REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?

Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po spłaceniu kredytu hipotecznego, powinniśmy dążyć do wykreślenia jej z księgi wieczystej naszej nieruchomości. Nikt tego nie zrobi za nas.

Zgodnie z prawem, hipoteka jako taka wygasa wraz ze spełnieniem zobowiązania- automatycznie. Jednak ta automatyka nie działa w Sądzie Wieczystoksięgowym – musimy wnieść o jej wykreślenie… a także zapłacić za to.

REKLAMA

REKLAMA

Stopień trudności: niski

Koszt: 100 zł

Wymagane dokumenty

REKLAMA

  • oświadczenie banku o spłacie kredytu
  • formularz: KW_WPIS

Zobacz także: Wniosek o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej

    Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Polecany produkt:  Jak bronić swoich praw przed bankiem, komornikiem, nieuczciwym sprzedawcą?

 Polecany produkt:  Utrzymanie czystości i porządku w gminach - Poradnik

Polecany produkt: Zwrot VAT za materiały budowlane - Poradnik

Krok 1: wnosimy o zaświadczenie

Nasze samodzielne oświadczenie o chęci wykreślenia hipoteki nie jest wystarczające. Musimy mieć potwierdzenie(zaświadczenie) wierzyciela (zazwyczaj banku) o spłacie zadłużenia.

Jeśli naszym wierzycielem nie jest bank, dla skuteczności oświadczenia o spłacie długu, musi ono być sporządzone pisemnie z podpisem notarialnie poświadczonym- nie jest to wymagane dla dokumentów bankowych.

Dla dokumentów bankowych potrzebnych do wykreślenia hipoteki wymagana jest taka sama forma jak dla dokumentu o wpis hipoteki, a więc oświadczenie o zgodzie na wykreślenie hipoteki zawierające podpisy dwóch osób uprawnionych do składania oświadczeń w imieniu banku, a także pieczęć banku. Oświadczenie musi wskazywać, czy cała wierzytelność (kredyt) wygasła, czy tylko w części, co ma znaczenie dla dalszego istnienia zabezpieczenia. Przedmiot zabezpieczenia (mieszkanie) musi dokładnie odpowiadać lokalowi dla którego jest prowadzona księga wieczysta.

Jeżeli wierzytelność została zabezpieczona na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, ważne jest wykazanie prawidłowej reprezentacji tej osoby- (np. poprzez załączenie odpisu z KRS spółki).

Zobacz także: Wykreślenie hipoteki – jak przebiega?

Krok2: wnosimy o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej

Wniosek o wykreślenie hipoteki jest analogiczny do tego o jej wpis. Wniosek składamy na tym samym formularzu (KW_WPIS

Od strony „technicznej” wykreślenie jest równoznaczne z wpisem i jest tak samo traktowane proceduralnie.

W tym samym miejscu na formularzu w którym wnosiliśmy o wpis hipoteki wnosimy o :

„wnoszę o wykreślenie hipoteki …. W kwocie …. Ustanowionej na rzecz …… . Podstawą do wykreślenia jest spłacenie długu zabezpieczonego hipoteką i tym samym jej wygaśnięcie. Na dowód załączono (np.) zaświadczenie o spłacie kredytu z dnia …… sporządzone przez ….. .

Jeśli ustanowiliśmy 2 hipoteki (np. umowną i kaucyjną) – od naszej woli zależy . czy w tym przypadku zostaną wykreślone obie hipoteki czy tylko jedna z nich. W przypadku, gdy oświadczenie banku dotyczy obu hipotek, ale złożyliśmy wniosek o wykreślenie tylko jednej, tylko ta przez nas wskazana zostanie wykreślona.

Pamiętaj wniosek wypełnić tak samo jak przy wpisie (w szczególności chodzi o :

  • numer KW
  • dane wnioskodawcy i uczestników.

Uczestnikiem postępowania o wykreślenie hipoteki jest wierzyciel hipoteczny (np. bank).

Zobacz także: Czy można dokonać umowy darowizny nieruchomości przez pełnomocnika?

Krok 3: Załączniki

Analogicznie do wpisu hipoteki, w ostatniej części formularza podajemy załączniki. W naszym przypadku : zaświadczenie o spłacie zadłużenia. ( i ewentualnie dowód uiszczenia opłaty – przy przelewach).

Jeśli musieliśmy skorzystać dodatkowych formularzy (np. przy dużej ilości uczestników) musimy je również wskazać.

Krok 4: opłata

Opłata za wykreślenie hipoteki wynosi połowę opłaty za jej wpis- 100 zł. Można ją wnieść za pomocą znaków sądowych, opłacić w kasie sądu, lub przelewem na rachunek (wówczas do wniosku musimy załączyć dowód polecenia przelewu, przy czym może to być ksero).

Jeśli wykreślamy kilka hipotek - każde wykreślenie musimy oddzielnie opłacić. W Sytuacji, gdy opłaciliśmy wykreślenie tylko jednej hipoteki (100 zł) a żądamy wykreślenia obu hipotek, praktyka sądu może być różna. Może nastąpić zwrot całego wniosku z pouczeniem o możliwości uzupełnienia opłaty w terminie 7 dni, albo sąd wykreśli jedną hipotekę a co do pozostałej nastąpi zwrot wniosku.

Zobacz także: Odwrócona hipoteka a dożywotnia renta – różnice

//g3.infor.pl/p/_files/101000/wniosek_o_wykreslenie_hipoteki_6762.pdf
Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: Przykładowy wniosek o wykreślenie hipoteki
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: nieznane
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA