REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa "odorowa"- kiedy wejdzie w życie?

Ustawa
Ustawa "odorowa"- kiedy wejdzie w życie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na obecnym etapie prac nad projektem ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia w sektorze rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej (tzw. ustawa odorowa, zwana też "antyodorową"), nie jest możliwe wejście w życie przedmiotowej regulacji od dnia 1 stycznia 2023 r. Taką informację przekazała 6 grudnia 2022 r. Małgorzata Golińska, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska - w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem ministra klimatu i środowiska nie jest obecnie możliwe jest jednoznaczne stwierdzenie kiedy projekt zostanie przekazany do prac parlamentarnych.

"Ustawa odorowa" - prace nad projektem trwają od 2019 roku

REKLAMA

Z interpelacją poselską nr 37353 do ministra klimatu i środowiska, w sprawie tzw. ustawy odorowej wystąpiła 14 listopada 2022 r. grupa posłów, którzy zwrócili uwagę na fakt, że projekt tej ustawy (konkretnie Projekt ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej) uzyskał wpis do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów już 28 marca 2019 r. (UD504). Poddano go wówczas uzgodnieniom międzyresortowym, konsultacjom publicznym i opiniowaniu. Projekt ten otrzymał wtedy pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dalsze prace wstrzymano ze względu na pandemię COVID-19 oraz zakończenie VIII kadencji Sejmu RP.

REKLAMA

W 2021 roku prace nad projektem wznowiono i wpisano go do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nowym numerem UD2. Ministerstwo Klimatu i Środowiska informowało, że ponownie poddało go pod uzgodnienia międzyresortowe i zapowiedziano skierowanie go do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów, a następnie Radę Ministrów. Ministerstwo wskazywało planowaną datę wejścia w życie ustawy 1 czerwca 2022 r. W maju 2022 r. ministerstwo informowało, że:
"(...) finalizujemy etap II uzgodnień międzyresortowych projektu ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstania uciążliwości zapachowej. Aktualnie został ustalony termin wejścia w życie ustawy na dzień 1 stycznia 2023 r. Niemniej jednak informuję, że termin wprowadzenia ww. regulacji zostanie zweryfikowany po zakończeniu uzgodnień z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przed przekazaniem projektu ustawy do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów, tak aby zapewnić odpowiedni okres vacatio legis."

W związku z powyższym posłowie poprosili Ministra Klimatu i Środowisk o odpowiedź na pytania:

1) Czy podtrzymują Państwo datę wejścia ustawy w życie od 1 stycznia 2023 r.?
2) Jaki okres vacatio legis dla tej ustawy proponuje ministerstwo?
3) Czy Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zakończyły trwające kilka lat uzgodnienia międzyresortowe, czy też planowane są kolejne?
4) Czy projekt został rozpatrzony przez Komitet Stały Rady Ministrów?
5) Czy projekt został rozpatrzony przez Radę Ministrów?
6) Czy projekt będzie procedowany jeszcze w aktualnej kadencji Sejmu RP?

Minister Klimatu i Środowiska: Ustawa odorowa na pewno nie wejdzie w życie od 1 stycznia 2023 roku

Z upoważnienia ministra klimatu i środowiska odpowiedzi na interpelację udzieliła 6 grudnia 2022 r. Małgorzata Golińska Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Odpowiedź na pytanie 1: (...) na obecnym etapie prac nad projektem ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia w sektorze rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej, nie jest możliwe wejście w życie przedmiotowej regulacji od dnia 1 stycznia 2023 r.

Odpowiedź na pytanie 2: (...) wstępnie proponowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska okres vacatio legis dla danego projektu ustawy wynosi 6 miesięcy.

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie 3:  (...) obecnie prace legislacyjne nad projektem ustawy znajdują się na etapie uzgodnień i konsultacji międzyresortowych. Celem tak rozległych konsultacji wszystkich resortów jest takie określenie warunków prowadzenia działalności rolniczej, w tym hodowli zwierząt, aby zapewnić mieszkańcom wsi jak najlepszą ochronę przed emisją odorów. Dodatkowo, w związku z zaistniałą sytuacją geopolityczną na świecie i w kraju, wynikającą bezpośrednio z inwazji Rosji na Ukrainę, która spowodowała ogólnoświatowy kryzys energetyczny i dramatyczny skok inflacji, co przekłada się na wysokie ceny, nie tylko paliw, ale też podstawowych produktów spożywczych, postanowiono przeprowadzić dodatkową ocenę skutków wprowadzenia ww. regulacji. Toczący się za naszą wschodnią granicą konflikt zbrojny zasadniczo wpływa na bezpieczeństwo żywnościowe nie tylko w Polsce, Europie ale i na całym świecie. Dlatego też zasadnym jest przeprowadzenie dodatkowych analiz i oceny kosztów, które wskażą czy proponowane rozwiązania w projekcie nie będą miały dodatkowych, negatywnych konsekwencji dla obywateli.

Odpowiedź na pytanie 4 i 5: (...) ww. projekt był rozpatrywany przez Komitet Stały Rady Ministrów i Radę Ministrów w poprzedniej kadencji Sejmu RP, prace w ramach komitetów Rady Ministrów nad obecnym projektem są planowane.

Odpowiedź na pytanie 6: (...) ze względu na obecny etap prac nad przedmiotowym projektem oraz mając na uwadze specyficzną sytuację politycznoekonomiczną w naszym kraju i na świecie, niemożliwe jest jednoznaczne stwierdzenie kiedy projekt zostanie przekazany do prac parlamentarnych.

Projekt ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej - przebieg rządowej procedury legislacyjnej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za darmo: projekty domów o powierzchni 70, 120, 150 i 180 metrów kwadratowych dostępne na stronie internetowej GUNB

    Na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlego przybywa gotowych projektów domów, które można wykorzystać przy budowie, zaoszczędzając nawet kilkanaście tysięcy złotych na kosztach. Najwięcej jest projektów domów o powierzchni 70 metrów kwadratowych, ale sukcesywnie od dwóch miesięcy przybywa projektów domów większych.

    Jak nowy rząd może wpłynąć na poprawę sytuacji na rynku mieszkaniowym?

    W obliczu rosnących wyzwań na rynku mieszkaniowym, eksperci i deweloperzy zastanawiają się, jakie kroki powinien podjąć nowy rząd, aby skutecznie przyspieszyć budowę mieszkań i zwiększyć ograniczoną podaż. Przedstawiamy wyniki szczegółowej sondy wśród branżowych specjalistów, którzy dzielą się swoimi przewidywaniami i oczekiwaniami dotyczącymi przyszłości rynku mieszkaniowego.

    Ile kosztuje pelet pod koniec 2023 roku? Jaki koszt kotła na pelet z montażem?

    Dlaczego warto ogrzewać dom peletem? Ile kosztuje pelet? Ile potrzeba peletu na zimę? Jakie są rodzaje peletu? Jakie są ceny montażu kotła na pelet?

    Frankowicze znów triumfują. Co oznacza wyrok TSUE?

    Frankowicze znów mają powody do radości. TUSE w czwartek orzekł, że sądy krajowe mają obowiązek zbadać z urzędu, czy postanowienia umowy mają nieuczciwy charakter i, dokonawszy takiego badania, mają obowiązek wyłączyć stosowanie nieuczciwych warunków umownych tak, aby nie wywierały one skutków wobec konsumenta.

    REKLAMA

    Bezpieczny Kredyt 2% - czy w 2024 roku nadal będzie można skorzystać z dopłat do kredytu?

    Już od początku lipca 2023 r. osoby zainteresowane zakupem nieruchomości mogą być beneficjentami rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2%. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zwiększeniu środków na Bezpieczny Kredyt 2% o blisko 4,8 mld zł. To wstępne ustalenia, które muszą jeszcze przejść ścieżkę legislacyjną. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, w 2024 roku z programu będzie mogło skorzystać kolejne 35 tys. osób.

    Jaki metraż mają największe mieszkania deweloperskie i ile kosztują?

    Jak duże mieszkania można znaleźć u deweloperów? W których inwestycjach? Ile kosztują? Sprawdzamy!

    Frankowicze nie odpuszczają. Przyszły rok będzie podobny? [KOMENTARZ]

    Według najnowszych statystyk, od początku br. do końca trzeciego kwartału do sądów okręgowych w całym kraju wpłynęło o jedną trzecią więcej spraw frankowych niż rok wcześniej. Skala tak dużego wzrostu jest zrozumiała. Wielu kredytobiorców zachęciła do złożenia pozwu korzystna dla nich decyzja TSUE. Przekonujące były też zwycięskie batalie sądowe innych frankowiczów. Ponadto rosnąca świadomość prawna konsumentów i aktywne działania informacyjne różnych organizacji oraz kancelarii prawnych dały zapalniki do walki w sądach. Skutkiem tego niektóre z nich odnotowały nawet blisko 200-procentowe wzrosty liczby spraw frankowych. A to jeszcze nie koniec dodatnich wyników, choć kolejne skoki mogą być już nieco słabsze. Banki już powinny rozważać bardziej korzystne ugodowe rozwiązania konfliktów.

    Wody opadowe to nie problem tylko cenny zasób. Jak zagospodarować je w mieście?

    W obliczu zmian klimatycznych, również Europa staje się coraz bardziej narażona na anomalie pogodowe, takie jak długotrwałe okresy bez opadów lub nawalne deszcze. Te zjawiska wpływają na to jak projektowane są nowe budynki i infrastruktura, a także w jaki sposób modernizowane są istniejące obiekty. Jednym z kluczowych aspektów walki ze zmianami jest odpowiednie zagospodarowanie wód opadowych. Zamiast traktować je jako problem, pora spojrzeć na nie jako na cenny zasób, którego mądre wykorzystanie, uchroni nas przed zagrożeniami wynikającymi ze zmian klimatycznych.

    REKLAMA

    Dofinansowanie wymiany dachów z azbestu. Nabór wniosków od 15 grudnia 2023 r.

    Od 15 grudnia 2023 r. do 12 stycznia 2024 r. będzie można ubiegać się o wsparcie na wymianę w gospodarstwach rolnych pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest. Jest to drugi nabór wniosków o taką pomoc finansową realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

    Czy prawo zmusi rynek do większego nacisku na budynki pasywne?

    Potrzeba termomodernizacji budynków jest faktem, a energooszczędność jest jednym z najważniejszych wyzwań na rynku nieruchomości. Regulacje unijne mają w tym swój duży udział. Jaki jest planowany koszt termomodernizacji w Europie, i kto za to zapłaci? 

    REKLAMA