REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustanowić hipotekę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
Ustanowienie hipoteki.
Ustanowienie hipoteki.

REKLAMA

REKLAMA

Aby ustanowić hipotekę na rzecz banku, nie musimy udawać się do notariusza. Wpisu w księdze wieczystej dokonujemy w oparciu o dokumenty bankowe.

Stopień trudności: łatwy

REKLAMA

REKLAMA

Koszt: 200 zł.

Wymagane dokumenty

  • Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku
  • umowa kredytowa

Krok 1: Umowa kredytowa i oświadczenia

W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustanowieniu. Bank sporządzi na jego podst. własne oświadczenie, zawierające dane dotyczące zabezpieczanej wierzytelności, daty spłaty kredytu, nieruchomości która ma zostać obciążona. Oświadczenie banku musi dokładnie wskazywać nieruchomość (mieszkanie) które ma zostać obciążone. W przypadku odrębnej własności lokalu hipotekę ustanawia się na tym prawie. Należy przed złożeniem wniosku dokładnie przeczytać oświadczenie banku i ewentualnie żądać od niego naniesienia poprawek. Takie oświadczenie zawierające podpisy 2 pracowników banku i pieczęć banku zastępuje akt notarialny.

REKLAMA

Zobacz także: Jak wykreślić wpis w księdze wieczystej o prawie odkupu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wniosku o wpis hipoteki należy załączyć oba oświadczenia: nasze i banku. Brak któregokolwiek z nich stanowi o braku wniosku i naraża nas na oddalenie wpisu i przepadek opłaty.


Krok 2.1. : wypełniamy formularz –część pierwsza.

Właściwym formularzem jest „Kw_wpis” – dostępny również w wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.

Drukując samodzielnie, drukujmy dwustronnie.

  • Dane sądu: Podajemy Sąd rejonowy właściwy dla miejsca położenia nieruchomości (Uwaga w dużych miastach – m.in. w Warszawie, czy Gdańsku w obrębie miasta istnieje kilka sądów rejonowych).
  • Wydział ksiąg wieczystych: zazwyczaj jest jeden w sądzie rejonowym. ( możemy to ustalić na stronie internetowej sądu, lub telefonicznie).
  • Numer księgi wieczystej : sprawdźmy czy numer się nie zmienił (w przypadku przenoszenia ksiąg do systemu informatycznego).

Zobacz także: Uprawnienia administratora hipoteki po zmianach

Skreślamy wszystkie następne pola, do wypełnienia przez wnioskodawcę, aż do pola „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki:

Krok 2.2. wypełniamy formularz część 2.- żądanie wpisu

Zaznaczamy kwadrat przy polu wskazanym powyżej.

  • Treść żądania.

    W zależności od tego jaką (i ile – czasami banki zobowiązują do ustanowienia i hipoteki umownej i kaucyjnej) hipotekę zobowiązaliśmy się ustanowić na rzecz banku, odpowiednio formułujemy wniosek.

    Np. W oparciu o umowę kredytową nr ….. z dnia …. Oraz oświadczenie o ustanowieniu hipoteki z dnia ….. , wnoszę o ustanowienie hipoteki w wysokości ………. Na nieruchomości o numerze księgi wieczystej ……….., na rzecz banku ……… .

Zobacz także: Zmiany w rozporządzaniu opróżnionym miejscem hipotecznym

Jeśli zobowiązujemy się do ustanowienia 2 hipotek, żądania wpisu każdej, umieszczamy w oddzielnej rubryce. – każda podlega też odrębnej opłacie.

  • Wartość przedmiotu żądań:Wpisujemy wartość hipoteki.

Krok 2.3. Wypełniamy formularz: dane wnioskodawcy i uczestnika.

Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca wniosek do sądu. Uczestnikiem postępowania jest osoba której prawo ma być wpisem dotknięte. Zatem w przypadku, gdy kredyt jest brany przez kilka osób, a tylko niektóre z nich są właścicielami lub uprawnionymi do prawa ujawnionego w księdze wieczystej – te osoby otrzymają zawiadomienie o wpisie. Nie jest w tym przypadku potrzebne wskazywanie pozostałych kredytobiorców w formularzu.

Zobacz także: Czy hipoteka może zabezpieczać kilka nieruchomości?

Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po formularz KW- WU

Krok 2.4 wypełniamy formularz: załączniki

 Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument- musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku.

Zobacz także: Proces ustanawiania hipoteki

W naszym wypadku będą to :

  • Nasze oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku (jeśli nie stanowi części umowy kredytowej)
  • Oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki przez kredytobiorcę

 Załączamy oryginały -bank powinien nam przedstawić dodatkową kopię dokumentów na cele wpisu do Księgi Wieczystej.

UWAGA: Oznaczając dokument musimy wskazać :

  • nazwę ( np. umowa kredytowa )
  • datę wydania
  • sygnaturę (ostateczną, widniejącą na dokumencie)
  • Bank, który go wydał

Np.: Umowa kredytowa z Bankiem Millenium S.A. z dnia 02.02.2007r. o nr 23251/07,

Krok 3: uiszczamy opłatę.

Opłata za wpisanie jednej hipoteki wynosi 200 zł . Można ją uiścić znakami sądowymi (do kupienia w kasie dowolnego sądu), bezpośrednio w kasie sądu, lub przelewem na rachunek bankowy sądu prowadzącego księgę wieczystą)

Uiszczenie opłaty w postaci znaków opłaty sądowej przez ich naklejenie na wniosek jest pewniejsze o tyle, że dowód wpłaty na konto sądu jest załączany do wniosku później, wobec czego może się zdarzyć, że wniosek zostanie zwrócony z uwagi na nieopłacenie wniosku. Warto zatem w tym przypadku dołączyć do tak opłaconego wniosku dowód polecenia przelewu (może być kserokopia).

Zobacz także: Hipoteka zabezpiecza nie tylko nieruchomość

Krok 4: co w przypadku braków?

Braki wniosku mogą być różne – fiskalne i formalne. Brak fiskalny to brak należytej opłaty od wniosku albo opłata w niewłaściwej wysokości.

Zobacz także: Proces ustanawiania hipoteki

Jeżeli wniosek obarczony jest takim brakiem sąd wniosek zwróci, ale opłacając go ponownie w terminie 7 dni (sąd wskaże nam ile należy dopłacić), nie tracimy pierwszeństwa rozpatrywania wniosku. Wady formalne wniosku to np. jego niepodpisanie, niewypełnienie koniecznych rubryk wniosku albo złożenie wniosku w zwykłym piśmie, a nie na urzędowym formularzu.

Również w tych sytuacjach sąd wskaże nam braki i wezwie do ich usunięcia w terminie 7 dni, a po upływie tego okresu zwróci wniosek fizycznie i zwróci opłatę sądową (na rachunek banku jeżeli został podany lub pocztą na adres we wniosku).

Odrębną kategorią braków stanowi brak właściwych dokumentów lub ich niewłaściwe wypełnienie przez bank. Aby ustrzec się od oddalenia naszego wniosku i przepadku opłaty należy sprawdzić po pewnym czasie od złożenia wniosku w sekretariacie wydziału ksiąg wieczystych, czy wniosek ma jakieś wady i ewentualnie je usunąć.

Zobacz także: Hipoteka zabezpiecza nie tylko nieruchomość

UWAGI:

  • Wpisu hipoteki możemy dokonać bezpośrednio przy zakładaniu księgi wieczystej. Wydziały ksiąg wieczystych akceptują sytuację, gdy wnioskodawca jednym wnioskiem na formularzu KW-ZAL chce założenia księgi wieczystej i wpisu hipoteki
  • Część banków oferuje załatwienie formalności w KW w imieniu klienta. Bank jest uczestnikiem postępowania (ma interes we wpisie hipoteki) działa samodzielnie i nie wymaga pełnomocnictwa od nas, jako właścicieli nieruchomości do dokonania wpisu
  • dokonanie wpisu możemy zlecić notariuszowi. Ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego oznacza dla nas, że jesteśmy zwolnieni z obowiązku samodzielnego składania wniosku oraz opłaty podatku od ustanowienia hipoteki. Wniosek notariusza zastąpi nasz wniosek. Niestety w tym przypadku wiąże się to z dodatkową opłatą notarialną w wysokości, która zależy od wysokości ustanawianej hipoteki.

Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy nie pozostawiają w tym zakresie wątpliwości. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co wolno uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

REKLAMA

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

REKLAMA

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

Polacy chcą modernizować domy, ale brakuje im wiedzy i narzędzi. Jest kalkulator efektywności energetycznej

Coraz więcej Polaków myśli o energooszczędnych zmianach w swoich domach, ale koszty i brak wiedzy powstrzymują ich przed działaniem. ING Bank Śląski uruchomił bezpłatny kalkulator, który pomaga zaplanować termomodernizację i oszacować jej opłacalność.

REKLAMA