REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać odpis z elektronicznej Księgi Wieczystej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
Na wypełnianym formularzu nie może być żadnych poprawek.
Na wypełnianym formularzu nie może być żadnych poprawek.

REKLAMA

REKLAMA

Księgi wieczyste dokumentują stan prawny nieruchomości i są niezbędne do prawidłowego obrotu. Obecnie trwa proces informatyzacji ksiąg wieczystych, a więc umieszczania ich w centralnej bazie danych, tak żeby można było sprawdzić treść księgi z dowolnego miejsca w Polsce, bez konieczności osobistego udawania się do sądu w danej miejscowości. Niestety nie wszystkie sądy w Polsce zostały objęte informatyzacją. Aby ustalić czy w sądzie w którym chcemy uzyskać odpis są już księgi elektroniczne należy zapytać pracownika sekretariatu ksiąg wieczystych. W zależności od tego inaczej będzie wyglądało nasze staranie się o uzyskanie odpisu. Uwagi poniższe dotyczą uzyskiwania odpisu z księgi elektronicznej. 

Poziom trudności : łatwy

REKLAMA

REKLAMA

Wymagane rzeczy/dokumenty: formularz wniosku o odpis z księgi wieczystej

Upoważnienie (opcjonalnie)

Koszty: 30 lub 60 zł w zależności od odpisu.

REKLAMA

Zobacz także: Odwrócona hipoteka a dożywotnia renta – różnice

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1 : uzyskanie numeru elektronicznej księgi wieczystej

Aby uzyskać numer księgi wieczystej, najprościej jest zadzwonić do Wydziału ksiąg wieczystych w sądzie, który jest właściwy miejscowo dla nieruchomości, którą chcemy sprawdzić (najczęściej jest to sąd znajdujący się w miejscowości, w której znajduje się nieruchomość, lub sąd najbliższy tej miejscowości). Mimo zatem iż księgi wieczyste są jawne i każdy ma dostęp do nich, to nie można uzyskać informacji dot. ksiąg wieczystych jeżeli nie zna się co najmniej nr księgi albo nr działki gruntowej.

Zobacz także: Czy można dokonać umowy darowizny nieruchomości przez pełnomocnika?

Posiadając stary numer (sprzed „migracji” –czyli przeniesienia księgi do systemu informatycznego) wystarczy podać go podczas rozmowy. W innym wypadku, należy liczyć się z koniecznością podania szczegółowych informacji na temat nieruchomości tj. nr działki ewidencyjnej, ew. adres (i numer mieszkania w przypadku odrębnej własności lokalu).

Innym źródłem informacji o tym czy dla nieruchomości jest prowadzona księga wieczysta i jaki ma nr może być starostwo powiatowe prowadzące ewidencję gruntów i budynków.

Numery telefonów do sądów można uzyskać w Internecie, lub pod numerem informacji Telekomunikacji Polskiej (118 913)

Krok 2: Wybór odpisu

W zależności od potrzeb możemy wybrać (oznaczając to w pierwszej rubryce formularzu):

Zobacz także: Jak dokonać darowizny na nieruchomości hipotecznej?

  • Odpis zwykły: wskazuje informacje o nieruchomości na dzień składania wniosku o odpis (30 zł)
  • Odpis zupełny: pokazuje aktualny stan, oraz wszystkie wcześniejsze wpisy w księdze wieczystej (np. poprzednich właścicieli) (60 zł.- uwaga mogą być bardzo obszerne)
  • Zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej: wskazuje, iż księga wieczysta została zamknięta np. wyniku odłączenia wszystkich działek do innej księgi wieczystej (10 zł)

Krok 3: wypełnianie formularza

Formularz możemy uzyskać na stronie ministerstwa sprawiedliwości (www.ms.gov.pl), lub na miejscu w siedzibie sądu/ delegatury.

Wypełnienie formularza sprowadza się do wpisania swoich danych (lub osoby na rzecz której występuje się o odpis – ważne w przypadku „wrzucania” wartości odpisu do kosztów uzyskania przychodu np. pracodawcy), oraz numeru księgi wieczystej.

Wpisanie błędnego numeru będzie się wiązać z uzyskaniem z odpisem księgi wieczystej innej nieruchomości i utratą opłaty ( w najlepszym przypadku jeśli nie księga o wskazanym numerze nie istnieje, będziemy musieli jedynie wypełnić ponownie wniosek).


W zależności od tego czy chcemy uzyskać odpis na miejscu, czy za zaliczeniem pocztowym w formularzu wskazujemy adres do doręczeń. (istotne dla bardzo dużych ksiąg wieczystych- ich drukowanie zajmuje wiele czasu, odbiór na miejscu wiąże się z długim oczekiwaniem)

Na formularzu nie może być żadnych skreśleń i przeróbek – taki formularz może zostać zwrócony i konieczne będzie jego ponowne wypełnienie i czekanie w kolejce (choć na szczęście nie tracimy opłaty).

Zobacz także: Wykreślenie hipoteki – jak przebiega?

Wypełnianie wniosku kończymy złożeniem podpisu oraz wpisaniem daty w ostatniej rubryce.

Krok 4: opłata

Przed złożeniem wniosku o odpis w sekretariacie wydziału ksiąg wieczystych należy go opłacić. (co do wysokości patrz krok 2) Można to zrobić w kasie sądu (uwaga: kolejki), lub przelewem na rachunek sądu (uwaga: prowizje na poczcie i w banku) wskazując w tytule przelewu „WNIOSEK O ODPIS Z KSIĘGI WIECZYSTEJ”.

Zobacz także: Odwrócony kredyt hipoteczny – założenia do projektu ustawy

Przed opłaceniem wniosku w sądowej kasie, wniosek musi być kompletnie wypełniony.

Krok 5: złożenie wniosku

Z dowodem opłaty oraz wypełnionym wnioskiem kierujemy się do sekretariatu wydziału ksiąg wieczystych (dowolnego, w każdym sądzie w Polsce). Tam składamy wniosek wraz z opłatą i czekamy na wydruk odpisu, oraz opatrzenie go pieczęciami i podpisem przez pracownika sekretariatu.

W przypadku ksiąg wieczystych liczących ponad 100 stron, wniosek będzie do odebrania w kolejnym dniu roboczym, lub drogą pocztową. Mniejsze księgi są wydawane „od ręki”.

W przypadku występowania o odpis w imieniu innej osoby (np. pracodawcy) niektóre sady wymagają okazania upoważnienia od odbioru wniosku – opatrzonego pieczęcią i podpisem pracodawcy.

Ważne

Powyższe uwagi dotyczą tzw. przemigrowanej księgi wieczystej, której treść znajduje się już w centralnej bazie danych. Jeżeli nie jesteśmy pewni czy księga została przemigrowana należy zapytać o to pracownika sekretariatu, podając mu nr starej księgi. Jeżeli księga nie została przemigrowana, a zależy nam na odpisie – będziemy musieli poczekać ok. 3 tygodni na odpis. Sądy nie wydają już odpisów z ksiąg starych – papierowych.

Zobacz także: Wydawanie odpisów z elektronicznych ksiąg wieczystych

Zalecenia/uwagi:

- odpis ksiąg elektronicznych można uzyskać w każdym sądzie wieczysto-księgowym obsługującym system informatyczny. Oznacza to, że w sytuacji, w której nieruchomość znajduje się na drugim końcu Polski nie musimy jechać do tamtejszego sądu po odpis. We wniosku o wydanie odpisu należy wyraźnie zaznaczyć kod wydziału w którym znajduje się dana księga.

- uzyskanie księgi wiąże się często ze spędzeniem nawet godziny czekając w kolejce do kas, lub/oraz sekretariatów, czas marnujemy również czekając na sporządzenie odpisu. Najlepiej udać się tam ok. godz. 8-ej na początku funkcjonowania.

Zobacz także: Wniosek o wpis hipoteki umownej do księgi wieczystej

- uważaj na skreślenia i poprawki na druku. Zgodnie z przepisami są niedopuszczalne. W praktyce dotyczy to głównie poprawek przy numerze księgi wieczystej, choć może się zdarzyć (przy braku dobrej woli urzędnika) że nawet mała poprawka w np. w danych wnioskodawcy skończy się zwrotem wniosku.

- system ma niemiłą tendencję do „wieszania się”. Potrafi być unieruchomiony nawet przez kilka godzin. Sytuacja może się pogarszać wraz z dołączaniem do systemu kolejnych wydziałów ksiąg wieczystych.

-nie wszystkie sądy włączyły się do sieci informatycznej- w nich odbieramy odpisy na starych zasadach.

Zobacz także: Wniosek o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

REKLAMA

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

REKLAMA

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA