REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Mieszkanie dla Młodych” – marzec 2015

REKLAMA

Zmiana limitów cen mieszkań w programie dopłat "Mieszkanie dla Młodych" przyczyniła się do wzrostu dopłat w programie w Olsztynie. Tam limit jest o 15 procent wyższy od cen rynkowych. Tymczasem w marcu wartość dopłat w programie "Mdm" była najwyższa w historii.

REKLAMA

REKLAMA

Marzec 2015 r. był najlepszym miesiącem od początku działania programu Mieszkanie dla Młodych jeśli chodzi o wartość wniosków o rządowe dopłaty, które zostały złożone w Banku Gospodarstwa Krajowego. Z danych BGK wynika, że była to kwota 46,8 mln zł. W całym pierwszym kwartale b.r. łączna kwota dopłat zawarta w złożonych wnioskach przekroczyła 105 mln zł. To o 7,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Z zapisanej w ustawie na ten rok kwoty 715 mln zł zarezerwowano jak dotąd łącznie 220 mln zł, czyli prawie jedną trzecią. Ale choć jest to o 13 mln zł więcej niż przez cały ubiegły rok, to raczej nie ma się co martwić, że pieniędzy zabraknie, relatywnie wysokie wykorzystanie środków na początku roku wynika ze sposobu rozliczania pieniędzy w programie. Dofinansowanie w ramach MdM jest bowiem wypłacane deweloperowi z ostatnią transzą płatności za mieszkanie. Zatem to od harmonogramu płatności zależy z jakiej puli zostaną wypłacone pieniądze. Już w ubiegłym roku można było ubiegać się o dopłaty na 2015 r., w efekcie 1 stycznia wykorzystane było już prawie 136 mln zł na 2015.

Nowe limity cenowe

Rynek jednak bardziej niż na statystyki sprzedażowe, czekał na nowe limity cenowe, które poznaliśmy na początku kwietnia. To one decydują o tym, czy na daną nieruchomość będzie można dostać dofinansowanie, czy też nie. Kwietniowa aktualizacja przyniosła kilka wahnięć limitów, choć w większości lokalizacji zmiana była niewielka i nie wpłynie znacząco na sytuację kupujących.

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” – dopłaty dla większych rodzin

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za maksymalnie 5 465,35 zł (wzrost o 6,3 proc.) będzie można w II i III kwartale kupić mieszkanie z dopłatą w Olsztynie. O 2-3 proc. limity zostały zwiększone w kujawsko-pomorskim, lubelskim i świętokrzyskim oraz stolicach tych województw. Największy spadek zanotowano z kolei w Rzeszowie, gdzie od 1 kwietnia limit wynosi 4049,65 zł (o 6,9 proc.). Obniżka miała też miejsce w Łodzi (o 4,3 proc.) oraz Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze (o 2,4 proc.). Poza miastami wojewódzkimi kilkuprocentowe obniżki miały miejsce w gminach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie Łodzi i Rzeszowa.

Rozbieżności w dopłatach

Nominalnie najwyższe limity są naturalnie w Warszawie, bo to największy rynek nieruchomości w kraju i ceny znacząco przewyższają stawki w innych miastach. Od 1 kwietnia br. jest to 6588,32 zł (o 0,1 proc. więcej niż przez poprzednie pół roku) W Poznaniu maksymalny pułap cenowy to 5924,60 zł. W przedziale od 5 do 5,5 tys. zł mieszczą się limity dla Olsztyna, Gdańska, Wrocławia i Krakowa. Trzeba jednak zauważyć, że nijak nie pokrywa się to z cenami nieruchomości w poszczególnych miastach.

Zobacz: „Mieszkanie dla Młodych” w województwie podlaskim

Ewenementem w skali kraju jest Olsztyn, w którym limit MdM jest o 15 proc. wyższy od średniej ceny na rynku pierwotnym (przeciętnie 4752 zł za mkw.). Jeszcze tylko mieszkańcy Zielonej Góry są w takiej sytuacji – tam limit przewyższa ceny o 7,1 proc. Odwrotną sytuację mamy w Krakowie, Rzeszowie i Opolu, gdzie limit jest niższy od przeciętnych cen o odpowiednio 22, 19,6 i 18,2 proc.

Porównanie cen transakcyjnych do limitów "MdM" w wybranych miastach:

Miasto        

Aktualny
limit MdM

Średnia cena mkw.
(IV kw. 2014 r.)

Różnica

Białystok

4 458,85 zł

4 909,00 zł

-9,2%

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85 zł

5 149,00 zł

-11,7%

Gdańsk

5 303,10 zł

6 291,00 zł

-15,7%

Katowice

4 773,45 zł

5 545,00 zł

-13,9%

Kielce

4 691,21 zł

4 750,00 zł

-1,2%

Kraków

5 112,80 zł

6 556,00 zł

-22,0%

Lublin

4 620,83 zł

5 005,00 zł

-7,7%

Łódź

4 515,50 zł

4 861,00 zł

-7,1%

Olsztyn

5 465,35 zł

4 752,00 zł

+15,0%

Opole

3 901,15 zł

4 772,00 zł

-18,2%

Poznań

5 924,60 zł

6 549,00 zł

-9,5%

Rzeszów

4 049,65 zł

5 034,00 zł

-19,6%

Szczecin

4 518,80 zł

4 874,00 zł

-7,3%

Warszawa

6 588,32 zł

7 691,00 zł

-14,3%

Wrocław

5 181,00 zł

6 075,00 zł

-14,7%

Zielona Góra

4 052,40 zł

3 784,00 zł

+7,1%

źródło: obliczenia Home Broker, Narodowy Bank Polski

To sprawia, że dostępność programu MdM w poszczególnych miastach jest bardzo różna. W jednych bez problem znajdziemy mieszkania spełniające warunki ustawy i to nawet w pobliżu centrum miasta, w innych zaś nie będzie to łatwe nawet na peryferiach.

Zobacz: Nowe limity Mdm – drugi kwartał

Zmiany w "MdM"

Tymczasem dobiegają końca prace nad nowelizacją ustawy o MdM, która ma znacząco ułatwić dostęp do pieniędzy rodzinom wielodzietnym i zwiększyć kwoty dofinansowania dla nich. Jako że będzie to dotyczyć tylko rodzin wielodzietnych, nie spodziewamy się lawinowego wzrostu popularności programu. Przykładowo, rodzina z trójką dzieci dziś może dostać prawie 45 tys. zł dofinansowania, a po zmianach ma to być niemal 118 tys. zł. Z pozostałych planowanych zmian warto wymienić m.in. dopuszczenie do programu mieszkań spółdzielczych oraz powstałych w wyniku adaptacji lub przebudowy dotychczasowej nieruchomości. Wejście w życie w/w zmian jest spodziewane na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br.

Limity cen nieruchomości kwalifikujących się do programu Mieszkanie dla Młodych oraz kwoty dopłat dla poszczególnych obszarów

Miasto / gmina

Limit MdM na
II kw. 2014 r.

Zmiana limitu

Maksymalna dopłata 10%
(tys. zł)

Maksymalna dopłata 15%
(tys. zł)

Wrocław

5 181,00

1,3%

23 550,00

35 325,00

gminy sąsiadujące z Wrocławiem

4 612,03

1,8%

20 963,75

31 445,63

woj. dolnośląskie

4 043,05

2,5%

18 377,50

27 566,25

Bydgoszcz i Toruń

4 546,85

2,9%

20 667,50

31 001,25

gminy sąsiadujące
z Bydgoszczą i Toruniem

4 137,65

2,9%

18 807,50

28 211,25

woj. kujawsko-pomorskie

3 728,45

2,9%

16 947,50

25 421,25

Lublin

4 620,83

3,7%

21 003,78

31 505,66

gminy sąsiadujące z Lublinem

4 291,97

3,0%

19 508,98

29 263,46

woj. lubelskie

3 963,12

2,3%

18 014,18

27 021,26

Gorzów Wlkp. i Zielona Góra

4 052,40

-2,4%

18 420,00

27 630,00

gminy sąsiadujące
z Gorzowem Wlkp. i Zieloną Górą

3 838,45

0,1%

17 447,50

26 171,25

woj. lubuskie

3 624,50

3,1%

16 475,00

24 712,50

Łódź

4 515,50

-4,3%

20 525,00

30 787,50

gminy sąsiadujące z Łodzią

4 096,13

-3,3%

18 618,75

27 928,13

woj. łódzkie

3 676,75

-2,1%

16 712,50

25 068,75

Kraków

5 112,80

0,6%

23 240,00

34 860,00

gminy sąsiadujące z Krakowem

4 694,80

-1,0%

21 340,00

32 010,00

woj. małopolskie

4 276,80

-2,9%

19 440,00

29 160,00

Warszawa

6 588,32

0,1%

29 946,90

44 920,35

gminy sąsiadujące z Warszawą

4 634,80

0,8%

21 067,26

31 600,89

woj. mazowieckie

3 862,33

0,8%

17 556,05

26 334,08

Opole

3 901,15

0,1%

17 732,50

26 598,75

gminy sąsiadujące z Opolem

3 714,15

-0,4%

16 882,50

25 323,75

woj. opolskie

3 527,15

-1,0%

16 032,50

24 048,75

Rzeszów

4 049,65

-6,9%

18 407,50

27 611,25

gminy sąsiadujące z Rzeszowem

3 809,85

-4,4%

17 317,50

25 976,25

woj. podkarpackie

3 570,05

-1,3%

16 227,50

24 341,25

Białystok

4 458,85

1,4%

20 267,50

30 401,25

gminy sąsiadujące z Białymstokiem

4 166,53

0,0%

18 938,75

28 408,13

woj. podlaskie

3 874,20

-1,7%

17 610,00

26 415,00

Gdańsk

5 303,10

0,0%

24 105,00

36 157,50

gminy sąsiadujące z Gdańskiem

4 912,88

0,0%

22 331,25

33 496,88

woj. pomorskie

4 522,65

0,0%

20 557,50

30 836,25

Katowice

4 773,45

1,3%

21 697,50

32 546,25

gminy sąsiadujące z Katowicami

4 395,33

1,5%

19 978,75

29 968,13

woj. śląskie

4 017,20

1,7%

18 260,00

27 390,00

Kielce

4 691,21

2,5%

21 323,70

31 985,55

gminy sąsiadujące z Kielcami

3 955,54

3,9%

17 979,72

26 969,58

woj. świętokrzyskie

3 296,28

3,9%

14 983,10

22 474,65

Olsztyn

5 465,35

6,3%

24 842,50

37 263,75

gminy sąsiadujące z Olsztynem

4 133,58

-0,2%

18 789,00

28 183,50

woj. warmińsko-mazurskie

3 444,65

-0,2%

15 657,50

23 486,25

Poznań

5 924,60

0,1%

26 930,00

40 395,00

gminy sąsiadujące z Poznaniem

5 043,72

0,1%

22 926,00

34 389,00

woj. wielkopolskie

4 203,10

0,1%

19 105,00

28 657,50

Szczecin

4 518,80

0,2%

20 540,00

30 810,00

gminy sąsiadujące ze Szczecinem

4 216,85

0,1%

19 167,50

28 751,25

woj. zachodniopomorskie

3 914,90

0,0%

17 795,00

26 692,50

Źródło: obliczenia Home Broker na podst. komunikatów wojewodów    

Skąd biorą się limity cenowe w Mieszkaniu dla Młodych?

REKLAMA

Do wyznaczenia limitu wykorzystywane są tzw. wskaźniki przeliczeniowe kosztu odtworzenia 1 mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w danej gminie, publikowane przez wojewodów. Do obliczeń brana jest średnia arytmetyczna z dwóch ostatnich odczytów wskaźnika (zmienia się on co pół roku). Limit cenowy w Mieszkaniu dla Młodych jest tą średnią powiększoną o 10 proc.

Wskaźniki są zróżnicowane – inne dla siedzib wojewodów i sejmików samorządowych oraz inne dla pozostałych obszarów danego województwa. Wyjątkiem są gminy bezpośrednio sąsiadujące z miastami wojewódzkimi, gdzie pod uwagę brana jest średnia arytmetyczna z limitu dla stolicy województwa i reszty województwa. Z zastrzeżeniem jednak, że wskaźnik ten nie może być wyższy o więcej niż 20 procent od limitu w pozostałych gminach.

Marcin Krasoń, Home Broker

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakres zbiorczego raportu rocznego dotyczącego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowego zakresu zbiorczego raportu rocznego dotyczącego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej, które zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Energii w sprawie szczegółowego zakresu zbiorczego raportu rocznego dotyczącego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej.

W czerwcu 2024 r. nastroje w branży budowlanej uległy poprawie

Polski Instytut Ekonomiczny opublikował wyniki Miesięcznego Indeksu Koniunktury PIE, które wskazują, że nastroje branży budowlanej w czerwcu 2024 r. uległy znacznej poprawie.

Ministerstwo Finansów wydało oświadczenie, że nie pracuje nad podwyższeniem ryczałtu od najmu mieszkań

Ministerstwo Finansów wydało na swojej stronie oświadczenie, że nie prowadzi prac nad podwyżką podatku ryczałtowego dla osób rozliczających najem mieszkań.

Polski rynek nieruchomości doszedł do szczytowego punktu cyklu i wpadł w zawirowania

Naczelnik Wydziału Analiz Rynku Nieruchomości w Departamencie Stabilności Finansowej NBP Jacek Łaszek ocenia, że w Polsce mamy w tej chwili górkę, czyli dojechaliśmy na szczytowy punkt cyklu. Jedną z ofiar tego cyklu jest system finansowy – system finansowania nieruchomości.

REKLAMA

Zmieniły się cele inwestujących w mieszkania

Czy Polacy wciąż inwestują w mieszkania? Jaki procent nabywców mieszkań od deweloperów to inwestorzy, a jaki prywatni kupujący? Jakie mają motywacje i preferencje? 

Kto czeka na program Na start? Czy wzrosło zainteresowanie ofertą deweloperów?

Czy deweloperzy zauważyli wzrost zainteresowania mieszkaniami w związku z rządowym programem na Start? Kto najczęściej kupuje mieszkania? Czy wzrosła liczba rezerwacji mieszkań?

Pompy ciepła z nieprawidłowościami. Wykazały to kontrole KAS, UOKiK i Inspekcji Handlowej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Inspekcja Handlowa (IH) oraz Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przeprowadziły od 20 lutego do 26 marca 2024 r. wspólną kontrolę pomp ciepła. Sprawdzono dokumentację 36 modeli pomp ciepła. Wskutek stwierdzonych nieprawidłowości nie dopuszczono do sprzedaży 463 pomp ciepła.

Kredyt "#naStart" zagrożony. Koalicja rządząca podzielona

Koalicja rządząca jest podzielona w kwestii projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym “#naStart”. Kluby Lewicy i Polski 2050 zapowiedziały, że nie poprą tego rządowego projektu. Mechanizm zawarty w ustawie spowoduje wzrost cen mieszkań - tak ocenił przewodniczący klubu Polski 2050, Mirosław Suchoń. Z kolei Borys Budka z KO poinformował, że rozmowy z koalicjantami wciąż trwają.

REKLAMA

Tamaryszek – kiedy kwitnie, cięcie, uprawa

Kiedy kwitnie tamaryszek? Czy szybko rośnie? Jak prawidłowo go ciąć? Czy można kupić tamaryszek na pniu? Jak wygląda uprawa tamaryszka czteropręcikowego? Wszystko, co musisz wiedzieć o wymaganiach tamaryszka.

Są nowe dane GUS. Ile mieszkań uda się wybudować?

W 2023 roku Główny Urząd Statystyczny wydał pozwolenia na budowę, które pozwolą wybudować 69 tysięcy mieszkań.

REKLAMA