REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do segregacji śmieci w domu?

segregacja śmieci Fot. IKEA Kraków
segregacja śmieci Fot. IKEA Kraków
IKEA Kraków

REKLAMA

REKLAMA

Do segregacji śmieci na nowych zasadach trzeba się przygotować. Najlepiej jest zacząć od przeprowadzenia testu – sprawdź, jakich śmieci najwięcej wyrzucasz w ciągu tygodnia – na nie trzeba przeznaczyć największy pojemnik. Przeczytaj, jak trzeba się przygotować do segregacji śmieci.

1. Segregowanie odpadów się opłaca.

REKLAMA

REKLAMA

Żeby zachęcić Polaków do selektywnej zbiórki, według nowego prawa, opłata za odpady posegregowane będzie niższa – w niektórych gminach nawet dwukrotnie. Tak więc sortując domowe odpady, nie tylko redukujemy ich ilość trafiającą na wysypiska, a co za tym idzie minimalizujemy nasz negatywny wpływ na środowisko naturalne, ale również oszczędzamy. Odpady to także cenne surowce wtórne, które po odpowiednim zagospodarowaniu mogą zyskać drugie życie.

2. Sprawdź, jaki system segregowania odpadów obowiązuje w Twojej gminie.

Informacje na ten temat powinieneś znaleźć w swoim urzędzie gminy, a także u administratora budynku lub osiedla. Dowiesz się tam, na ile frakcji powinieneś sortować odpady oraz co powinno trafiać do poszczególnych pojemników. Taką instrukcję warto umieścić w widocznym miejscu i skrupulatnie jej przestrzegać.

REKLAMA

Zobacz także: Jak zaplanować domowy system sortowania śmieci?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Sprawdź, których odpadów produkujesz najwięcej.

Zrób tygodniowy test, który pomoże Ci odpowiedzieć na to pytanie. Dzięki niemu będziesz mógł nie tylko dobrać odpowiednią wielkość oraz rodzaj pojemników do poszczególnych typów odpadów, lecz także zastanowić się jak ograniczyć ilość śmieci, których produkujesz najwięcej.

Fot. IKEA Kraków

4. Umieść system do segregowania odpadów blisko miejsca, w którym są one generowane.

Najczęściej takim miejscem jest kuchnia – blisko zlewu warto więc umieścić kilka koszy na produkowane tam odpady: biodegradowalne, czyli odpadki kuchenne oraz resztki żywności, opakowania z tworzyw sztucznych, szkło i makulaturę. Dzięki temu segregowanie odpadów będzie mniej czasochłonne i bardziej komfortowe.

Zobacz także: Maszynka do mięsa – przydatne informacje

Fot. IKEA Kraków

Zobacz także: Wybór tostera – na co zwrócić uwagę?

5. Wybierz odpowiednie pojemniki.

Wielkość pojemników powinna być dopasowana do ilości odpadów, które produkujesz – a więc pojemniki na te odpady, których wyrzucasz najwięcej powinny być największe i łatwo dostępne. Dodatkowo ze względów higienicznych, te przeznaczone na odpady biodegradowalne i nienadające się do przetworzenia powinny być wyposażone w pokrywki. Warto też poszczególne kosze odpowiednio opisać, na przykład poprzez umieszczenie naklejek, by wszyscy domownicy wiedzieli, które odpady gdzie wyrzucać.

6. Segregować odpady można wszędzie.

Co zrobić, gdy mamy zbyt małą kuchnię lub niewystarczającą ilość miejsca w szafce pod zlewem, żeby umieścić kilka pojemników? Być może jesteśmy w stanie opróżnić jakąś inną szafkę i zorganizować w niej system do segregowania.

Odpady suche i czyste takie jak: makulatura, tworzywa sztuczne oraz szkło możesz przechowywać w torbach lub pojemnikach umieszczonych w szafie lub koszach przytwierdzonych do ściany. Rozwiązaniem są także systemy, które możemy postawić na podłodze, umieścić na balkonie, w korytarzu, przedpokoju lub w przypadku domu – w garażu lub pomieszczeniu gospodarczym.

Fot. IKEA Kraków

Możesz też zdecydować się tylko na dwa pojemniki na odpady: zmieszane oraz surowce wtórne (papier, tektura, butelki PET, szkło, puszki aluminiowe itp.). W takiej sytuacji surowce wtórne podzielisz na odpowiednie frakcje w trakcie wyrzucania ich do kontenera.

Zobacz także: Na co zwrócić uwagę przy wyborze frytkownicy?

Fot. IKEA Kraków

7. Zasady segregowania odpadów.

Pamiętajmy, że przed wyrzuceniem opakowania należy je odpowiednio oczyścić. Makulatura nie powinna być zatłuszczona i zabrudzona – jeżeli jest zanieczyszczona powinna zostać umieszczona w pojemniku na odpady zmieszane. Czyste i suche odpady są nie tylko dużo bardziej wartościowe, ale przede wszystkim bezzapachowe, więc można je przechowywać w wielu miejscach i nie trzeba ich codziennie wyrzucać do kontenera.

Podczas segregowania odpadów należy oddzielać od siebie elementy wykonane z różnych materiałów – pusty słoik umieszczamy w pojemniku na szkło, a jego wieczko w koszu na tworzywa sztuczne i metal. Powinniśmy także odkręcać nakrętki z butelek PET (warto je osobno gromadzić, gdyż bardzo często fundusze pozyskiwane z ich zbiórki są przekazywane na cele charytatywne), a opakowania zgniatać, żeby zajęły jak najmniej miejsca.

Zobacz także:

Odpady organiczne, takie jak resztki jedzenia, fusy od kawy i herbaty, ze względów estetycznych i higienicznych należy wyrzucać codziennie. Żeby pożytecznie wykorzystać te odpady, warto zakupić lub wybudować kompostownik, mając na uwadze, że do kompostowania nie nadaje się mięso i niektóre owoce cytrusowe. Kompostownik można założyć nie tylko w ogródku, lecz także na balkonie, w piwnicy lub w garażu.

Odpady niebezpieczne, czyli baterie, świetlówki i zużyty sprzęt RTV/AGD muszą być wrzucane do specjalnie przygotowanych pojemników. W sklepach IKEA możesz bezpłatnie zostawić te odpady. Firma zatroszczy się o to, aby zostały one przekazane podmiotom zajmującym się ich odzyskiem.

Jeżeli masz wątpliwości, gdzie wyrzucić dane opakowanie, zastosuj zasadę: wiesz na pewno, że to surowiec wtórny – wyrzuć go do surowców wtórnych, nie masz pewności – umieść go w pojemniku na odpady zmieszane. Nic złego się nie stanie, a unikniesz zanieczyszczenia cennych surowców wtórnych.

Źródło: IKEA Kraków

Zobacz także: Deklaracje „śmieciowe” – sprzeczne z ochroną danych osobowych?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA