Jak ustanowić hipotekę?
REKLAMA
REKLAMA
Stopień trudności: łatwy
REKLAMA
Koszt: 200 zł.
Wymagane dokumenty
- Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku
- umowa kredytowa
Krok 1: Umowa kredytowa i oświadczenia
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustanowieniu. Bank sporządzi na jego podst. własne oświadczenie, zawierające dane dotyczące zabezpieczanej wierzytelności, daty spłaty kredytu, nieruchomości która ma zostać obciążona. Oświadczenie banku musi dokładnie wskazywać nieruchomość (mieszkanie) które ma zostać obciążone. W przypadku odrębnej własności lokalu hipotekę ustanawia się na tym prawie. Należy przed złożeniem wniosku dokładnie przeczytać oświadczenie banku i ewentualnie żądać od niego naniesienia poprawek. Takie oświadczenie zawierające podpisy 2 pracowników banku i pieczęć banku zastępuje akt notarialny.
Zobacz także: Jak wykreślić wpis w księdze wieczystej o prawie odkupu
Do wniosku o wpis hipoteki należy załączyć oba oświadczenia: nasze i banku. Brak któregokolwiek z nich stanowi o braku wniosku i naraża nas na oddalenie wpisu i przepadek opłaty.
Krok 2.1. : wypełniamy formularz –część pierwsza.
Właściwym formularzem jest „Kw_wpis” – dostępny również w wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.
Drukując samodzielnie, drukujmy dwustronnie.
- Dane sądu: Podajemy Sąd rejonowy właściwy dla miejsca położenia nieruchomości (Uwaga w dużych miastach – m.in. w Warszawie, czy Gdańsku w obrębie miasta istnieje kilka sądów rejonowych).
- Wydział ksiąg wieczystych: zazwyczaj jest jeden w sądzie rejonowym. ( możemy to ustalić na stronie internetowej sądu, lub telefonicznie).
- Numer księgi wieczystej : sprawdźmy czy numer się nie zmienił (w przypadku przenoszenia ksiąg do systemu informatycznego).
Zobacz także: Uprawnienia administratora hipoteki po zmianach
Skreślamy wszystkie następne pola, do wypełnienia przez wnioskodawcę, aż do pola „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki:
Krok 2.2. wypełniamy formularz część 2.- żądanie wpisu
Zaznaczamy kwadrat przy polu wskazanym powyżej.
- Treść żądania.
W zależności od tego jaką (i ile – czasami banki zobowiązują do ustanowienia i hipoteki umownej i kaucyjnej) hipotekę zobowiązaliśmy się ustanowić na rzecz banku, odpowiednio formułujemy wniosek.
Np. W oparciu o umowę kredytową nr ….. z dnia …. Oraz oświadczenie o ustanowieniu hipoteki z dnia ….. , wnoszę o ustanowienie hipoteki w wysokości ………. Na nieruchomości o numerze księgi wieczystej ……….., na rzecz banku ……… .
Zobacz także: Zmiany w rozporządzaniu opróżnionym miejscem hipotecznym
Jeśli zobowiązujemy się do ustanowienia 2 hipotek, żądania wpisu każdej, umieszczamy w oddzielnej rubryce. – każda podlega też odrębnej opłacie.
- Wartość przedmiotu żądań:Wpisujemy wartość hipoteki.
Krok 2.3. Wypełniamy formularz: dane wnioskodawcy i uczestnika.
Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca wniosek do sądu. Uczestnikiem postępowania jest osoba której prawo ma być wpisem dotknięte. Zatem w przypadku, gdy kredyt jest brany przez kilka osób, a tylko niektóre z nich są właścicielami lub uprawnionymi do prawa ujawnionego w księdze wieczystej – te osoby otrzymają zawiadomienie o wpisie. Nie jest w tym przypadku potrzebne wskazywanie pozostałych kredytobiorców w formularzu.
Zobacz także: Czy hipoteka może zabezpieczać kilka nieruchomości?
Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po formularz KW- WU
Krok 2.4 wypełniamy formularz: załączniki
Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument- musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku.
Zobacz także: Proces ustanawiania hipoteki
W naszym wypadku będą to :
- Nasze oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku (jeśli nie stanowi części umowy kredytowej)
- Oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki przez kredytobiorcę
Załączamy oryginały -bank powinien nam przedstawić dodatkową kopię dokumentów na cele wpisu do Księgi Wieczystej.
UWAGA: Oznaczając dokument musimy wskazać :
- nazwę ( np. umowa kredytowa )
- datę wydania
- sygnaturę (ostateczną, widniejącą na dokumencie)
- Bank, który go wydał
Np.: Umowa kredytowa z Bankiem Millenium S.A. z dnia 02.02.2007r. o nr 23251/07,
Krok 3: uiszczamy opłatę.
Opłata za wpisanie jednej hipoteki wynosi 200 zł . Można ją uiścić znakami sądowymi (do kupienia w kasie dowolnego sądu), bezpośrednio w kasie sądu, lub przelewem na rachunek bankowy sądu prowadzącego księgę wieczystą)
Uiszczenie opłaty w postaci znaków opłaty sądowej przez ich naklejenie na wniosek jest pewniejsze o tyle, że dowód wpłaty na konto sądu jest załączany do wniosku później, wobec czego może się zdarzyć, że wniosek zostanie zwrócony z uwagi na nieopłacenie wniosku. Warto zatem w tym przypadku dołączyć do tak opłaconego wniosku dowód polecenia przelewu (może być kserokopia).
Zobacz także: Hipoteka zabezpiecza nie tylko nieruchomość
Krok 4: co w przypadku braków?
Braki wniosku mogą być różne – fiskalne i formalne. Brak fiskalny to brak należytej opłaty od wniosku albo opłata w niewłaściwej wysokości.
Zobacz także: Proces ustanawiania hipoteki
REKLAMA
Jeżeli wniosek obarczony jest takim brakiem sąd wniosek zwróci, ale opłacając go ponownie w terminie 7 dni (sąd wskaże nam ile należy dopłacić), nie tracimy pierwszeństwa rozpatrywania wniosku. Wady formalne wniosku to np. jego niepodpisanie, niewypełnienie koniecznych rubryk wniosku albo złożenie wniosku w zwykłym piśmie, a nie na urzędowym formularzu.
Również w tych sytuacjach sąd wskaże nam braki i wezwie do ich usunięcia w terminie 7 dni, a po upływie tego okresu zwróci wniosek fizycznie i zwróci opłatę sądową (na rachunek banku jeżeli został podany lub pocztą na adres we wniosku).
Odrębną kategorią braków stanowi brak właściwych dokumentów lub ich niewłaściwe wypełnienie przez bank. Aby ustrzec się od oddalenia naszego wniosku i przepadku opłaty należy sprawdzić po pewnym czasie od złożenia wniosku w sekretariacie wydziału ksiąg wieczystych, czy wniosek ma jakieś wady i ewentualnie je usunąć.
Zobacz także: Hipoteka zabezpiecza nie tylko nieruchomość
UWAGI:
- Wpisu hipoteki możemy dokonać bezpośrednio przy zakładaniu księgi wieczystej. Wydziały ksiąg wieczystych akceptują sytuację, gdy wnioskodawca jednym wnioskiem na formularzu KW-ZAL chce założenia księgi wieczystej i wpisu hipoteki
- Część banków oferuje załatwienie formalności w KW w imieniu klienta. Bank jest uczestnikiem postępowania (ma interes we wpisie hipoteki) działa samodzielnie i nie wymaga pełnomocnictwa od nas, jako właścicieli nieruchomości do dokonania wpisu
- dokonanie wpisu możemy zlecić notariuszowi. Ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego oznacza dla nas, że jesteśmy zwolnieni z obowiązku samodzielnego składania wniosku oraz opłaty podatku od ustanowienia hipoteki. Wniosek notariusza zastąpi nasz wniosek. Niestety w tym przypadku wiąże się to z dodatkową opłatą notarialną w wysokości, która zależy od wysokości ustanawianej hipoteki.
Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA