Wymagania przeciwpożarowe dla garaży
REKLAMA
REKLAMA
Wszystkie materiały, z których wykonuje się konstrukcje i zadaszenie wszystkich garaży jednokondygnacyjnych, otwartych garaży naziemnych, a także garaże w formie zadaszeń (wiaty) z odkrytymi drogami manewrowymi – powinny mieć właściwości słabo rozprzestrzeniające ogień i nie powinny rozpuszczać się pod wpływem wysokich temperatur. Jakakolwiek zmiana stanu skupienia materiału, z którego został wykonany garaż, stanowi zagrożenie dla przebywających w nim osób.
REKLAMA
Poniższe informacje pochodzą z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Konstrukcja i materiały
Jednokondygnacyjny, nadziemny garaż otwarty, mający formę zadaszenia miejsc postojowych z odkrytymi drogami manewrowymi, powinien mieć elementy konstrukcji i przekrycia dachu niekapiące pod wpływem wysokiej temperatury.
Garaż otwarty
Klasę odporności pożarowej garażu należy przyjmować, tak jak dla budynku inwentarskiego (PM) o gęstości obciążenia ogniowego do 500 MJ/m2, pod warunkiem wykonania jego elementów jako nierozprzestrzeniających ognia, niekapiących i nieodpadających pod wpływem ognia, jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej.
Zobacz także: Gęstość obciążenia ogniowego - Co to takiego?
Nad najwyższą kondygnacją garażu otwartego w budynku niskim (N), dopuszcza się wykonanie dodatkowego poziomu miejsc postojowych bez zadaszenia lub z zadaszeniem o ile wykonane są one zgodnie z przepisami.
Garaż otwarty, którego najwyższy poziom parkowania znajduje się nie wyżej niż 25 m nad poziomem otaczającego terenu, może być wykonany w klasie D odporności pożarowej, jeżeli nad kondygnacją przeznaczoną do parkowania samochodów nie znajdują się inne pomieszczenia.
Zobacz także: O czym należy pamiętać budując garaż?
Usytuowanie garażu
Usytuowanie garażu zamkniętego i otwartego powinno odpowiadać takim samym warunkom określonym jak dla budynków inwentarskich (PM) o gęstości obciążenia ogniowego do 1 000 MJ/m2.
Powierzchnia strefy pożarowej
Powierzchnia strefy pożarowej w nadziemnym lub podziemnym garażu zamkniętym nie powinna przekraczać 5 000 m2. Powierzchnia ta może być powiększona o 100%, jeżeli jest spełniony jeden z poniższych warunków:
– zastosowano ochronę strefy pożarowej stałymi, samoczynnymi wodnymi urządzeniami gaśniczymi,
– wykonano, oddzielające od siebie nie więcej niż po 2 stanowiska postojowe,
– ściany o klasie odporności ogniowej, w części pełnej co najmniej E I 30, od posadzki do poziomu zapewniającego pozostawienie prześwitu pod stropem o wysokości 0,1 do 0,5 m na całej ich długości.
W garażu zamkniętym o powierzchni całkowitej przekraczającej 1 500 m2 należy stosować samoczynne urządzenia oddymiające.
Zobacz także: Bramy do garażu – wybór krok po kroku
Wyjścia ewakuacyjne z garażu
Na każdej kondygnacji garażu, której powierzchnia całkowita przekracza 1 500 m2, powinny znajdować się co najmniej dwa wyjścia ewakuacyjne, przy czym jednym z tych wyjść może być wjazd lub wyjazd. Długość przejścia do najbliższego wyjścia ewakuacyjnego nie może przekraczać:
– w garażu zamkniętym - 40 m,
– w garażu otwartym - 60 m.
Długość przejścia ewakuacyjnego w garażu zamkniętym, może być powiększona zgodnie z przepisami na temat strefy pożarowej (patrz wyżej).
Wyjście ewakuacyjne z garażu powinno być dostępne także w przypadku zamknięcia bram między strefami pożarowymi.
Jeżeli poziom parkowania leży nie wyżej niż 3 m nad poziomem terenu urządzonego przy budynku, za wyjście ewakuacyjne mogą służyć nieobudowane schody zewnętrzne.
W garażu podziemnym, w którym kondygnacje mają powierzchnie większą jak 1500 m2 powinny, w razie pożaru, mieć możliwość oddzielenia ich od siebie i od kondygnacji nadziemnej budynku za pomocą drzwi, bram lub innych zamknięć o klasie odporności ogniowej nie mniejszej niż E I 30.
Zobacz także: Ile miejsc postojowych przypada na mieszkanie?
Garaż zamknięty
REKLAMA
W garażu zamkniętym, znajdującym się w budynku inwentarskim, odległość w pionie między wrotami garażu a oknami tego budynku powinna wynosić co najmniej 1,5 m. Odległość ta może wynosić 1,1 m, jeżeli wykonano nad wjazdem do garażu daszek z materiałów niepalnych o wysięgu co najmniej 0,6 m od lica ściany, wysunięty obustronnie 0,8 m poza boczne krawędzie wrót garażu, lub jeżeli wrota garażu są cofnięte o 0,8 m od lica ściany.
Odległość wrót garażu wbudowanego lub przybudowanego od najbliższej krawędzi okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi w tym samym budynku nie może być mniejsza niż 1,5 m w rzucie poziomym.
Zobacz także: Czy warto ogrzewać garaż w domu jednorodzinnym?
Dopuszczalność połączenia
Połączenie garażu z budynkiem wymaga zastosowania przedsionka przeciwpożarowego zamykanego drzwiami o klasie odporności ogniowej co najmniej E I 30.
Nie wymaga się zastosowania przedsionka przeciwpożarowego przed dźwigiem oddzielonym od garażu drzwiami o klasie odporności ogniowej co najmniej E I 60.
Wymaganie, o którym mowa powyżej nie dotyczy budynków mieszkalnych jednorodzinnych i rekreacji indywidualnej.
Zakazy
W garażu nie wolno instalować studzienek rewizyjnych, urządzeń i przewodów gazowych oraz umieszczać otworów od palenisk lub otworów rewizyjnych przeznaczonych do czyszczenia kanałów dymowych, spalinowych i wentylacyjnych.
Zobacz także: O czym należy pamiętać budując garaż?
REKLAMA
REKLAMA