REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Mieszkanie dla Młodych” – marzec 2015

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiana limitów cen mieszkań w programie dopłat "Mieszkanie dla Młodych" przyczyniła się do wzrostu dopłat w programie w Olsztynie. Tam limit jest o 15 procent wyższy od cen rynkowych. Tymczasem w marcu wartość dopłat w programie "Mdm" była najwyższa w historii.

REKLAMA

REKLAMA

Marzec 2015 r. był najlepszym miesiącem od początku działania programu Mieszkanie dla Młodych jeśli chodzi o wartość wniosków o rządowe dopłaty, które zostały złożone w Banku Gospodarstwa Krajowego. Z danych BGK wynika, że była to kwota 46,8 mln zł. W całym pierwszym kwartale b.r. łączna kwota dopłat zawarta w złożonych wnioskach przekroczyła 105 mln zł. To o 7,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Z zapisanej w ustawie na ten rok kwoty 715 mln zł zarezerwowano jak dotąd łącznie 220 mln zł, czyli prawie jedną trzecią. Ale choć jest to o 13 mln zł więcej niż przez cały ubiegły rok, to raczej nie ma się co martwić, że pieniędzy zabraknie, relatywnie wysokie wykorzystanie środków na początku roku wynika ze sposobu rozliczania pieniędzy w programie. Dofinansowanie w ramach MdM jest bowiem wypłacane deweloperowi z ostatnią transzą płatności za mieszkanie. Zatem to od harmonogramu płatności zależy z jakiej puli zostaną wypłacone pieniądze. Już w ubiegłym roku można było ubiegać się o dopłaty na 2015 r., w efekcie 1 stycznia wykorzystane było już prawie 136 mln zł na 2015.

Nowe limity cenowe

Rynek jednak bardziej niż na statystyki sprzedażowe, czekał na nowe limity cenowe, które poznaliśmy na początku kwietnia. To one decydują o tym, czy na daną nieruchomość będzie można dostać dofinansowanie, czy też nie. Kwietniowa aktualizacja przyniosła kilka wahnięć limitów, choć w większości lokalizacji zmiana była niewielka i nie wpłynie znacząco na sytuację kupujących.

REKLAMA

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” – dopłaty dla większych rodzin

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za maksymalnie 5 465,35 zł (wzrost o 6,3 proc.) będzie można w II i III kwartale kupić mieszkanie z dopłatą w Olsztynie. O 2-3 proc. limity zostały zwiększone w kujawsko-pomorskim, lubelskim i świętokrzyskim oraz stolicach tych województw. Największy spadek zanotowano z kolei w Rzeszowie, gdzie od 1 kwietnia limit wynosi 4049,65 zł (o 6,9 proc.). Obniżka miała też miejsce w Łodzi (o 4,3 proc.) oraz Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze (o 2,4 proc.). Poza miastami wojewódzkimi kilkuprocentowe obniżki miały miejsce w gminach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie Łodzi i Rzeszowa.

Rozbieżności w dopłatach

Nominalnie najwyższe limity są naturalnie w Warszawie, bo to największy rynek nieruchomości w kraju i ceny znacząco przewyższają stawki w innych miastach. Od 1 kwietnia br. jest to 6588,32 zł (o 0,1 proc. więcej niż przez poprzednie pół roku) W Poznaniu maksymalny pułap cenowy to 5924,60 zł. W przedziale od 5 do 5,5 tys. zł mieszczą się limity dla Olsztyna, Gdańska, Wrocławia i Krakowa. Trzeba jednak zauważyć, że nijak nie pokrywa się to z cenami nieruchomości w poszczególnych miastach.

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” w województwie podlaskim

Ewenementem w skali kraju jest Olsztyn, w którym limit MdM jest o 15 proc. wyższy od średniej ceny na rynku pierwotnym (przeciętnie 4752 zł za mkw.). Jeszcze tylko mieszkańcy Zielonej Góry są w takiej sytuacji – tam limit przewyższa ceny o 7,1 proc. Odwrotną sytuację mamy w Krakowie, Rzeszowie i Opolu, gdzie limit jest niższy od przeciętnych cen o odpowiednio 22, 19,6 i 18,2 proc.

Porównanie cen transakcyjnych do limitów "MdM" w wybranych miastach:

Miasto        

Aktualny
limit MdM

Średnia cena mkw.
(IV kw. 2014 r.)

Różnica

Białystok

4 458,85 zł

4 909,00 zł

-9,2%

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85 zł

5 149,00 zł

-11,7%

Gdańsk

5 303,10 zł

6 291,00 zł

-15,7%

Katowice

4 773,45 zł

5 545,00 zł

-13,9%

Kielce

4 691,21 zł

4 750,00 zł

-1,2%

Kraków

5 112,80 zł

6 556,00 zł

-22,0%

Lublin

4 620,83 zł

5 005,00 zł

-7,7%

Łódź

4 515,50 zł

4 861,00 zł

-7,1%

Olsztyn

5 465,35 zł

4 752,00 zł

+15,0%

Opole

3 901,15 zł

4 772,00 zł

-18,2%

Poznań

5 924,60 zł

6 549,00 zł

-9,5%

Rzeszów

4 049,65 zł

5 034,00 zł

-19,6%

Szczecin

4 518,80 zł

4 874,00 zł

-7,3%

Warszawa

6 588,32 zł

7 691,00 zł

-14,3%

Wrocław

5 181,00 zł

6 075,00 zł

-14,7%

Zielona Góra

4 052,40 zł

3 784,00 zł

+7,1%

źródło: obliczenia Home Broker, Narodowy Bank Polski

To sprawia, że dostępność programu MdM w poszczególnych miastach jest bardzo różna. W jednych bez problem znajdziemy mieszkania spełniające warunki ustawy i to nawet w pobliżu centrum miasta, w innych zaś nie będzie to łatwe nawet na peryferiach.

Zobacz: Nowe limity Mdm – drugi kwartał

Zmiany w "MdM"

Tymczasem dobiegają końca prace nad nowelizacją ustawy o MdM, która ma znacząco ułatwić dostęp do pieniędzy rodzinom wielodzietnym i zwiększyć kwoty dofinansowania dla nich. Jako że będzie to dotyczyć tylko rodzin wielodzietnych, nie spodziewamy się lawinowego wzrostu popularności programu. Przykładowo, rodzina z trójką dzieci dziś może dostać prawie 45 tys. zł dofinansowania, a po zmianach ma to być niemal 118 tys. zł. Z pozostałych planowanych zmian warto wymienić m.in. dopuszczenie do programu mieszkań spółdzielczych oraz powstałych w wyniku adaptacji lub przebudowy dotychczasowej nieruchomości. Wejście w życie w/w zmian jest spodziewane na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br.

Limity cen nieruchomości kwalifikujących się do programu Mieszkanie dla Młodych oraz kwoty dopłat dla poszczególnych obszarów

Miasto / gmina

Limit MdM na
II kw. 2014 r.

Zmiana limitu

Maksymalna dopłata 10%
(tys. zł)

Maksymalna dopłata 15%
(tys. zł)

Wrocław

5 181,00

1,3%

23 550,00

35 325,00

gminy sąsiadujące z Wrocławiem

4 612,03

1,8%

20 963,75

31 445,63

woj. dolnośląskie

4 043,05

2,5%

18 377,50

27 566,25

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85

2,9%

20 667,50

31 001,25

gminy sąsiadujące
z Bydgoszczą i Toruniem

4 137,65

2,9%

18 807,50

28 211,25

woj. kujawsko-pomorskie

3 728,45

2,9%

16 947,50

25 421,25

Lublin

4 620,83

3,7%

21 003,78

31 505,66

gminy sąsiadujące z Lublinem

4 291,97

3,0%

19 508,98

29 263,46

woj. lubelskie

3 963,12

2,3%

18 014,18

27 021,26

Gorzów Wlkp. i Zielona Góra

4 052,40

-2,4%

18 420,00

27 630,00

gminy sąsiadujące
z Gorzowem Wlkp. i Zieloną Górą

3 838,45

0,1%

17 447,50

26 171,25

woj. lubuskie

3 624,50

3,1%

16 475,00

24 712,50

Łódź

4 515,50

-4,3%

20 525,00

30 787,50

gminy sąsiadujące z Łodzią

4 096,13

-3,3%

18 618,75

27 928,13

woj. łódzkie

3 676,75

-2,1%

16 712,50

25 068,75

Kraków

5 112,80

0,6%

23 240,00

34 860,00

gminy sąsiadujące z Krakowem

4 694,80

-1,0%

21 340,00

32 010,00

woj. małopolskie

4 276,80

-2,9%

19 440,00

29 160,00

Warszawa

6 588,32

0,1%

29 946,90

44 920,35

gminy sąsiadujące z Warszawą

4 634,80

0,8%

21 067,26

31 600,89

woj. mazowieckie

3 862,33

0,8%

17 556,05

26 334,08

Opole

3 901,15

0,1%

17 732,50

26 598,75

gminy sąsiadujące z Opolem

3 714,15

-0,4%

16 882,50

25 323,75

woj. opolskie

3 527,15

-1,0%

16 032,50

24 048,75

Rzeszów

4 049,65

-6,9%

18 407,50

27 611,25

gminy sąsiadujące z Rzeszowem

3 809,85

-4,4%

17 317,50

25 976,25

woj. podkarpackie

3 570,05

-1,3%

16 227,50

24 341,25

Białystok

4 458,85

1,4%

20 267,50

30 401,25

gminy sąsiadujące z Białymstokiem

4 166,53

0,0%

18 938,75

28 408,13

woj. podlaskie

3 874,20

-1,7%

17 610,00

26 415,00

Gdańsk

5 303,10

0,0%

24 105,00

36 157,50

gminy sąsiadujące z Gdańskiem

4 912,88

0,0%

22 331,25

33 496,88

woj. pomorskie

4 522,65

0,0%

20 557,50

30 836,25

Katowice

4 773,45

1,3%

21 697,50

32 546,25

gminy sąsiadujące z Katowicami

4 395,33

1,5%

19 978,75

29 968,13

woj. śląskie

4 017,20

1,7%

18 260,00

27 390,00

Kielce

4 691,21

2,5%

21 323,70

31 985,55

gminy sąsiadujące z Kielcami

3 955,54

3,9%

17 979,72

26 969,58

woj. świętokrzyskie

3 296,28

3,9%

14 983,10

22 474,65

Olsztyn

5 465,35

6,3%

24 842,50

37 263,75

gminy sąsiadujące z Olsztynem

4 133,58

-0,2%

18 789,00

28 183,50

woj. warmińsko-mazurskie

3 444,65

-0,2%

15 657,50

23 486,25

Poznań

5 924,60

0,1%

26 930,00

40 395,00

gminy sąsiadujące z Poznaniem

5 043,72

0,1%

22 926,00

34 389,00

woj. wielkopolskie

4 203,10

0,1%

19 105,00

28 657,50

Szczecin

4 518,80

0,2%

20 540,00

30 810,00

gminy sąsiadujące ze Szczecinem

4 216,85

0,1%

19 167,50

28 751,25

woj. zachodniopomorskie

3 914,90

0,0%

17 795,00

26 692,50

Źródło: obliczenia Home Broker na podst. komunikatów wojewodów    

Skąd biorą się limity cenowe w Mieszkaniu dla Młodych?

Do wyznaczenia limitu wykorzystywane są tzw. wskaźniki przeliczeniowe kosztu odtworzenia 1 mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w danej gminie, publikowane przez wojewodów. Do obliczeń brana jest średnia arytmetyczna z dwóch ostatnich odczytów wskaźnika (zmienia się on co pół roku). Limit cenowy w Mieszkaniu dla Młodych jest tą średnią powiększoną o 10 proc.

Wskaźniki są zróżnicowane – inne dla siedzib wojewodów i sejmików samorządowych oraz inne dla pozostałych obszarów danego województwa. Wyjątkiem są gminy bezpośrednio sąsiadujące z miastami wojewódzkimi, gdzie pod uwagę brana jest średnia arytmetyczna z limitu dla stolicy województwa i reszty województwa. Z zastrzeżeniem jednak, że wskaźnik ten nie może być wyższy o więcej niż 20 procent od limitu w pozostałych gminach.

Marcin Krasoń, Home Broker

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe obowiązki dla wszystkich właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę by nie przepłacić

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z zawyżonych cen.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

REKLAMA

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

REKLAMA