Jaki jest obecnie popyt na apartamenty?

REKLAMA
REKLAMA
W puli, przeprowadzonych przez Metrohouse & Partnerzy w zeszłym roku, transakcji, 2,5 proc. stanowiły lokale, które można zakwalifikować do grupy apartamentów. Statystycznie jest to niewiele, ale biorąc pod uwagę fakt, że rynek apartamentów jest bardzo wąski, nie można mówić o stagnacji w tym sektorze.
Ograniczona do zaledwie kilku procent grupa potencjalnych nabywców tego typu nieruchomości nadal poszukuje ciekawych produktów na rynku wtórnym, z tą różnicą, że znacznie spadła liczba klientów traktujących apartament jako inwestycję (na wynajem, w przekonaniu o możliwościach wzrostu cen). Apartamenty zazwyczaj są obecnie nabywane jako spełnienie własnych potrzeb mieszkaniowych.
REKLAMA
Zobacz także: Krok po kroku: jak bezpiecznie wynająć mieszkanie?
Wśród przeprowadzonych w stolicy transakcji warto zaobserwować, że w większości przypadków kupującym udawało się wynegocjować średnio większe procentowo kwoty niż przy mieszkaniach z segmentu popularnego. Najwyższa różnica pomiędzy ceną ofertową a transakcyjną wyniosła aż 9 proc. W odróżnieniu od segmentu popularnego, rynek apartamentów cechuje brak elastyczności ich właścicieli przy kształtowaniu cen ofertowych, przy większej otwartości na negocjacje w przypadku zainteresowania ze strony potencjalnego klienta.
Zobacz także: Co powinno znaleźć się w umowie z pośrednikiem?
Z pewnością deweloperzy w mniejszym niż dotychczas stopniu będą zainteresowani realizacją dużych projektów apartamentowych, które obecnie wiążą się z długotrwałym i kosztownym procesem inwestycyjnym i towarzyszącym mu długim procesem sprzedażowym. Istotnym wyznacznikiem zainteresowania klientów jest wyjątkowość i niepowtarzalność projektu, jak również kameralny charakter apartamentowca. Zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym poszukiwania będą w dużej mierze dotyczyły apartamentów, które gwarantują połączenie najnowszych rozwiązań technologicznych z zachowaniem wysokiego stopnia prywatności. Być może duża podaż podobnych do siebie apartamentów o zimnych, nowoczesnych bryłach wyzwoli poszukiwania tradycyjnych, stylowych apartamentowców, np. w kamienicach poddanych renowacji. Dobre projekty z pewnością się obronią i będą cieszyć się powodzeniem wśród nabywców. Klienci jednak wydając 1,5 lub 2 mln oczekiwać będą coraz większego stopnia luksusu, a nie tylko jego namiastki.
REKLAMA
REKLAMA