób rozpoczynających prowadzenie własnego gospodarstwa domowego po niedawnej wyprowadzce od rodziców.

Prostym systemem jest również benefi.pl – możemy kontrolować wydatki na kontach, monitorować realizację budżetów, ale nie znajdziemy w nim żadnej formy zarządzania oszczędnościami. Natomiast zdecydowanym plusem aplikacji jest możliwość własnego dostosowywania panelu głównego w zależności od tego, jakie informacje są najbardziej potrzebne.


Zestawienie wydatków i ich analiza

CashControl i iFIN24 w stosunku do najprostszego MoneyZoom mają dodaną opcję importu danych z konta bankowego. Ułatwia to bieżące zarządzanie płynnością. iFin24 ma o wiele bardziej rozbudowaną część analityczną w stosunku do MoneyZoom i CashControl. Tam nie tylko możemy monitorować codzienne przepływy pieniężne, ale również porównywać ze sobą wydatki poszczególnych kategorii w następujących miesiącach oraz, co najważniejsze, planować oszczędności, ustanawiać cele i monitorować ich realizację.

Pod względem możliwości analitycznych CashControl – mimo możliwości importu danych i podziału wydatków na kategorie – pokazuje wyłącznie strukturę wydatków i przychodów w rozbiciu miesięcznym i dziennym. Brakuje bieżącej analizy cash-flow czy też narzędzi do zarządzania oszczędnościami. Jednak największą wadą CashControl jest nieprzejrzysty serwis.

Połączenie z kontem bankowym

Dość ciekawie prezentuje się propozycja MojeOszczednosci.pl. W zależności od potrzeb możemy ustalić budżety na podstawie limitów wydatków lub też na podstawie celów oszczędzania. DomowyBudzet.pl i kontomierz.pl również proponują zaawansowane metody analizy wydatków z uwzględnieniem utraconych odsetek z produktów bankowych. Kontomierz oferuję pełną analizę kosztów i przychodów odsetkowych i automatycznie proponuje rozwiązania korzystniejsze. Proponowane są oczywiście rozwiązania banków współpracujących z Kontomierzem. Pełna integracja konta bankowego z aplikacją Kontomierza pozwala na dostęp do stanu konta i historii ostatnich operacji oraz automatyczny import tych danych. Kontomierz wyraźnie zaznacza, że dane są przechowywane w sposób zaszyfrowany na serwerach zewnętrznej firmy i nie ma możliwości powiązania ich z kontami w serwisie w przypadku włamania. Pełna integracja konta bankowego z oprogramowaniem do zarządzania budżetem domowym może jednak rodzić wątpliwości natury bezpieczeństwa i prywatności.

Oszczędzanie

Wadą Kontomierza jest znaczne ograniczenie możliwości planowania oszczędności i monitorowania realizacji tych planów. Automatycznego importu danych nie oferuje fins.pl, natomiast chyba najlepiej spośród wszystkich do tej pory wymienionych motywuje do oszczędzania. Cele są jasno określone, a ich realizacja doskonale pokazana wizualnie.


Odpowiedzialne zarządzanie budżetem

Oprócz aplikacji internetowych, na polskim rynku możemy znaleźć jeszcze sporą grupę programów do analizy i zarządzania finansami, instalowanych bezpośrednio na komputerach użytkowników. Sporą zaletą takiego rozwiązania jest prywatność. Teoretycznie rejestrując się w którymkolwiek z powyższych serwisów, nie musimy ani podawać prawdziwych danych osobowych, a dane przeznaczone do importu możemy edytować w taki sposób, aby ukryć kontrahentów i dane osób, do których adresowane są przelewy. Jest to jednak uciążliwe. Jedynym w pełni funkcjonalnym i darmowym programem tego typu jest ePortfel. Funkcje programu pozwalają na pełne zarządzanie własnymi finansami, włącznie z monitorowaniem planów oszczędnościowych, a także importem danych z rynków kapitałowych. Funkcje programu pozwolą na zaspokojenie potrzeb najbardziej wymagających, także tych, którzy planują monitorować bieżące stany inwestycji, kredytów i rozliczeń z kontrahentami. Wady? Dla początkujących zbyt wiele możliwości, zaawansowani będą utyskiwać na brak możliwości automatycznego importu historii kont z banków innych niż mBank i Inteligo.

Zobacz także: Kredyt w złotówce najbardziej popularny

Jak zarabiają takie programy?

Serwisy są darmowe, ale użytkownicy finansują ich działanie w inny sposób – przede wszystkim otwierając zamieszczone na stronach reklamy. Jednak nie jest to regułą. CashControl liczy na podsyłanie klientów zainteresowanych produktami finansowymi do współpracujących firm i banków. Kontomierz i MoneyZoom mają uruchomione porównywarki produktów finansowych i zarabiają na sprzedaży tych produktów. Z kolei MojeGrosze.pl i iFIN24 najwyraźniej stanowią reklamę możliwości i rozwiązań proponowanych przez producentów – firm informatycznych wyspecjalizowanych w tworzeniu rozwiązań dla przedsiębiorstw.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Od 2026 roku wchodzi w życie obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego. Jakich budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA