Jakie są tendencje w rozwoju rynku architektury wnętrz?
REKLAMA
REKLAMA
Relacja architekt wnętrz–klient
Projektanci mają coraz więcej możliwości kreowania przestrzeni wnętrza. Wada polskiej rzeczywistości to brak doświadczeń w relacjach pomiędzy klientem/inwestorem a projektantem, architektem wnętrz.
REKLAMA
Obecne pokolenia są pierwszymi w Polsce korzystającymi powszechnie z tego rodzaju usług. Pierwsze spotkanie z inwestorem zazwyczaj ma na celu omówienie wzajemnych relacji i oczekiwań oraz rozróżnienie pojęcia aranżacji wnętrz od projektu architektury wnętrz.
Zobacz także: Aspekty pracy architekta - projektanta wnętrz
Aranżacja wnętrz – jej istota
REKLAMA
Aranżacja wnętrz to zazwyczaj rodzaj dekoracji, stylizacji - tworzenie „scenografii” w zastanym układzie pomieszczeń przy użyciu gotowych mebli, tkanin, kolorów i innych dekoracyjnych dodatków. Projekt wnętrza to ingerencja w układ funkcjonalny – zmiana układu ścian, związane z tym zmiany w układach punktów elektrycznych, wodn.–kan. – zgodnie z zaprojektowaną koncepcją funkcjonalną.
Projekt wnętrz to dogłębna analiza warunków układu przestrzeni domu czy mieszkania, dostosowanie jej maksymalnie do oczekiwań użytkowych i estetycznych przyszłych mieszkańców. Projekt wnętrz to wyznaczenie głównych linii-osi wnętrza, stworzenie kompozycji sufitów, podłóg, ścian – podziałów zmierzających do uzyskania spójnej stylistycznie przestrzeni. Kompleksowy projekt architektury wnętrz obejmuje również projekty mebli nierozerwalnie związanych z zaprojektowaną przestrzenią oraz wszystkich elementów stanowiących o całości kompozycyjnej wnętrza.
Rozwój rynku w Polsce
Na początku na początku lat 90–-tych oferta biur zajmujących się projektowaniem wnętrz skierowana była do najbogatszych Polaków. Współcześnie do architekta wnętrza zwracają się osoby, które chcą jak najlepiej i najbardziej efektownie wykorzystać przestrzeń, również małego mieszkania. Nadal jednak daleko nam do Europy zachodniej gdzie korzystanie z usług architekta wnętrz jest powszechne.
REKLAMA
Wśród klientów indywidualnych większość stanowią ludzie młodzi, którzy osiągnęli sukces zawodowy. Dobrze zaprojektowane wnętrze jest potwierdzeniem i dopełnieniem osiągniętej pozycji. Dobrymi klientami są również osoby w średnim wieku, które zmieniają swoje długo użytkowane mieszkanie w bloku, na nowy dom czy luksusowy apartament. Wzrost zamówień na projekty wnętrz to efekt powstawiania klasy średniej w Polsce.
Cena za projekt uzależniona jest od powierzchni, stylu, w którym ma być zaprojektowane wnętrze – ilość detali, czasu realizacji wnętrza oraz czy architekt wnętrz ma sprawować nadzór autorski nad realizacją. Niestety przy wyborze biura projektowania wnętrza decydującą rolę odgrywa cena za projekt a nie profesjonalizm biura – projektanta. Świadomość estetyczna Polaków jest coraz większa.
Zazwyczaj klienci przychodzą do biura projektowego z określonymi preferencjami estetycznymi, które są zbieżne ze stylem projektowym biura. Wybór biura podyktowany jest portfolio – katalogiem zdjęć z zaprojektowanych i zrealizowanych wnętrz – dostępnym zazwyczaj na stronie internetowej biura.
Trendy
W projektowaniu architektury wnętrz powróciła moda na bogate organiczne ornamenty, wielokolorowe mozaiki, mocne – ciemne kolory, okładziny ścian wykonane z drewna lub kamienia, stylizowane meble, rozłożyste dekoracyjne lampy. Styl minimalistyczny jest coraz mniej popularny, choć jeszcze czasem występuje w bardziej oswojonej miękkiej formie.
Relacja architekt wnętrz–firma
Inaczej wygląda współpraca z inwestorem instytucjonalnym, firmą – wnętrza projektowane dla dużych korporacji to tworzenie wizerunku przestrzeni biura, sklepu, salonu sprzedaży – często w postaci manuala, dającego możliwość zastosowana rozwiązań w każdym kolejnym wnętrzu. Współpraca przebiega zazwyczaj na profesjonalnym poziomie. Projekt wnętrza podporządkowany jest wizerunkowi, warunkom sprzedaży – zadowoleniu klienta i obsługi.
Zobacz także: Architektura przestrzeni biurowej
Zupełną odwrotnością jest sytuacja, gdy jedna z osób stanowi autorytet estetyczny i projekt wnętrza podporządkowany jest bardziej jednostkowemu poczuciu gustu, często nieprzystającemu do współczesnych trendów, rozwiązań czy satysfakcji klientów czy pracowników.
REKLAMA
REKLAMA