REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi pośrednictwa - umowa pośrednictwa sprzedaży nieruchomości

Andrzej Wal
http://www.w-a-l.pl/

REKLAMA

Podpisując umowę pośrednictwa sprzedaży nieruchomości warto zainteresować się jaki zakres usług jest nam proponowany w umowie. W skład usług oferowanych przez pośredników nieruchomości bardzo często wchodzą: organizacja i pomoc w podpisaniu umów oraz aktu notarialnego, organizacja spotkań czy udział w negocjacjach.

REKLAMA

REKLAMA

Zawsze warto wiedzieć jaki zakres usług jest nam proponowany w umowie pośrednictwa sprzedaży nieruchomości. Jeżeli się tym tematem bliżej zainteresujemy to od pośrednika usłyszymy, że w zakres pośrednictwa podczas sprzedaży wchodzi:
• udzielanie informacji o sytuacji ekonomiczno-rynkowej,
• przedstawienie sposobu realizacji usługi,
• wyszukiwanie nabywcy,
• organizacja spotkań,
• udział w negocjacjach
• organizacja i pomoc w podpisaniu umów oraz aktu notarialnego

Oczywiście są to tylko pewne ogólne stwierdzenia często nawet nie wymienione w takiej ilości w umowie pośrednictwa sprzedaży nieruchomości.

Po takiej zdawkowej informacji część osób zada sobie uzasadnione pytanie „Za co tak dużo płacę?”.

REKLAMA

Zobacz także: Nowe obowiązki pośredników nieruchomości – większe prawa klientów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także:  Zakup mieszkania kiedy pośrednik nieruchomości nie posiada licencji. Skutki. Poradnik

Zobacz także:  Kto może być pośrednikiem w obrocie nieruchomościami po zmianach „deregulacyjnych”?

Aby się dowiedzieć jaki jest konkretnie zakres obowiązków pośrednika nieruchomości musimy być nieustępliwi w tej kwestii. Niestety zazwyczaj okazuje się, że tylko nieliczni będą potrafili powiedzieć coś więcej.

Jeżeli już trafimy na takiego pośrednika nieruchomości, który dla naszego lepszego samopoczucia i rozładowania napięcia poda więcej szczegółów to w najlepszym wypadku usłyszymy, że do jego obowiązków należy:
1. Poznanie oczekiwań sprzedającego
2. Ocena stanu faktycznego mieszkania, domu – nieruchomości
3. Wykonanie oceny prawnej i ekonomicznej
4. Instrukcja dotycząca przygotowania niezbędnych dokumentów
5. Informacja i zestawienie przepisów regulujących sprzedaż
6. Udzielenie wskazówek dotyczących prezentacji
7. Pomoc w ustaleniu ceny
8. Wykonanie zdjęć
9. Wykonanie opisu z uwzględnieniem cech charakterystycznych
10. Umieszczenie oferty w środkach przekazu
11. Umieszczenie ogłoszenia w bazach danych w tym MLS
12. Poszukiwanie osób zainteresowanych kupnem
13. Organizacja prezentacji
14. Tygodniowa informacja dotycząca zainteresowania ofertą
15. Miesięczny raport z podjętych czynności i ilości pokazów
16. Bieżące omawianie stanu realizacji umowy
17. Przedstawianie sytuacji rynkowej mającej wpływ na cenę
18. Aktualizacja danych w systemie i stronach z ogłoszeniami
19. Pomoc w negocjowaniu warunków umowy sprzedaży
20. Przygotowanie niezbędnej dokumentacji
21. Udzielenie informacji i pomocy w zakresie rozliczeń
22. Organizacja i dbałość o prawidłową realizację transakcji

Nawet w tak szczegółowym – mogło by się wydawać opisie – to co dla Nas jest najważniejsze w punktach 7, 8, 9, 10 nadal nie jest jasno określone.

W zdecydowanej większości zakres usług pośrednika nieruchomości ogranicza się do pilnowania własnego interesu, a wszystko to co wiąże się z dodatkową pracą i wydatkami na rzecz sprzedającego jest w umowach przedstawione ogólnikowo.

 Polecany produkt:  Jak bronić swoich praw przed bankiem, komornikiem, nieuczciwym sprzedawcą?

 Polecany produkt:  Utrzymanie czystości i porządku w gminach - Poradnik

Polecany produkt: Zwrot VAT za materiały budowlane - Poradnik

Dlaczego?

1. Dokładna analiza rynku lokalnego i profesjonalna wycena wiąże się z odpowiednią wiedzą i wymaga czasu.
2. Wykonanie profesjonalnych zdjęć to wydatek na fotografa, stylizację wnętrz, zorganizowanie sesji, a więc znów dużo pracy, kosztów i czasu.
3. Ciekawa treść ogłoszenia to tak naprawdę część kampanii reklamowej, a tym się zajmują profesjonaliści, znów wiedza, praca, wydatek i czas.

Dlatego wszystko to co wiąże się ze specjalistyczną wiedzą oraz czasem potrzebnym na prawidłowe wykonanie umowy pośrednictwa sprzedaży nieruchomości jak również wszystkimi dodatkowymi wydatkami jest ograniczane w standardowej umowie pośrednictwa do minimum.

Na dole strony w linkach jest dostęp do przykładowych umów pośrednictwa, przeglądając je można zobaczyć jak chroni swój zysk pośrednik nieruchomości.
W miejscach gdzie tekst umowy pośrednictwa jest czerwony pośrednik chroni własne interesy, natomiast tam gdzie jest pogrubiony w małym stopniu chroniony jest właściciel – sprzedawca.

Tak właśnie wyglądają wszystkie „standardowe umowy pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości”.
Zawsze należy negocjować każdy punkt takiej umowy i dążyć do tego by przynajmniej zrównoważyć w nich zaproponowaną dysproporcję.

Ponadto zdecydowana większość standardowych umów pośrednictwa jest tak skonstruowana, że pośrednik zobowiązuje się do „poszukiwania nowego właściciela”, a nie „do znalezienia”.
Dlatego nie każda umowa z pośrednikiem kończy się sukcesem w postaci sprzedania mieszkania, domu lub innej nieruchomości.

Jednym z najważniejszych zadań jakie musimy wykonać przy wyborze rodzaju umowy to bardzo dokładna analiza wszystkich „za i przeciw”.
Wiedząc dokładnie czego potrzebujemy możemy zdecydować jakie zapisy w umowie z pośrednikiem nieruchomości powinny się znaleźć, a jakie nie.

Pamiętać należy, że usługi pośrednictwa nie obejmują:
– pomocy prawnej i podatkowej
– usług geodezyjnych
– usług rzeczoznawcy majątkowego
– usług inspektora budowlanego
– usług doradztwa kredytowego
– usług architekta wnętrz

Pośrednik nie zgodzi się na wpisanie w umowę pośrednictwa sprzedaży doradztwa z tego zakresu.
Nie ponosi również odpowiedzialności za przekazywanie w tym zakresie ustne informacje.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA