REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Mieszkanie dla Młodych” – marzec 2015

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiana limitów cen mieszkań w programie dopłat "Mieszkanie dla Młodych" przyczyniła się do wzrostu dopłat w programie w Olsztynie. Tam limit jest o 15 procent wyższy od cen rynkowych. Tymczasem w marcu wartość dopłat w programie "Mdm" była najwyższa w historii.

REKLAMA

REKLAMA

Marzec 2015 r. był najlepszym miesiącem od początku działania programu Mieszkanie dla Młodych jeśli chodzi o wartość wniosków o rządowe dopłaty, które zostały złożone w Banku Gospodarstwa Krajowego. Z danych BGK wynika, że była to kwota 46,8 mln zł. W całym pierwszym kwartale b.r. łączna kwota dopłat zawarta w złożonych wnioskach przekroczyła 105 mln zł. To o 7,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Z zapisanej w ustawie na ten rok kwoty 715 mln zł zarezerwowano jak dotąd łącznie 220 mln zł, czyli prawie jedną trzecią. Ale choć jest to o 13 mln zł więcej niż przez cały ubiegły rok, to raczej nie ma się co martwić, że pieniędzy zabraknie, relatywnie wysokie wykorzystanie środków na początku roku wynika ze sposobu rozliczania pieniędzy w programie. Dofinansowanie w ramach MdM jest bowiem wypłacane deweloperowi z ostatnią transzą płatności za mieszkanie. Zatem to od harmonogramu płatności zależy z jakiej puli zostaną wypłacone pieniądze. Już w ubiegłym roku można było ubiegać się o dopłaty na 2015 r., w efekcie 1 stycznia wykorzystane było już prawie 136 mln zł na 2015.

Nowe limity cenowe

Rynek jednak bardziej niż na statystyki sprzedażowe, czekał na nowe limity cenowe, które poznaliśmy na początku kwietnia. To one decydują o tym, czy na daną nieruchomość będzie można dostać dofinansowanie, czy też nie. Kwietniowa aktualizacja przyniosła kilka wahnięć limitów, choć w większości lokalizacji zmiana była niewielka i nie wpłynie znacząco na sytuację kupujących.

REKLAMA

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” – dopłaty dla większych rodzin

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za maksymalnie 5 465,35 zł (wzrost o 6,3 proc.) będzie można w II i III kwartale kupić mieszkanie z dopłatą w Olsztynie. O 2-3 proc. limity zostały zwiększone w kujawsko-pomorskim, lubelskim i świętokrzyskim oraz stolicach tych województw. Największy spadek zanotowano z kolei w Rzeszowie, gdzie od 1 kwietnia limit wynosi 4049,65 zł (o 6,9 proc.). Obniżka miała też miejsce w Łodzi (o 4,3 proc.) oraz Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze (o 2,4 proc.). Poza miastami wojewódzkimi kilkuprocentowe obniżki miały miejsce w gminach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie Łodzi i Rzeszowa.

Rozbieżności w dopłatach

Nominalnie najwyższe limity są naturalnie w Warszawie, bo to największy rynek nieruchomości w kraju i ceny znacząco przewyższają stawki w innych miastach. Od 1 kwietnia br. jest to 6588,32 zł (o 0,1 proc. więcej niż przez poprzednie pół roku) W Poznaniu maksymalny pułap cenowy to 5924,60 zł. W przedziale od 5 do 5,5 tys. zł mieszczą się limity dla Olsztyna, Gdańska, Wrocławia i Krakowa. Trzeba jednak zauważyć, że nijak nie pokrywa się to z cenami nieruchomości w poszczególnych miastach.

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” w województwie podlaskim

Ewenementem w skali kraju jest Olsztyn, w którym limit MdM jest o 15 proc. wyższy od średniej ceny na rynku pierwotnym (przeciętnie 4752 zł za mkw.). Jeszcze tylko mieszkańcy Zielonej Góry są w takiej sytuacji – tam limit przewyższa ceny o 7,1 proc. Odwrotną sytuację mamy w Krakowie, Rzeszowie i Opolu, gdzie limit jest niższy od przeciętnych cen o odpowiednio 22, 19,6 i 18,2 proc.

Porównanie cen transakcyjnych do limitów "MdM" w wybranych miastach:

Miasto        

Aktualny
limit MdM

Średnia cena mkw.
(IV kw. 2014 r.)

Różnica

Białystok

4 458,85 zł

4 909,00 zł

-9,2%

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85 zł

5 149,00 zł

-11,7%

Gdańsk

5 303,10 zł

6 291,00 zł

-15,7%

Katowice

4 773,45 zł

5 545,00 zł

-13,9%

Kielce

4 691,21 zł

4 750,00 zł

-1,2%

Kraków

5 112,80 zł

6 556,00 zł

-22,0%

Lublin

4 620,83 zł

5 005,00 zł

-7,7%

Łódź

4 515,50 zł

4 861,00 zł

-7,1%

Olsztyn

5 465,35 zł

4 752,00 zł

+15,0%

Opole

3 901,15 zł

4 772,00 zł

-18,2%

Poznań

5 924,60 zł

6 549,00 zł

-9,5%

Rzeszów

4 049,65 zł

5 034,00 zł

-19,6%

Szczecin

4 518,80 zł

4 874,00 zł

-7,3%

Warszawa

6 588,32 zł

7 691,00 zł

-14,3%

Wrocław

5 181,00 zł

6 075,00 zł

-14,7%

Zielona Góra

4 052,40 zł

3 784,00 zł

+7,1%

źródło: obliczenia Home Broker, Narodowy Bank Polski

To sprawia, że dostępność programu MdM w poszczególnych miastach jest bardzo różna. W jednych bez problem znajdziemy mieszkania spełniające warunki ustawy i to nawet w pobliżu centrum miasta, w innych zaś nie będzie to łatwe nawet na peryferiach.

Zobacz: Nowe limity Mdm – drugi kwartał

Zmiany w "MdM"

Tymczasem dobiegają końca prace nad nowelizacją ustawy o MdM, która ma znacząco ułatwić dostęp do pieniędzy rodzinom wielodzietnym i zwiększyć kwoty dofinansowania dla nich. Jako że będzie to dotyczyć tylko rodzin wielodzietnych, nie spodziewamy się lawinowego wzrostu popularności programu. Przykładowo, rodzina z trójką dzieci dziś może dostać prawie 45 tys. zł dofinansowania, a po zmianach ma to być niemal 118 tys. zł. Z pozostałych planowanych zmian warto wymienić m.in. dopuszczenie do programu mieszkań spółdzielczych oraz powstałych w wyniku adaptacji lub przebudowy dotychczasowej nieruchomości. Wejście w życie w/w zmian jest spodziewane na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br.

Limity cen nieruchomości kwalifikujących się do programu Mieszkanie dla Młodych oraz kwoty dopłat dla poszczególnych obszarów

Miasto / gmina

Limit MdM na
II kw. 2014 r.

Zmiana limitu

Maksymalna dopłata 10%
(tys. zł)

Maksymalna dopłata 15%
(tys. zł)

Wrocław

5 181,00

1,3%

23 550,00

35 325,00

gminy sąsiadujące z Wrocławiem

4 612,03

1,8%

20 963,75

31 445,63

woj. dolnośląskie

4 043,05

2,5%

18 377,50

27 566,25

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85

2,9%

20 667,50

31 001,25

gminy sąsiadujące
z Bydgoszczą i Toruniem

4 137,65

2,9%

18 807,50

28 211,25

woj. kujawsko-pomorskie

3 728,45

2,9%

16 947,50

25 421,25

Lublin

4 620,83

3,7%

21 003,78

31 505,66

gminy sąsiadujące z Lublinem

4 291,97

3,0%

19 508,98

29 263,46

woj. lubelskie

3 963,12

2,3%

18 014,18

27 021,26

Gorzów Wlkp. i Zielona Góra

4 052,40

-2,4%

18 420,00

27 630,00

gminy sąsiadujące
z Gorzowem Wlkp. i Zieloną Górą

3 838,45

0,1%

17 447,50

26 171,25

woj. lubuskie

3 624,50

3,1%

16 475,00

24 712,50

Łódź

4 515,50

-4,3%

20 525,00

30 787,50

gminy sąsiadujące z Łodzią

4 096,13

-3,3%

18 618,75

27 928,13

woj. łódzkie

3 676,75

-2,1%

16 712,50

25 068,75

Kraków

5 112,80

0,6%

23 240,00

34 860,00

gminy sąsiadujące z Krakowem

4 694,80

-1,0%

21 340,00

32 010,00

woj. małopolskie

4 276,80

-2,9%

19 440,00

29 160,00

Warszawa

6 588,32

0,1%

29 946,90

44 920,35

gminy sąsiadujące z Warszawą

4 634,80

0,8%

21 067,26

31 600,89

woj. mazowieckie

3 862,33

0,8%

17 556,05

26 334,08

Opole

3 901,15

0,1%

17 732,50

26 598,75

gminy sąsiadujące z Opolem

3 714,15

-0,4%

16 882,50

25 323,75

woj. opolskie

3 527,15

-1,0%

16 032,50

24 048,75

Rzeszów

4 049,65

-6,9%

18 407,50

27 611,25

gminy sąsiadujące z Rzeszowem

3 809,85

-4,4%

17 317,50

25 976,25

woj. podkarpackie

3 570,05

-1,3%

16 227,50

24 341,25

Białystok

4 458,85

1,4%

20 267,50

30 401,25

gminy sąsiadujące z Białymstokiem

4 166,53

0,0%

18 938,75

28 408,13

woj. podlaskie

3 874,20

-1,7%

17 610,00

26 415,00

Gdańsk

5 303,10

0,0%

24 105,00

36 157,50

gminy sąsiadujące z Gdańskiem

4 912,88

0,0%

22 331,25

33 496,88

woj. pomorskie

4 522,65

0,0%

20 557,50

30 836,25

Katowice

4 773,45

1,3%

21 697,50

32 546,25

gminy sąsiadujące z Katowicami

4 395,33

1,5%

19 978,75

29 968,13

woj. śląskie

4 017,20

1,7%

18 260,00

27 390,00

Kielce

4 691,21

2,5%

21 323,70

31 985,55

gminy sąsiadujące z Kielcami

3 955,54

3,9%

17 979,72

26 969,58

woj. świętokrzyskie

3 296,28

3,9%

14 983,10

22 474,65

Olsztyn

5 465,35

6,3%

24 842,50

37 263,75

gminy sąsiadujące z Olsztynem

4 133,58

-0,2%

18 789,00

28 183,50

woj. warmińsko-mazurskie

3 444,65

-0,2%

15 657,50

23 486,25

Poznań

5 924,60

0,1%

26 930,00

40 395,00

gminy sąsiadujące z Poznaniem

5 043,72

0,1%

22 926,00

34 389,00

woj. wielkopolskie

4 203,10

0,1%

19 105,00

28 657,50

Szczecin

4 518,80

0,2%

20 540,00

30 810,00

gminy sąsiadujące ze Szczecinem

4 216,85

0,1%

19 167,50

28 751,25

woj. zachodniopomorskie

3 914,90

0,0%

17 795,00

26 692,50

Źródło: obliczenia Home Broker na podst. komunikatów wojewodów    

Skąd biorą się limity cenowe w Mieszkaniu dla Młodych?

Do wyznaczenia limitu wykorzystywane są tzw. wskaźniki przeliczeniowe kosztu odtworzenia 1 mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w danej gminie, publikowane przez wojewodów. Do obliczeń brana jest średnia arytmetyczna z dwóch ostatnich odczytów wskaźnika (zmienia się on co pół roku). Limit cenowy w Mieszkaniu dla Młodych jest tą średnią powiększoną o 10 proc.

Wskaźniki są zróżnicowane – inne dla siedzib wojewodów i sejmików samorządowych oraz inne dla pozostałych obszarów danego województwa. Wyjątkiem są gminy bezpośrednio sąsiadujące z miastami wojewódzkimi, gdzie pod uwagę brana jest średnia arytmetyczna z limitu dla stolicy województwa i reszty województwa. Z zastrzeżeniem jednak, że wskaźnik ten nie może być wyższy o więcej niż 20 procent od limitu w pozostałych gminach.

Marcin Krasoń, Home Broker

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

REKLAMA

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA

Nowe przepisy budowlane - jakie zmiany szykują się na rynku mieszkaniowym? Będzie drożej

Projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych budynków wprowadza regulacje dotyczące m.in. instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych, paneli fotowoltaicznych, magazynów energii oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych i seniorów. Jak deweloperzy oceniają te zmiany i jaki będą miały wpływ na koszty inwestycji mieszkaniowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Dlaczego fotowoltaika się pali? Jest luka w prawie budowlanym

Dlaczego dochodzi do pożarów instalacji fotowoltaicznej? Ekspert Stowarzyszenia Elektryków Polskich tłumaczy, że wina leży po stronie słabej jakości montażu fotowoltaiki. Co więcej, wiele instalacji powstało bez projektu technicznego. Tutaj jest luka w prawie budowlanym.

REKLAMA