Jak wentylować obiekty wielko-kubaturowe?

REKLAMA
REKLAMA
Ile powietrza doprowadzić?
REKLAMA
Ilość powietrza jaką będziemy dostarczać do hali zależy od przyjętego sposobu wentylacji. Przed jego wyborem należy dokonać bilansu cieplnego obiektu celem wybrania metody ogrzewania i chłodzenia. W przypadku ogrzewania/chłodzenia powietrznego, ilości powietrza będą zależne od mocy chłodniczej/cieplnej jaką chcemy dostarczyć do obiektu. Taki typ ogrzewania i chłodzenia z reguły jest nie stosowany ze względu na potrzebę wtłaczania ogromnych ilości powietrza do hali. Za ilością powietrza idzie oczywiście wielkość urządzeń i elementów wentylacji, a za nimi koszty inwestycyjne i eksploatacyjne. W obiektach takich najczęściej doprowadza się higieniczną ilość świeżego powietrza dla osób w nich przebywających. Na jedną osobę doprowadzamy 20 m3/h powietrza świeżego. Przemnażając tą wartość przez zakładaną liczbę osób (średnią) otrzymujemy minimalny i wymagany strumień powietrza świeżego. Aby zapewnić równomierne rozprowadzenie powietrza w hali proponuje się około 0,5 wymiany powietrza na godzinę (czyli wymianę powietrza z połowy kubatury hali). Jeżeli ta wartość jest większa od ilości powietrza higienicznego, to różnicę ilości powietrza recyrkulujemy (zawracamy) z powrotem do hali.
Zobacz także: Jaki rodzaj wentylacji wybrać?
Pojemność cieplna powietrza jest 4000-krotnie mniejsza od pojemności cieplnej wody. Stąd wynikają duże ilości powietrza w systemach ogrzewania i chłodzenia powietrznego. W przypadku stosowania wody, ilości czynnika roboczego (wody) są wielokrotnie mniejsze, a co za tym idzie instalacje również.
Zobacz także: Co to jest wentylacja hybrydowa?
Jak doprowadzić powietrze?
Zasadniczą sprawą dla dobrej wentylacji obiektów o dużych kubaturach jest właściwe rozprowadzenie powietrza. W tym celu stosuje się nawiewniki dalekiego zasięgu, dysze oraz kanały tekstylne równomiernego wydatku. Dzięki tym elementom wentylacja odbywa się na większych powierzchniach niż przy zastosowaniu standardowych elementów wentylacji.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze(0)
Pokaż: