REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Mieszkanie dla Młodych” – marzec 2015

REKLAMA

Zmiana limitów cen mieszkań w programie dopłat "Mieszkanie dla Młodych" przyczyniła się do wzrostu dopłat w programie w Olsztynie. Tam limit jest o 15 procent wyższy od cen rynkowych. Tymczasem w marcu wartość dopłat w programie "Mdm" była najwyższa w historii.

REKLAMA

REKLAMA

Marzec 2015 r. był najlepszym miesiącem od początku działania programu Mieszkanie dla Młodych jeśli chodzi o wartość wniosków o rządowe dopłaty, które zostały złożone w Banku Gospodarstwa Krajowego. Z danych BGK wynika, że była to kwota 46,8 mln zł. W całym pierwszym kwartale b.r. łączna kwota dopłat zawarta w złożonych wnioskach przekroczyła 105 mln zł. To o 7,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Z zapisanej w ustawie na ten rok kwoty 715 mln zł zarezerwowano jak dotąd łącznie 220 mln zł, czyli prawie jedną trzecią. Ale choć jest to o 13 mln zł więcej niż przez cały ubiegły rok, to raczej nie ma się co martwić, że pieniędzy zabraknie, relatywnie wysokie wykorzystanie środków na początku roku wynika ze sposobu rozliczania pieniędzy w programie. Dofinansowanie w ramach MdM jest bowiem wypłacane deweloperowi z ostatnią transzą płatności za mieszkanie. Zatem to od harmonogramu płatności zależy z jakiej puli zostaną wypłacone pieniądze. Już w ubiegłym roku można było ubiegać się o dopłaty na 2015 r., w efekcie 1 stycznia wykorzystane było już prawie 136 mln zł na 2015.

Nowe limity cenowe

Rynek jednak bardziej niż na statystyki sprzedażowe, czekał na nowe limity cenowe, które poznaliśmy na początku kwietnia. To one decydują o tym, czy na daną nieruchomość będzie można dostać dofinansowanie, czy też nie. Kwietniowa aktualizacja przyniosła kilka wahnięć limitów, choć w większości lokalizacji zmiana była niewielka i nie wpłynie znacząco na sytuację kupujących.

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” – dopłaty dla większych rodzin

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za maksymalnie 5 465,35 zł (wzrost o 6,3 proc.) będzie można w II i III kwartale kupić mieszkanie z dopłatą w Olsztynie. O 2-3 proc. limity zostały zwiększone w kujawsko-pomorskim, lubelskim i świętokrzyskim oraz stolicach tych województw. Największy spadek zanotowano z kolei w Rzeszowie, gdzie od 1 kwietnia limit wynosi 4049,65 zł (o 6,9 proc.). Obniżka miała też miejsce w Łodzi (o 4,3 proc.) oraz Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze (o 2,4 proc.). Poza miastami wojewódzkimi kilkuprocentowe obniżki miały miejsce w gminach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie Łodzi i Rzeszowa.

Rozbieżności w dopłatach

Nominalnie najwyższe limity są naturalnie w Warszawie, bo to największy rynek nieruchomości w kraju i ceny znacząco przewyższają stawki w innych miastach. Od 1 kwietnia br. jest to 6588,32 zł (o 0,1 proc. więcej niż przez poprzednie pół roku) W Poznaniu maksymalny pułap cenowy to 5924,60 zł. W przedziale od 5 do 5,5 tys. zł mieszczą się limity dla Olsztyna, Gdańska, Wrocławia i Krakowa. Trzeba jednak zauważyć, że nijak nie pokrywa się to z cenami nieruchomości w poszczególnych miastach.

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” w województwie podlaskim

Ewenementem w skali kraju jest Olsztyn, w którym limit MdM jest o 15 proc. wyższy od średniej ceny na rynku pierwotnym (przeciętnie 4752 zł za mkw.). Jeszcze tylko mieszkańcy Zielonej Góry są w takiej sytuacji – tam limit przewyższa ceny o 7,1 proc. Odwrotną sytuację mamy w Krakowie, Rzeszowie i Opolu, gdzie limit jest niższy od przeciętnych cen o odpowiednio 22, 19,6 i 18,2 proc.

Porównanie cen transakcyjnych do limitów "MdM" w wybranych miastach:

Miasto        

Aktualny
limit MdM

Średnia cena mkw.
(IV kw. 2014 r.)

Różnica

Białystok

4 458,85 zł

4 909,00 zł

-9,2%

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85 zł

5 149,00 zł

-11,7%

Gdańsk

5 303,10 zł

6 291,00 zł

-15,7%

Katowice

4 773,45 zł

5 545,00 zł

-13,9%

Kielce

4 691,21 zł

4 750,00 zł

-1,2%

Kraków

5 112,80 zł

6 556,00 zł

-22,0%

Lublin

4 620,83 zł

5 005,00 zł

-7,7%

Łódź

4 515,50 zł

4 861,00 zł

-7,1%

Olsztyn

5 465,35 zł

4 752,00 zł

+15,0%

Opole

3 901,15 zł

4 772,00 zł

-18,2%

Poznań

5 924,60 zł

6 549,00 zł

-9,5%

Rzeszów

4 049,65 zł

5 034,00 zł

-19,6%

Szczecin

4 518,80 zł

4 874,00 zł

-7,3%

Warszawa

6 588,32 zł

7 691,00 zł

-14,3%

Wrocław

5 181,00 zł

6 075,00 zł

-14,7%

Zielona Góra

4 052,40 zł

3 784,00 zł

+7,1%

źródło: obliczenia Home Broker, Narodowy Bank Polski

To sprawia, że dostępność programu MdM w poszczególnych miastach jest bardzo różna. W jednych bez problem znajdziemy mieszkania spełniające warunki ustawy i to nawet w pobliżu centrum miasta, w innych zaś nie będzie to łatwe nawet na peryferiach.

Zobacz: Nowe limity Mdm – drugi kwartał

Zmiany w "MdM"

Tymczasem dobiegają końca prace nad nowelizacją ustawy o MdM, która ma znacząco ułatwić dostęp do pieniędzy rodzinom wielodzietnym i zwiększyć kwoty dofinansowania dla nich. Jako że będzie to dotyczyć tylko rodzin wielodzietnych, nie spodziewamy się lawinowego wzrostu popularności programu. Przykładowo, rodzina z trójką dzieci dziś może dostać prawie 45 tys. zł dofinansowania, a po zmianach ma to być niemal 118 tys. zł. Z pozostałych planowanych zmian warto wymienić m.in. dopuszczenie do programu mieszkań spółdzielczych oraz powstałych w wyniku adaptacji lub przebudowy dotychczasowej nieruchomości. Wejście w życie w/w zmian jest spodziewane na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br.

Limity cen nieruchomości kwalifikujących się do programu Mieszkanie dla Młodych oraz kwoty dopłat dla poszczególnych obszarów

Miasto / gmina

Limit MdM na
II kw. 2014 r.

Zmiana limitu

Maksymalna dopłata 10%
(tys. zł)

Maksymalna dopłata 15%
(tys. zł)

Wrocław

5 181,00

1,3%

23 550,00

35 325,00

gminy sąsiadujące z Wrocławiem

4 612,03

1,8%

20 963,75

31 445,63

woj. dolnośląskie

4 043,05

2,5%

18 377,50

27 566,25

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85

2,9%

20 667,50

31 001,25

gminy sąsiadujące
z Bydgoszczą i Toruniem

4 137,65

2,9%

18 807,50

28 211,25

woj. kujawsko-pomorskie

3 728,45

2,9%

16 947,50

25 421,25

Lublin

4 620,83

3,7%

21 003,78

31 505,66

gminy sąsiadujące z Lublinem

4 291,97

3,0%

19 508,98

29 263,46

woj. lubelskie

3 963,12

2,3%

18 014,18

27 021,26

Gorzów Wlkp. i Zielona Góra

4 052,40

-2,4%

18 420,00

27 630,00

gminy sąsiadujące
z Gorzowem Wlkp. i Zieloną Górą

3 838,45

0,1%

17 447,50

26 171,25

woj. lubuskie

3 624,50

3,1%

16 475,00

24 712,50

Łódź

4 515,50

-4,3%

20 525,00

30 787,50

gminy sąsiadujące z Łodzią

4 096,13

-3,3%

18 618,75

27 928,13

woj. łódzkie

3 676,75

-2,1%

16 712,50

25 068,75

Kraków

5 112,80

0,6%

23 240,00

34 860,00

gminy sąsiadujące z Krakowem

4 694,80

-1,0%

21 340,00

32 010,00

woj. małopolskie

4 276,80

-2,9%

19 440,00

29 160,00

Warszawa

6 588,32

0,1%

29 946,90

44 920,35

gminy sąsiadujące z Warszawą

4 634,80

0,8%

21 067,26

31 600,89

woj. mazowieckie

3 862,33

0,8%

17 556,05

26 334,08

Opole

3 901,15

0,1%

17 732,50

26 598,75

gminy sąsiadujące z Opolem

3 714,15

-0,4%

16 882,50

25 323,75

woj. opolskie

3 527,15

-1,0%

16 032,50

24 048,75

Rzeszów

4 049,65

-6,9%

18 407,50

27 611,25

gminy sąsiadujące z Rzeszowem

3 809,85

-4,4%

17 317,50

25 976,25

woj. podkarpackie

3 570,05

-1,3%

16 227,50

24 341,25

Białystok

4 458,85

1,4%

20 267,50

30 401,25

gminy sąsiadujące z Białymstokiem

4 166,53

0,0%

18 938,75

28 408,13

woj. podlaskie

3 874,20

-1,7%

17 610,00

26 415,00

Gdańsk

5 303,10

0,0%

24 105,00

36 157,50

gminy sąsiadujące z Gdańskiem

4 912,88

0,0%

22 331,25

33 496,88

woj. pomorskie

4 522,65

0,0%

20 557,50

30 836,25

Katowice

4 773,45

1,3%

21 697,50

32 546,25

gminy sąsiadujące z Katowicami

4 395,33

1,5%

19 978,75

29 968,13

woj. śląskie

4 017,20

1,7%

18 260,00

27 390,00

Kielce

4 691,21

2,5%

21 323,70

31 985,55

gminy sąsiadujące z Kielcami

3 955,54

3,9%

17 979,72

26 969,58

woj. świętokrzyskie

3 296,28

3,9%

14 983,10

22 474,65

Olsztyn

5 465,35

6,3%

24 842,50

37 263,75

gminy sąsiadujące z Olsztynem

4 133,58

-0,2%

18 789,00

28 183,50

woj. warmińsko-mazurskie

3 444,65

-0,2%

15 657,50

23 486,25

Poznań

5 924,60

0,1%

26 930,00

40 395,00

gminy sąsiadujące z Poznaniem

5 043,72

0,1%

22 926,00

34 389,00

woj. wielkopolskie

4 203,10

0,1%

19 105,00

28 657,50

Szczecin

4 518,80

0,2%

20 540,00

30 810,00

gminy sąsiadujące ze Szczecinem

4 216,85

0,1%

19 167,50

28 751,25

woj. zachodniopomorskie

3 914,90

0,0%

17 795,00

26 692,50

Źródło: obliczenia Home Broker na podst. komunikatów wojewodów    

Skąd biorą się limity cenowe w Mieszkaniu dla Młodych?

REKLAMA

Do wyznaczenia limitu wykorzystywane są tzw. wskaźniki przeliczeniowe kosztu odtworzenia 1 mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w danej gminie, publikowane przez wojewodów. Do obliczeń brana jest średnia arytmetyczna z dwóch ostatnich odczytów wskaźnika (zmienia się on co pół roku). Limit cenowy w Mieszkaniu dla Młodych jest tą średnią powiększoną o 10 proc.

Wskaźniki są zróżnicowane – inne dla siedzib wojewodów i sejmików samorządowych oraz inne dla pozostałych obszarów danego województwa. Wyjątkiem są gminy bezpośrednio sąsiadujące z miastami wojewódzkimi, gdzie pod uwagę brana jest średnia arytmetyczna z limitu dla stolicy województwa i reszty województwa. Z zastrzeżeniem jednak, że wskaźnik ten nie może być wyższy o więcej niż 20 procent od limitu w pozostałych gminach.

Marcin Krasoń, Home Broker

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyty hipoteczne z WIBOR-em. Abuzywne formuły zmiany oprocentowania niezgodne z unijnym rozporządzeniem BMR

Wraz z wejściem rozporządzenia BMR umowy kredytowa zawierające niedozwolone zapisy powinny zostać aneksowane i dostosowane do nowego porządku prawnego. Brak dostosowania umowy może skutkować tym, że umowa zawarta wiele lat temu może okazać się nieważna.

Nowe mieszkania w starej przestrzeni - rewitalizacja centrów miast

Centra wielkich miast są atrakcyjnymi miejscami nie tylko do pracy, ale też do mieszkania. Swobodny dostęp do miejskiej infrastruktury zapewnia tam wygodne funkcjonowanie na co dzień. Niestety, gęsta zabudowa – typowa dla centrum – ogranicza możliwość budowania nowych lokali, zarówno komercyjnych, jak i mieszkalnych. Zdaniem architektów i urbanistów skutecznym rozwiązaniem tego problemu są rewitalizacje zabytkowych kamienic i nadbudowy. Wciąż jednak można odnieść wrażenie, że potencjał istniejących budynków pozostaje niewykorzystany.

Ustawa w sprawie dzikich lokatorów - powstał obywatelski projekt. Co zrobić, żeby w Polsce nie było jak w Hiszpanii? Coraz więcej mieszkań jest zajmowanych bezprawnie

- Nie możemy pozwolić na to, by uczciwie pracujący obywatele byli terroryzowani przez dzikich lokatorów. Niestety z miesiąca na miesiąc rośnie ilość zgłoszeń, że mieszkanie, które miało być wynajmowane komercyjnie, jest po prostu zagrabiane przez dzikich lokatorów. Jeżeli nie dojdzie do zmian w prawie możemy spodziewać się, że niebawem zaleje nas fala dzikich lokatorów jeszcze większa niż w czasie pandemii – mówi Małgorzata Marczulewska, detektyw i windykator.
Małgorzata Marczulewska wspólnie z prawnikami z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski: mec. Grażyną Wódkiewicz oraz mec. Markiem Jarosiewiczem przygotowali projekt ustawy, który miałby pomagać w odzyskiwaniu mieszkań zajmowanych przez dzikich lokatorów. W Internecie dostępna jest petycja w tej sprawie. 

Dom za 1 euro. Jakie są warunki?

Władze miasteczka Saint-Amand-Montrond, położonego w centralnej Francji, podjęły niecodzienną inicjatywę. Wystawiły na sprzedaż dom za symboliczną kwotę 1 euro. Jest jednak pewien warunek - nabywca musi zobowiązać się do zamieszkania w nim na co najmniej 10 lat.

REKLAMA

Nowe wsparcie dla kredytobiorców. Wiadomo, kiedy kredyt #naStart wejdzie w życie

Ministerstwo Rozwoju i Technologii ogłosiło, że nowe przepisy dotyczące wsparcia przy zakupie pierwszego mieszkania wejdą w życie w drugiej połowie 2024 roku. Projekt ustawy wprowadzającej kredyt "#naStart" jest obecnie konsultowany.

Frankowicze czekają na uchwałę Sądu Najwyższego. Czy 25 kwietnia 2024 r. Izba Cywilna SN wyjaśni wreszcie 6 kluczowych zagadnień prawnych?

W dniu 25 kwietnia 2024 roku poznamy kolejny rozdział wieloletniej już sagi związanej z wydaniem tzw. uchwały frankowej przez Sąd Najwyższy w pełnym składzie Izby Cywilnej. Na ten dzień zostało wyznaczone posiedzenie Sądu Najwyższego, który ponownie ma zająć się zagadnieniami prawnymi dot. spraw frankowych, które zostały przedstawione przez Pierwszą Prezes. Czy jednak ta uchwała ma szanse zostać wydana i czy rzeczywiście – po wielu wyrokach TSUE w polskich sprawach frankowych – jest jeszcze potrzebna? Czy jeżeli zostanie wydana, to ułatwi rozstrzyganie pozwów Frankowiczów czy tylko skomplikuje te procesy? 

W jaki sposób deweloperzy mieszkaniowi korzystają z sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jako wsparcie dla deweloperów? Jak najbardziej. W jaki sposób już ją wykorzystują i jak planują wykorzystywać AI w przyszłości? 

W Polsce trzeba wyburzyć ponad 6,5 tys. mieszkań lub domów. Kto nie może się czuć bezpiecznie?

Z danych Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego wynika, że ponad 2,2 mln Polek i Polaków mieszka w domach jednorodzinnych i kamienicach, które mają już ponad 100 lat. Nikt nie wie, czy te osoby mogą się czuć bezpiecznie. Eksperci portalu GetHome.pl dotarli do informacji z GUNB, z których wynika, że liczba budynków mieszkalnych do rozbiórki stale rośnie.

REKLAMA

Senat zdecydował w sprawie wakacji kredytowych

Senat przyjął bez poprawek ustawę o wakacjach kredytowych. Nowe przepisy teraz trafią do podpisu prezydenta. Jak szacuje resort finansów z z wakacji kredytowych w tym roku będzie mogło maksymalnie skorzystać 562 tys. kredytobiorców.

Wiśnia ozdobna i jej najpiękniejsze odmiany do ogrodu – którą wybrać?

Wiśnia ozdobna uznawana jest za najpiękniej kwitnące drzewo. Jakie odmiany wiśni ozdobnej są najładniejsze? My polecamy Kanzan, Amanogawa, Royal Burgundy i Shirotae. Którą wybrać? Podpowiadamy.

REKLAMA