Kompozycje i zestawienia kolorystyczne
REKLAMA
REKLAMA
Zestawienia kolorów powinny być raczej monochromatyczne i harmonijne, chyba że potrafimy świadomie wykorzystywać zestawienia kontrastowe. W każdym przypadku potrzebna jest jednak spójna wizja projektowanego wnętrza, która pozwoli nam określić zależności występujące między poszczególnymi jego elementami.
REKLAMA
Kolor czerwony to siła i dynamizm. Stwarza poczucie niepokoju i „podnosi” temperaturę wnętrza. Dobrze zestawia się z białym i szarym, ale również z grafitowym i stalowym.
Niebieski – daje wrażenie sterylności, optycznie powiększa wnętrze, sprawdza się zwłaszcza w pomieszczeniach mocno nasłonecznionych. Najlepszym sąsiedztwem dla niebieskiego jest uniwersalny biały. Łatwo można go również zestawić z wieloma odcieniami zieleni. Ciekawie wygląda w połączeniu ze stalą, grafitem i szarością. Współgra z brązami, ożywiając je i nadając im nowy wyraz.
Zielony – z nieograniczoną liczbą wariantów tonalnych – dobre kompozycje tworzy z brązem.
Zobacz także: Barwy zgodne z temperamentem
Pomarańczowy źle znosi połączenie z bielą, tracąc w jej sąsiedztwie na swej intensywności. Podobnie dzieje się z żółtym, który w połączeniu z białym widocznie słabnie. Obok różowego żółty staje się gryzący. Zestawienie żółtego i pomarańczowego przywołuje klimat lata i słońca. Klimat śródziemnomorski uzyskamy poprzez połączenie kolorów z gamy pomarańczowych z niebieskim. Połączenie żółtego z niebieskim sprawi, iż ten pierwszy będzie się wydawał bledszy niż jest w rzeczywistości.
Moc koloru żółtego wydobędziemy zestawiając go z fioletem. Fiolet z kolei tworzy dobre, ciekawe kompozycje z czerwienią.
Szary przejmuje odcień od mocnych sąsiadujących barw, a w towarzystwie brązu przybiera nieciekawą żółtawą poświatę. Szary możemy zestawiać z brązem poprzez kolor biały.
Zestawienia monochromatyczne, czyli zestawienia różnych tonów tego samego koloru są najbezpieczniejsze. Nawet przy zastosowaniu nasyconej barwy dają wrażenie spokoju. Dobrze sprawdza się np. połączenie kilku odcieni brązów i drewna, lub kilku odcieni czerwieni z tłem białym lub ecru.
Zestawienia harmonijne to zestawienia barw, które sąsiadują ze sobą w kole barw, np. zielony i żółty, niebieski i turkusowy. Aby były harmonijne powinny być w tej samej tonacji.
REKLAMA
Zestawienia kontrastowe (szokujące) to połączenie kolorów znajdujących się po przeciwnych stronach w kole barw, połączenie kolorów najmniej do siebie podobnych. Umiejętnie dobrane kontrasty mogą być inspirujące, ale mogą również wywoływać poczucie zdenerwowania i zmęczenia.
Niepowtarzalny klimat nadają naszym wnętrzom nie tylko kolory. Istotne są również materiały, które z nimi zestawiamy. Aby wnętrze było dopracowane pod każdym względem warto wykorzystywać tzw. kompozycje materiałowo- kolorystyczne. Kompozycje nowoczesne (kompozycje typu POP) uzyskamy łącząc intensywny kolor z metalem, szkłem, plexi lub plastikiem. Połączenie kolorów z rodziny róży i czerwieni z ciemnym drewnem egzotycznym da wyraz elegancji, władzy i zamożności. Wśród kompozycji monochromatycznych efektowne jest połączenie drewna z tekturą, płótnem i wieloma odcieniami beżu. We wnętrzach w kolorze błękitu, lub brudnego błękitu doskonale sprawdzają się elementy szare i fioletowe. Dobrze jest też połączyć kilka odcieni błękitu z ciemnym drewnem egzotycznym z domieszką czerwieni. Niebieski dobrze zestawia się z barwą cieplejszą - z różem indyjskim lub pomarańczem. Dobrze komponuje się on z jasnym drewnem podłogi i mebli.
Zobacz także: Działanie kolorów we wnętrzu
Zagadnienie spójności kolorystycznej wnętrza trudno jest wyrazić przepisem. Sprawy estetyki leżą zarówno w sferze kultury, jak i subiektywnej wrażliwości na piękno. Projektując przestrzeń warto przede wszystkim zwracać uwagę na spójność tonalną we wnętrzu. Dobrą zasadą jest również umiar w stosowaniu elementów dekoracyjnych. Jeżeli natomiast zależy nam na uzyskaniu naprawdę ciekawej, niepowtarzalnej i harmonijnej przestrzeni, dobór kolorów i ich powiązanie z materiałami i oświetleniem najlepiej powierzyć doświadczonemu architektowi wnętrz.
REKLAMA
REKLAMA