REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Mieszkanie dla Młodych” – marzec 2015

REKLAMA

Zmiana limitów cen mieszkań w programie dopłat "Mieszkanie dla Młodych" przyczyniła się do wzrostu dopłat w programie w Olsztynie. Tam limit jest o 15 procent wyższy od cen rynkowych. Tymczasem w marcu wartość dopłat w programie "Mdm" była najwyższa w historii.

REKLAMA

REKLAMA

Marzec 2015 r. był najlepszym miesiącem od początku działania programu Mieszkanie dla Młodych jeśli chodzi o wartość wniosków o rządowe dopłaty, które zostały złożone w Banku Gospodarstwa Krajowego. Z danych BGK wynika, że była to kwota 46,8 mln zł. W całym pierwszym kwartale b.r. łączna kwota dopłat zawarta w złożonych wnioskach przekroczyła 105 mln zł. To o 7,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Z zapisanej w ustawie na ten rok kwoty 715 mln zł zarezerwowano jak dotąd łącznie 220 mln zł, czyli prawie jedną trzecią. Ale choć jest to o 13 mln zł więcej niż przez cały ubiegły rok, to raczej nie ma się co martwić, że pieniędzy zabraknie, relatywnie wysokie wykorzystanie środków na początku roku wynika ze sposobu rozliczania pieniędzy w programie. Dofinansowanie w ramach MdM jest bowiem wypłacane deweloperowi z ostatnią transzą płatności za mieszkanie. Zatem to od harmonogramu płatności zależy z jakiej puli zostaną wypłacone pieniądze. Już w ubiegłym roku można było ubiegać się o dopłaty na 2015 r., w efekcie 1 stycznia wykorzystane było już prawie 136 mln zł na 2015.

Nowe limity cenowe

Rynek jednak bardziej niż na statystyki sprzedażowe, czekał na nowe limity cenowe, które poznaliśmy na początku kwietnia. To one decydują o tym, czy na daną nieruchomość będzie można dostać dofinansowanie, czy też nie. Kwietniowa aktualizacja przyniosła kilka wahnięć limitów, choć w większości lokalizacji zmiana była niewielka i nie wpłynie znacząco na sytuację kupujących.

REKLAMA

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” – dopłaty dla większych rodzin

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za maksymalnie 5 465,35 zł (wzrost o 6,3 proc.) będzie można w II i III kwartale kupić mieszkanie z dopłatą w Olsztynie. O 2-3 proc. limity zostały zwiększone w kujawsko-pomorskim, lubelskim i świętokrzyskim oraz stolicach tych województw. Największy spadek zanotowano z kolei w Rzeszowie, gdzie od 1 kwietnia limit wynosi 4049,65 zł (o 6,9 proc.). Obniżka miała też miejsce w Łodzi (o 4,3 proc.) oraz Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze (o 2,4 proc.). Poza miastami wojewódzkimi kilkuprocentowe obniżki miały miejsce w gminach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie Łodzi i Rzeszowa.

Rozbieżności w dopłatach

Nominalnie najwyższe limity są naturalnie w Warszawie, bo to największy rynek nieruchomości w kraju i ceny znacząco przewyższają stawki w innych miastach. Od 1 kwietnia br. jest to 6588,32 zł (o 0,1 proc. więcej niż przez poprzednie pół roku) W Poznaniu maksymalny pułap cenowy to 5924,60 zł. W przedziale od 5 do 5,5 tys. zł mieszczą się limity dla Olsztyna, Gdańska, Wrocławia i Krakowa. Trzeba jednak zauważyć, że nijak nie pokrywa się to z cenami nieruchomości w poszczególnych miastach.

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” w województwie podlaskim

Ewenementem w skali kraju jest Olsztyn, w którym limit MdM jest o 15 proc. wyższy od średniej ceny na rynku pierwotnym (przeciętnie 4752 zł za mkw.). Jeszcze tylko mieszkańcy Zielonej Góry są w takiej sytuacji – tam limit przewyższa ceny o 7,1 proc. Odwrotną sytuację mamy w Krakowie, Rzeszowie i Opolu, gdzie limit jest niższy od przeciętnych cen o odpowiednio 22, 19,6 i 18,2 proc.

Porównanie cen transakcyjnych do limitów "MdM" w wybranych miastach:

Miasto        

Aktualny
limit MdM

Średnia cena mkw.
(IV kw. 2014 r.)

Różnica

Białystok

4 458,85 zł

4 909,00 zł

-9,2%

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85 zł

5 149,00 zł

-11,7%

Gdańsk

5 303,10 zł

6 291,00 zł

-15,7%

Katowice

4 773,45 zł

5 545,00 zł

-13,9%

Kielce

4 691,21 zł

4 750,00 zł

-1,2%

Kraków

5 112,80 zł

6 556,00 zł

-22,0%

Lublin

4 620,83 zł

5 005,00 zł

-7,7%

Łódź

4 515,50 zł

4 861,00 zł

-7,1%

Olsztyn

5 465,35 zł

4 752,00 zł

+15,0%

Opole

3 901,15 zł

4 772,00 zł

-18,2%

Poznań

5 924,60 zł

6 549,00 zł

-9,5%

Rzeszów

4 049,65 zł

5 034,00 zł

-19,6%

Szczecin

4 518,80 zł

4 874,00 zł

-7,3%

Warszawa

6 588,32 zł

7 691,00 zł

-14,3%

Wrocław

5 181,00 zł

6 075,00 zł

-14,7%

Zielona Góra

4 052,40 zł

3 784,00 zł

+7,1%

źródło: obliczenia Home Broker, Narodowy Bank Polski

To sprawia, że dostępność programu MdM w poszczególnych miastach jest bardzo różna. W jednych bez problem znajdziemy mieszkania spełniające warunki ustawy i to nawet w pobliżu centrum miasta, w innych zaś nie będzie to łatwe nawet na peryferiach.

Zobacz: Nowe limity Mdm – drugi kwartał

Zmiany w "MdM"

Tymczasem dobiegają końca prace nad nowelizacją ustawy o MdM, która ma znacząco ułatwić dostęp do pieniędzy rodzinom wielodzietnym i zwiększyć kwoty dofinansowania dla nich. Jako że będzie to dotyczyć tylko rodzin wielodzietnych, nie spodziewamy się lawinowego wzrostu popularności programu. Przykładowo, rodzina z trójką dzieci dziś może dostać prawie 45 tys. zł dofinansowania, a po zmianach ma to być niemal 118 tys. zł. Z pozostałych planowanych zmian warto wymienić m.in. dopuszczenie do programu mieszkań spółdzielczych oraz powstałych w wyniku adaptacji lub przebudowy dotychczasowej nieruchomości. Wejście w życie w/w zmian jest spodziewane na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br.

Limity cen nieruchomości kwalifikujących się do programu Mieszkanie dla Młodych oraz kwoty dopłat dla poszczególnych obszarów

Miasto / gmina

Limit MdM na
II kw. 2014 r.

Zmiana limitu

Maksymalna dopłata 10%
(tys. zł)

Maksymalna dopłata 15%
(tys. zł)

Wrocław

5 181,00

1,3%

23 550,00

35 325,00

gminy sąsiadujące z Wrocławiem

4 612,03

1,8%

20 963,75

31 445,63

woj. dolnośląskie

4 043,05

2,5%

18 377,50

27 566,25

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85

2,9%

20 667,50

31 001,25

gminy sąsiadujące
z Bydgoszczą i Toruniem

4 137,65

2,9%

18 807,50

28 211,25

woj. kujawsko-pomorskie

3 728,45

2,9%

16 947,50

25 421,25

Lublin

4 620,83

3,7%

21 003,78

31 505,66

gminy sąsiadujące z Lublinem

4 291,97

3,0%

19 508,98

29 263,46

woj. lubelskie

3 963,12

2,3%

18 014,18

27 021,26

Gorzów Wlkp. i Zielona Góra

4 052,40

-2,4%

18 420,00

27 630,00

gminy sąsiadujące
z Gorzowem Wlkp. i Zieloną Górą

3 838,45

0,1%

17 447,50

26 171,25

woj. lubuskie

3 624,50

3,1%

16 475,00

24 712,50

Łódź

4 515,50

-4,3%

20 525,00

30 787,50

gminy sąsiadujące z Łodzią

4 096,13

-3,3%

18 618,75

27 928,13

woj. łódzkie

3 676,75

-2,1%

16 712,50

25 068,75

Kraków

5 112,80

0,6%

23 240,00

34 860,00

gminy sąsiadujące z Krakowem

4 694,80

-1,0%

21 340,00

32 010,00

woj. małopolskie

4 276,80

-2,9%

19 440,00

29 160,00

Warszawa

6 588,32

0,1%

29 946,90

44 920,35

gminy sąsiadujące z Warszawą

4 634,80

0,8%

21 067,26

31 600,89

woj. mazowieckie

3 862,33

0,8%

17 556,05

26 334,08

Opole

3 901,15

0,1%

17 732,50

26 598,75

gminy sąsiadujące z Opolem

3 714,15

-0,4%

16 882,50

25 323,75

woj. opolskie

3 527,15

-1,0%

16 032,50

24 048,75

Rzeszów

4 049,65

-6,9%

18 407,50

27 611,25

gminy sąsiadujące z Rzeszowem

3 809,85

-4,4%

17 317,50

25 976,25

woj. podkarpackie

3 570,05

-1,3%

16 227,50

24 341,25

Białystok

4 458,85

1,4%

20 267,50

30 401,25

gminy sąsiadujące z Białymstokiem

4 166,53

0,0%

18 938,75

28 408,13

woj. podlaskie

3 874,20

-1,7%

17 610,00

26 415,00

Gdańsk

5 303,10

0,0%

24 105,00

36 157,50

gminy sąsiadujące z Gdańskiem

4 912,88

0,0%

22 331,25

33 496,88

woj. pomorskie

4 522,65

0,0%

20 557,50

30 836,25

Katowice

4 773,45

1,3%

21 697,50

32 546,25

gminy sąsiadujące z Katowicami

4 395,33

1,5%

19 978,75

29 968,13

woj. śląskie

4 017,20

1,7%

18 260,00

27 390,00

Kielce

4 691,21

2,5%

21 323,70

31 985,55

gminy sąsiadujące z Kielcami

3 955,54

3,9%

17 979,72

26 969,58

woj. świętokrzyskie

3 296,28

3,9%

14 983,10

22 474,65

Olsztyn

5 465,35

6,3%

24 842,50

37 263,75

gminy sąsiadujące z Olsztynem

4 133,58

-0,2%

18 789,00

28 183,50

woj. warmińsko-mazurskie

3 444,65

-0,2%

15 657,50

23 486,25

Poznań

5 924,60

0,1%

26 930,00

40 395,00

gminy sąsiadujące z Poznaniem

5 043,72

0,1%

22 926,00

34 389,00

woj. wielkopolskie

4 203,10

0,1%

19 105,00

28 657,50

Szczecin

4 518,80

0,2%

20 540,00

30 810,00

gminy sąsiadujące ze Szczecinem

4 216,85

0,1%

19 167,50

28 751,25

woj. zachodniopomorskie

3 914,90

0,0%

17 795,00

26 692,50

Źródło: obliczenia Home Broker na podst. komunikatów wojewodów    

Skąd biorą się limity cenowe w Mieszkaniu dla Młodych?

Do wyznaczenia limitu wykorzystywane są tzw. wskaźniki przeliczeniowe kosztu odtworzenia 1 mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w danej gminie, publikowane przez wojewodów. Do obliczeń brana jest średnia arytmetyczna z dwóch ostatnich odczytów wskaźnika (zmienia się on co pół roku). Limit cenowy w Mieszkaniu dla Młodych jest tą średnią powiększoną o 10 proc.

Wskaźniki są zróżnicowane – inne dla siedzib wojewodów i sejmików samorządowych oraz inne dla pozostałych obszarów danego województwa. Wyjątkiem są gminy bezpośrednio sąsiadujące z miastami wojewódzkimi, gdzie pod uwagę brana jest średnia arytmetyczna z limitu dla stolicy województwa i reszty województwa. Z zastrzeżeniem jednak, że wskaźnik ten nie może być wyższy o więcej niż 20 procent od limitu w pozostałych gminach.

Marcin Krasoń, Home Broker

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA