REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpieczenie wynająć mieszkanie. Poradnik dla studentów

REKLAMA

Koniec wakacji to moment, kiedy wielu studentów zaczyna szukać mieszkania. Jak szukać mieszkania w sposób bezpieczny? Zobacz poradnik dla studentów szukających mieszkania.

REKLAMA

REKLAMA

Przesłanie polskiego przysłowia „Gdy się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy” można przenieść także na rynek wynajmu nieruchomości. Jeśli szukamy mieszkania na ostatnią chwilę i formalności załatwiamy w pośpiechu, łatwo jest o utratę czujności i błąd, który może okazać się brzemienny w skutkach. Warto trzymać się kilku zasad bezpieczeństwa, co pozwoli zminimalizować ryzyko.

  1. Uwaga na oszustów

Osoba bez obycia na rynku jest łakomym kąskiem dla wszelkiej maści oszustów chcących nieuczciwie zarobić. Jest kilka modeli oszustw, np. próba wynajęcia tej samej nieruchomości kilku osobom, przez nieuprawnione osoby lub lokalu, który nie istnieje. Aby uniknąć tej sytuacji należy być szczególnie ostrożnym przy wyjątkowo okazyjnych ofertach. Niska cena jest często używanym przez oszustów wabikiem. – Trzeba zweryfikować, czy osoba, która chce nam wynająć mieszkanie, jest rzeczywiście do tego uprawniona. Poprośmy więc o zaprezentowanie aktu notarialnego i zajrzyjmy do księgi wieczystej – zwraca uwagę Michał Bukowski, kierownik działu najmu Home Brokera. Dla uczciwej osoby okazanie ich nie będzie kłopotem.

  1. Uczciwemu pośrednikowi zapłacisz za sukces

Na rynku nadal działają agencje nieruchomości, które pobierają opłatę za udostępnienie adresów lub oglądanie mieszkania. Takich pośredników należy omijać szerokim łukiem. Pierwszą opłatą jaką ponosi najemca powinna być dopiero prowizja za udane znalezienie odpowiedniej nieruchomości zakończone podpisaniem umowy najmu. Prowizja płacona agencji to pieniądze nie tylko za udostępnienie bazy adresów i kontaktów z właścicielami, ale i za to, by baza ta była merytorycznie poprawna – pośrednik weryfikuje stan prawny nieruchomości i upoważnienie wynajmującego do dysponowania nią, zdejmując te obowiązki z poszukującego mieszkania. Klient korzystający z usług agencji może liczyć też na pomoc prawną i wsparcie przy załatwieniu formalności.

REKLAMA

  1. Dobrze skonstruowana umowa

Umowa najmu jest dokumentem, który ma zabezpieczać interesy obu stron: wynajmującego i najemcy. Powinna zawierać prawa i obowiązki jednego i drugiego, a także wskazywać na granicę pomiędzy kosztami ponoszonymi przez nich w związku z utrzymaniem nieruchomości. Chodzi o ustalenie, kto płacić będzie czynsz do spółdzielni, kto za wodę, prąd, internet itd. Przed podpisaniem należy umowę na spokojnie dokładnie przeczytać i, w razie wątpliwości, skonsultować się z kimś kompetentnym w tym temacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  1. Protokół zdawczo-odbiorczy

Aby uniknąć problemów w kwestii stanu mieszkania przed i po zakończeniu umowy najmu, należy spisać protokół zdawczo-odbiorczy. To dokument opisujący stan faktyczny lokalu oraz jego wyposażenia. Dobrze jest do protokołu dołączyć dokumentację zdjęciową, która powinna rozwiać ewentualne wątpliwości. W spisie powinny znaleźć się informacje o stanie i jakości ścian, podłóg, okien, mebli, wyposażenia itd. Im bardziej szczegółowy będzie to dokument, tym lepiej. Spisać należy także stan liczników, by jako najemca nie ponosić kosztów, które wygenerowali poprzedni lokatorzy.

  1. Kaucja zabezpieczająca

Michał Bukowski zauważa, że finansowym zabezpieczeniem interesów właściciela nieruchomości jest kaucja, którą najemca płaci przy podpisaniu umowy. Zwykle ma ona wysokość miesięcznego czynszu. Jeśli nie ma problemów z płatnościami i nie pojawiły się zniszczenia w mieszkaniu, w chwili rozwiązania umowy i wyprowadzki, kaucja wraca do najemcy. Pobieranie kaucji jest normalną praktyką rynkową i nie należy jej unikać. Niektórzy właściciele dodatkowo zbierają dokładne informacje o najemcach, pytając np. o miejsce pracy, zarobki czy numer kontaktowy do kogoś z rodziny. Wynajem mieszkania to bowiem biznes jak każdy. Przedsiębiorstwa działające np. w branży telekomunikacyjnej też prześwietlają swoich klientów.

Zobacz także: Bezpieczny wynajem to weryfikacja najemców

Zobacz także: Wynajem nieruchomości obcokrajowcom – wskazówki dla właścicieli mieszkań

Zobacz także:  Prawa i obowiązki najemcy po zakończeniu umowy najmu nieruchomości

Źródło: Materiały prasowe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA