REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podzielić nieruchomość gruntową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Posiadając dużą atrakcyjną działkę, możemy się zastanowić nad jej podziałem. Sprzedaż kilku działek pod zabudowę , może okazać się zarówno łatwiejsza jak i bardziej dochodowa niż jednej dużej.
Podział działki nie jest jednak tak prosty jak by się wydawało i wiąże się z wieloma czynnościami faktycznymi i administracyjnymi.

Stopień trudności: duży

REKLAMA

REKLAMA

Koszty: co najmniej 2000 złotych + ew. opłata adiacencka.

Zobacz także: Jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Wymagane dokumenty :

REKLAMA

  • dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości
  • wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości)
  • decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana przed dniem złożenia wniosku o podział, obowiązująca w dniu złożenia wniosku
  • wstępny projekt podziału
sporządzane przez geodetę
  • protokół z przyjęcia granic nieruchomości
  • wykaz zmian gruntowych
  • wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
  • mapa z projektem podziału.

Krok 1: sprawdzamy jak i czy możemy podzielić

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaczynając proces, musimy się upewnić czy jesteśmy formalnie właścicielami gruntu. Nie jest to sprawa oczywista, ponieważ w wyniku nie przeprowadzenia postępowania spadkowego, lub nieuzupełnienia księgi wieczystej możemy mieć z tym problem. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie księgi wieczystej (odpis z księgi- o ile nieruchomość ją posiada i tak jest niezbędny do przeprowadzenia podziału).

Następnie sprawdzamy plan zagospodarowania przestrzennego (o ile gmina go posiada). W nim, w części dotyczącej m.in. naszej działki, sprawdzimy jaka jest minimalna wielkość pojedynczej działki, która może spełniać cele wyznaczone w planie (np. minimalna wielkość działki budowlanej)

Wydzielone działki rolne i leśne nie mogą być mniejsze niż 0,3 ha. Chyba że celem podziału jest powiększenie działki sąsiedniej, lub uregulowanie rozgraniczenia pomiędzy działkami.

Zobacz także: Jak uzyskać pozwolenie na budowę?

W sytuacji gdy nie ma planu, a została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu odnośnie naszej nieruchomości, podział działki musi być z nią zgodny.

Kiedy podział nie musi być zgodny z planem/decyzją?

  • kiedy dotyczy nieruchomości zabudowanej dwoma budynkami- w celu zapewnienia możliwości korzystania z nich
  • w celu wydzielenia działki budowlanej, jeśli budynek został wzniesiony przez posiadacza samoistnego w dobrej wierze.

Jeżeli wniosek złożymy 6 miesięcy po uchwale rady gminy o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu, lub po wyłożeniu planu do konsultacji – nasz wniosek zostanie zawieszony (na maksymalnie 6 miesięcy).

Krok 2: Wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości).

W celu dokonania podziału musimy uzyskać wypis i wyrys z katastru nieruchomości. Uzyskamy dzięki temu mapę katastralną, w oparciu o którą możemy sporządzić plan podziału. Kataster nieruchomości prowadzą starostwa powiatowe.


Krok 3: Wstępny plan podziału

Zanim złożymy w Urzędzie Gminy wniosek o podział nieruchomości, musimy sporządzić wstępny plan podziału.

Plan opracowywany jest na mapie zasadniczej, lub kopii mapy katastralnej, uzupełnionej o niezbędne elementy zagospodarowania terenu.

Wstępny plan możemy sporządzić sami, lub zlecić to geodecie.

Plan podziału nieruchomości gruntowej powinien zawierać:

  • granice nieruchomości podlegającej podziałowi,
  • oznaczenie nieruchomości według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej lub innych dokumentów,
  • powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi,
  • naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu
  • przedstawioną w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej propozycję zapewnienia nowym działkom dostępu do drogi publicznej

Zobacz także: Jak zasiedzieć służebność drogi koniecznej?

W przypadku podziału budynku:

  • Podzielona nieruchomość musi przebiegać wzdłuż płaszczyzn tworzonych przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego (od fundamentów do dachu).

W planie możemy popełnić sporo błędów (m.in. trzeba wytyczyć drogi dojazdowe do nieruchomości ) zalecane jest powierzenie tego zadania geodecie (koszt: 300- 400zł)

Zobacz także: Opłaty za użytkowanie wieczyste

Krok 4: opiniowanie planu.

Wniosek o zaopiniowanie planu podziału składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wraz z dokumentami:

  • Potwierdzającymi tytuł własności (księga wieczysta, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt notarialny
  • Wypisem z ewidencji gruntów i budynków (katester)
  • Kopią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli ją posiadamy, a gmina nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego)
  • 3 odpisami projektu

Organ wydaje opinię formie postanowienia, od którego służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego

Zażalenie składamy za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie

Pozytywna opinia na temat wstępnego projektu podziału nieruchomości daje nam podstawę do sporządzania właściwego planu, który tym razem musi wykonać geodeta.

Krok 5: Projekt podziału nieruchomości.

O ile nie znaleźliśmy geodety na etapie planu podziału, musimy go wybrać teraz. Zważywszy na to że cena za czynności geodezyjne nie jest ustalona odgórnie, możemy zadać sobie trud poszukania geodety, którego usługi będą w naszym zakresie finansowym.

Zobacz także: Czy zasiedzenie można orzec bez udziału właściciela

Sprawdź czy geodeta któremu zlecasz plan ma odpowiednie uprawnienia.

Na tym etapie inicjatywę przejmuje geodeta, dokonując m.in. wytyczenia granic, określenia punktów granicznych, oznaczenia podziału na odpowiedniej mapie itp.

Naszym zadaniem jest zapewnienie geodecie dostępu do działki w celu dokonania pomiarów, możemy też uprzedzić o tym sąsiadów.

Po zakończeniu działań powinniśmy otrzymać dokumenty wskazane we wstępie niniejszej porady.

Zobacz także: Na czym polega sądowe zniesienie współwłasności

Średnie koszty: ok. 2000 zł za podział na 2 działki.

Krok 6: wniosek o podział nieruchomości.

Mapę z planem podziału, oraz wszystkimi dokumentami wskazanymi we wstępie niniejszej porady składamy wraz z wnioskiem (ponownie) do wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta. Zatwierdzenie wydawane jest w formie decyzji, od której przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Ostateczna decyzja administracyjna, jest podstawą do naniesienia zmian w księgach wieczystych (oraz ich założenia dla nowych nieruchomości) oraz w ewidencji gruntów i budynków.

Jeżeli nie jesteśmy jedynym właścicielem/ użytkownikiem wieczystym wniosek musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli/ współużytkowników [ chyba że upoważnią notarialnie jedną osobę do występowania w postępowaniu przed wójtem/burmistrzem/prezydentem gminy].

Zobacz także: Jak starać się o dopłatę na remont kamienicy?

Zalecenia i uwagi:

  • + większość czynności może za ciebie wykonać geodeta.
  • + zgłoś nowo powstałe nieruchomości do Wydziału ksiąg wieczystych właściwego sądu i załóż dla nich księgę wieczystą.
  • + rozejrzyj się za geodetą proponującym najlepsze warunki.
  • - jeżeli gmina uzna, że nieruchomości zyskały na wartości może naliczyć opłatę adiacencką.
Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

REKLAMA

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

REKLAMA

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA