Prawidłowe natężenie światła w obiektach handlowych
REKLAMA
REKLAMA
Średnie wartości natężenia oświetlenia na sąsiadujących płaszczyznach roboczych o różnych funkcjach lub na płaszczyźnie roboczej w stosunku do pozostałej części pomieszczenia, a także we wnętrzach sąsiadujących, nie powinny przekraczać stosunku 5:1. Jeśli natężenie oświetlenia ogólnego wynosi 500 lx, natężenie oświetlenia w pozostałej części pomieszczenia, nie powinno być mniejsze niż 100 lx. Analogicznie, gdy pomieszczenie sklepowe jest wydzielone ze wspólnego pasażu handlowego. Zmiana warunków oświetleniowych powoduje konieczność adaptacji narządu wzroku do nowej sytuacji. Zjawisko to może być niekorzystne, przy zbyt dużej różnicy natężenia oświetlenia, a także gdy we wnętrzu występują bardzo jasne powierzchnie. Efekt ten może powodować przykre zjawisko olśnienia oraz powstawanie powidoków (migoczących, jasnych plam), wiążące się z zakłóceniem czynności wzrokowej. Zaniedbanie tych szczegółów z pewnością nie wpłynie pozytywnie na samopoczucie klientów, może spowodować spadek sprzedaży. Przy stosowaniu oświetlenia złożonego, natężenie oświetlenia ogólnego w pomieszczeniu powinno stanowić, co najmniej 1/5 natężenia całego oświetlenia.
REKLAMA
Zobacz także: Jak zadbać o dobre oświetlenie?
Wymagana wartość natężenia światła w obiektach handlowych
Salony sprzedaży:
- w całym pomieszczeniu 200 lx,
- stoły i lady sprzedaży 300lx,
- wystawiony towar - gabloty, wystawy wewnętrzne 500 lx.
Wystawy uliczne:
- przy ulicach słabo oświetlonych 300 lx,
- przy ulicach silnie oświetlonych 750 lx.
Małe sklepy w miastach i na wsi:
- całe pomieszczenie sprzedaży 100 lx
- stoły i lady sprzedaży oraz półki i wystawy 200 lx
- wystawy uliczne 500.
Zobacz także: Czy warto zdecydować się na oświetlenie LED?
Szybkość rozróżniania obserwowanych przedmiotów zwiększa się, gdy poziom oświetlenia osiąga granicę 400-500 lx. Należy zwiększyć natężenie wówczas, gdy oświetlany przedmiot ma współczynnik odbicia poniżej 0,2 lub występują na nim małe kontrasty (np. czarny przedmiot na ciemnym tle) oraz w przypadku, gdy błędy popełnione przy postrzeganiu mogą spowodować groźny uraz lub duże straty materialne (sklepy z wyjątkowo drogimi artykułami), a także w przypadku gdy pracownikami i klientami są w większości osoby powyżej 40 lat.
ARTDESIGN
REKLAMA
REKLAMA