REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są warunki gwarancji na dach?

Prawo nie nakłada obowiązku wystawienia dokumentu potwierdzającego gwarancję na dany materiał. Fot  Blachy Pruszyński
Prawo nie nakłada obowiązku wystawienia dokumentu potwierdzającego gwarancję na dany materiał. Fot Blachy Pruszyński

REKLAMA

REKLAMA


Zanim zdecydujemy się na budowę nowego dachu lub wymianę starego pokrycia, warto zapoznać się z warunkami gwarancji, którą zapewnia nam producent dachu. Zakup pokrycia dachowego to duży wydatek, dlatego poza sprawdzeniem stanu technicznego dachu sprawdźmy również, co zapewnia nam taka gwarancja.

Regulacje prawne w zakresie gwarancji znajdziemy w Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002 r. W myśl jej zapisów gwarancja udzielana jest przez producenta (gwaranta) i dotyczy jakości sprzedawanego produktu. Gwarant dobrowolnie zobowiązuje się do spełnienia odpowiednich świadczeń, w przypadku ujawnienia się w okresie gwarancyjnym wad fizycznych produktu. Warto dodać, że jest to dobrowolna deklaracja i może nią zostać objęta np. tylko jedna cecha produktu.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce jedynymi dokumentami, które dają nam podstawę do dochodzenia swoich praw są karty gwarancyjne wystawiane przez producenta oraz umowa kupna - sprzedaży.

Zobacz także: W jaki sposób możemy dokonać wymiany pokrycia dachu?

Możliwość reklamacji

REKLAMA

W przypadku dokumentu gwarancyjnego przepisy prawa zostały unormowane tylko w określonym zakresie. Ustawa nakłada obowiązek zawarcia w niej nazwy i adresu gwaranta, zasięgu terytorialnego, jaki obejmuje gwarancja oraz okresu jej obowiązywania. Żaden dokument gwarancyjny nie określa zatem trwałości materiału budowlanego (czyli czasu od procesu produkcji do całkowitego zużycia materiału), a tylko okres, w którym producent lub sprzedawca odpowiadają za jego odpowiednią jakość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Renomowane produkty posiadają certyfikaty i aprobaty techniczne. - mówi Rafał Kuczyński z firmy Blachy Pruszyński – Warto o nie pytać w momencie podejmowania decyzji o zakupie danego materiału.

Posiadanie dokumentu potwierdzającego gwarancję (z którym koniecznie musimy się zapoznać) daje nam możliwość reklamacji.

Kiedy sprzedawca może nie przyjąć reklamacji?

Bywa tak, że odpowiedzialność za zły stan produktu ponosi klient. W takiej sytuacji gwarancja może zostać nieuznana. Warto zatem stosować się do szczegółowych wytycznych producentów oraz instrukcji. Na co zwrócić uwagę w szczególności?

- Montaż produktu należy powierzać profesjonalnym ekipom budowlanym. Powinniśmy też pamiętać o właściwym składowaniu oraz transporcie. – dodaje Rafał Kuczyński z firmy Blachy Pruszyński – Niezastosowanie się do zaleceń producentów może być bowiem przyczyną uszkodzenia materiału.

Zobacz także: Jakie są zdrowe i energooszczędne materiały budowlane?

Silna konkurencja na rynku budowlanym sprawia, że producenci chcąc przyciągnąć klientów, deklarują bardzo długie okresy gwarancyjne. Przy zakupie np. blachodachówki warto przyjrzeć się kilku szczegółom:
- jakie cechy produktu objęte są gwarancją?
- czy producent przeprowadza badania jakości materiałów, które poparte są odpowiednimi certyfikatami?
- czy sam produkuje lub zleca innej firmie wykonanie materiałów?
- czy do produktu dołączona jest instrukcja montażu bądź składowania materiału?

Regulacje prawne

Prawo nie nakłada obowiązku wystawienia dokumentu potwierdzającego gwarancję na dany materiał. Sprzedawca odpowiada jednak za niezgodność towaru z umową, o ile zostanie ona stwierdzona w okresie do dwóch lat od wydania produktu kupującemu. W przypadku materiałów dachowych wady często ujawniają się właśnie w tym czasie.

Budowa domu to inwestycja niezwykle kosztowna i czasochłonna. Aby ustrzec się przed ewentualnymi problemami, lepiej od razu zrezygnować z zakupu produktów pochodzących z nieznanego źródła i od nieznanego nam producenta, nawet jeśli za te markowe będziemy musieli zapłacić nieco więcej. Podobnie powinniśmy postąpić w przypadku ekip budowlanych. Zanim zdecydujemy się na konkretną firmę, warto zasięgnąć opinii u osób, które już korzystały z ich usług. W przeciwnym wypadku może się okazać, że zamiast oszczędności na które tak bardzo liczyliśmy, pojawią się dodatkowe koszty. Nie mówiąc o przestoju na placu budowy.

Źródło: materiały prasowe

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA