Montaż bramy automatycznej
REKLAMA
REKLAMA
Przy wyborze napędu do bramy automatycznej trzeba przede wszystkim pamiętać, że musi on poradzić sobie z ciężarem bramy, a także być dopasowany do jej typu i wielkości. Przed przystąpieniem do instalacji warto zapoznać się też z instrukcją dołączoną do produktu.
REKLAMA
Zobacz także: Jaką bramę garażową wybrać?
Montaż napędu na bramie
Konstrukcja bramy do garażu musi umożliwiać montaż napędu. Większość bram jest przystosowana do automatyzacji. Prace zaczynamy od wykonania testów. W szczególności należy sprawdzić zgodność wymiarów bramy z wymiarami i kątami podanymi w danych technicznych oraz upewnić się, że jest ona wystarczająco sztywna. Prace montażowe najlepiej prowadzić przy zamkniętej bramie, co zapewni bezpieczne warunki pracy. Przy standardowej bramie, o wysokości do 2,5 m, wystarczą tylko dwa punkty mocowania napędu – do nadproża i do sufitu. W przypadku wyższych bram zalecane jest zamontowanie dodatkowej podpory szyny jezdnej.
Ręczne otwieranie bramy
W przypadku braku zasilania istnieje możliwość ręcznego otwierania bramy. Służy do tego mechanizm wysprzęglający obsługiwany za pomocą cięgna zamocowanego do wózka prowadnicy. W celu wygodnej obsługi ustalamy wysokość rączki cięgna (nie wyżej niż 180 cm nad ziemią) i odcinamy nadmiar linki. Na końcu linki zawiązujemy supeł i składamy rączkę. Pociągamy ją w dół, upewniając się, że brama otwiera się ręcznie. Żeby ją zasprzęglić, ciągniemy za rączkę poziomo w kierunku bramy. Po puszczeniu rączki okienko LOCK ma być czerwone. Przesuwamy bramę ręcznie do momentu zablokowania.
Zobacz także: Jaką bramę garażową wybrać?
Po włączeniu zasilania brama musi wykonać 2–3 cykle, po czym wraca do stanu zaprogramowania. Jeśli nie ma dodatkowego wejścia do garażu, możemy wysprzęglać napęd z zewnątrz przy pomocy zewnętrznego mechanizmu zamocowanego do istniejącej klamki lub dodatkowego zamka. Należy pamiętać o każdorazowym prawidłowym zasprzęgleniu bramy przed rozpoczęciem pracy automatycznej. Możliwe jest również zamontowanie dodatkowego zestawu akumulatorów, który umożliwi nam otwarcie/zamknięcie bramy przy braku prądu.
Sterowanie bramą
Przed rozpoczęciem programowania centrali sterującej musimy dokładnie sprawdzić jej elementy i dane techniczne.
REKLAMA
– Zwróćmy uwagę na przełączniki programowania i układ logiczny sterowania. Dla przykładu, jeśli brama podczas zamykania napotka na przeszkodę więcej niż trzy razy pod rząd, automatyka przyjmie daną pozycję jako nowy punkt zamknięcia i przełączy się do stanu „zamknięte”. Aby ponownie wprowadzić prawidłową pozycję, należy usunąć przeszkodę i uruchomić nowy cykl – mówi Jacek Baran, specjalista FAAC Polska.
Nie wszystkie ustawienia fabryczne można zmienić. Istnieje możliwość włączenia lub wyłączenia funkcji wstępnego świecenia lampy sygnalizacyjnej, lecz nie można np. skrócić czasu świecenia wewnętrznego oświetlenia po zakończeniu cyklu pracy.
Zobacz także: Jak zaprojektować profesjonalne ogrodzenie?
Zwróćmy też uwagę na gniazdo zasilające. Standardowy napęd jest wyposażony w enkoder, ale jako dodatkowe zabezpieczenia możliwe jest zastosowanie fotokomórek, które montujemy na wysokości ok. 50 cm w świetle bramy.
Programowanie systemu automatycznego
Podstawową zasadą jest odcięcie zasilania przed przystąpieniem do prac przy płycie połączeń. Połączenia elektryczne wykonujemy zgodnie ze schematem załączonym do instrukcji. Parametry pracy automatu ustawiamy za pomocą przełączników DS1 - DS4. Przechodzimy do trybu nauki. Cykl ustawiania przeprowadzamy przy zamkniętej obudowie, wystarczy zdjąć tylną klapę. Napęd musi być zablokowany, niezależnie od pozycji bramy. Nauka może być automatyczna albo ręczna. Po jej zakończeniu uruchamiamy system automatyczny na jeden pełny cykl dla sprawdzenia prawidłowych punktów zatrzymania. Jako ostatnie programujemy piloty. Automat ma dwa tryby pracy: automatyczną (z automatycznym zamknięciem po określonym czasie) i „krok po kroku” (każdy ruch bramy obsługiwany jest pilotem).
Uruchomienie bramy automatycznej
REKLAMA
Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić stan wejść urządzenia i upewnić się, że wszystkie zabezpieczenia są prawidłowo podłączone. Wykonujemy kilka cykli otwarcia/zamknięcia w celu sprawdzenia poprawności działania podłączonych akcesoriów. System powinien potrafić wykryć przeszkodę znajdującą się na wysokości większej niż 50 mm nad ziemią. Monter musi również zadbać o dostarczenie nam wszelkich informacji związanych z ręczną obsługą systemu w razie awarii oraz przekazać nam broszurkę ostrzegawczą załączoną do produktu.
Brama garażowa może też pracować w parze z bramą wjazdową. Pożądaną sytuacją jest, aby oba napędy pochodziły od jednego producenta i miały odpowiednią centralę, która pozwoli je obsługiwać przy użyciu tylko jednego pilota, co zdecydowanie ułatwi nam codzienne użytkowanie bramy.
Źródło: materiały prasowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.