Rola oświetlenia we wnętrzach handlowych
REKLAMA
REKLAMA
Zarówno oświetlenie, jak i barwy, decydują o odbiorze wizualnym, oddziałują na decyzję zakupu, wpływają na optyczną zmianę proporcji, kształtu i wizerunku przedmiotu. Umiejętnie wykorzystane decydują o sukcesie handlowym salonu sprzedaży, zapraszając klientów do środka, zachęcają do zakupów.
REKLAMA
Zazwyczaj częścią składową oświetlenia sklepów jest światło dzienne, docierające do wnętrza przez witrynę. Projekt oświetlenia powinien przewidywać zmianę warunków świetlnych wraz z porą dnia, aby udział natężenia światła sztucznego zwiększał się, w miarę zmniejszania składowej dziennego. Sytuując stanowisko obsługi, nie należy ustawiać go przodem do okna, światło dzienne powinno padać na blat roboczy z boku, najlepiej z prawej strony.
Zobacz także: Najczęstsze problemy w kontaktach między klientem a architektem wnętrz
REKLAMA
Każdy obiekt handlowy należy traktować indywidualnie, w zależności od asortymentu towarów i standardu. Od projektanta zależy, czy oddziaływanie wnętrza sklepu na klientów będzie pozytywne. Kreując przestrzeń należy zajmować się nie tylko estetyką, ale wykorzystać wiedzę z zakresu technicznych możliwości różnego rodzaju opraw i źródeł światła. Najlepsze efekty osiąga się przy ścisłej współpracy klienta i architekta wnętrz.
Sklep jest autonomiczną częścią przestrzeni, w której funkcjonuje. Jego wizerunek powinien być tak wkomponowany w otaczającą rzeczywistość, aby wnętrze zachowując swój własny charakter, harmonizowało z ulicą, przestrzenią miejską, czy z pasażem handlowym.
Projektując oświetlenie we wnętrzu sklepowym należy zastanowić się, jaką grupę będą stanowić nasi klienci, aby towar zwracał ich uwagę i wyglądał atrakcyjnie. Inaczej należy dobrać oświetlenie dla klientów młodych, a inaczej dla starszych, dla których oświetlenie powinno być mocniejsze.
Zobacz także: Istotne parametry źródeł światła w obiektach handlowych
REKLAMA
Oświetleniem możemy wyróżnić grupy towarów, znajdujących się na promocji lub te, na które chcemy z różnych powodów zwrócić uwagę klienta. W dobrze oświetlonym sklepie, produkty sprzedają się łatwiej, wzbudzają większe zainteresowanie. O walorach źródeł światła, stosowanych w obiektach handlowych, decydują przede wszystkim właściwości świetlne. Forma opraw powinna być prosta, nie angażująca uwagi klienta.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie, wywiera również pozytywne oddziaływanie na personel, zwiększając efektywność działań, co powoduje stworzenie sprzyjającej atmosfery zakupów i bezpośrednie zadowolenie klientów. W projektowaniu należy więc kierować się dwoma aspektami. Pierwszy z nich to działania, mające na celu silne oddziaływanie na klienta, niekoniecznie sprzyjające pracownikom. Drugi, to zapewnienie obsłudze komfortowej pracy. Efekty wizualne należy umiejętnie łączyć z oddziaływaniem psychologicznym i fizjologicznym na klientów i pracowników sklepu.
ARTDESIGN
REKLAMA
REKLAMA