REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma planowania i zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o warunkach zabudowy na starych zasadach tylko do końca roku

Absolwentka Administracji, Prawa i Europejskich Studiów Specjalnych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Reforma planowania i zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o warunkach zabudowy na starych zasadach tylko do końca roku
Reforma planowania i zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o warunkach zabudowy na starych zasadach tylko do końca roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nadchodzą duże zmiany w zakresie wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Gminy będą mogły zablokować inwestycje. Celem zmian - zapobieganie chaotycznej suburbanizacji i dewastacji przestrzeni.

Zmiany na rynku nieruchomości

We wrześniu 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1688).

REKLAMA

REKLAMA

  • Nowe prawo regulujące planowanie przestrzenne
  • Decyzja o warunkach zabudowy na starych zasadach tylko do 31 grudnia 2025r.
  • Limity odległości budynku mieszkalnego od szkoły podstawowej i zieleni publicznej
  • Gminy mogą zrezygnować z zastosowania ustawowych limitów odległości
  • Dodatkowe pół roku na uchwalenie planów ogólnych dla gmin
  • Inwestorzy mają czas na uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy na starych zasadach do 31.12.2025r.
  • Działki stracą na wartości

Nowelizacja tej ustawy jest największą do tej pory zmianą przepisów dotyczących organizacji i przebiegu procesów inwestycyjnych i planistycznych w Polsce. Nowe prawo będzie miało znaczący wpływ na rodzimy rynek nieruchomości.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyjaśnia, iż celem nowelizacji jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju kraju przy zachowaniu ładu przestrzennego i uwzględnieniu interesu publicznego, a także usprawnienie i uporządkowanie planowania, przede wszystkim na poziomie lokalnym.

Jak zatem założenie „uproszczenia procesu inwestycyjnego i zwiększenia skuteczności planowania przestrzennego” wpłynie na zwykłego obywatela, który planuje wybudować dom jednorodzinny?

REKLAMA

Odległość działki od szkoły i terenów zielonych

Kluczowe i zarazem najbardziej kontrowersyjne z punktu widzenia inwestorów przepisy, zawiera artykuł 13 f ustawy, który określa gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej. Standardy te ustawodawca definiuje jako zasady zapewnienia dostępu do dwóch obiektów infrastruktury społecznej - szkoły podstawowej i obszarów zieleni publicznej. Maksymalna odległość położenia działki ewidencyjnej od szkoły podstawowej wynosi 1500 m w miastach i 3000 m poza miastami. Co istotne, odległość powyższa liczona jest jako droga dojścia ogólnodostępną trasą dla pieszych od granicy działki do budynku szkoły podstawowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny obiekt infrastruktury społecznej wskazany w ustawie to obszary zieleni publicznej, określone jako tereny zieleni urządzonej lub tereny lasu, wyznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Odległość maksymalna działki ewidencyjnej od obszaru zieleni publicznej to 1500 m od obszarów zieleni publicznej o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 3,0 ha oraz 3000 m od obszaru zieleni publicznej o powierzchni nie mniejszej niż 20 ha. Możliwość korzystania z terenów zielonych stanowi niezwykle istotny aspekt dla dobrostanu społeczeństwa, czy jednak uda się samorządom uzyskać zamierzony efekt za pomocą przepisów sztywno określających limity odległości od planowanej budowy i minimalnej powierzchni terenów zielonych?

Ciekawa sytuacja może mieć miejsce w przypadku rozproszonej zabudowy mieszkaniowej na wsiach. O ile limit 3000 m od granicy działki do szkoły można obronić argumentami natury ekonomicznej (obowiązek zapewnienia przez gminę bezpłatnego transportu do szkoły powyżej odległości 3 km od placówki edukacyjnej), to odległość od obszarów zieleni publicznej może być problematyczna. W gminach wiejskich zazwyczaj nie zakłada się parków czy ogródków jordanowskich, zwłaszcza o powierzchni równej bądź większej niż 3 hektary. W przypadku lasów, musiałyby to być tereny należące do Lasów Państwowych, oddalone maksymalnie o 3000 m od granicy działki, na której chcemy wybudować dom.

Większość lasów i zagajników, które wpisane są w krajobraz wiejski, stanowi własność prywatną rolników. O ile pojęcie obszarów zieleni publicznej nie nastręcza wątpliwości interpretacyjnych, problemem może okazać się, paradoksalnie, zdefiniowanie pojęcia szkoły podstawowej, w kontekście omawianych przepisów.

Reformy systemu oświaty, wprowadzenie gimnazjów, a następnie ich likwidacja, spowodowały sytuację, w której mniejsze szkoły podstawowe w gminach wiejskich zostały w wielu przypadkach zlikwidowane, a uczniowie stłoczeni w jednej, większej placówce oświatowej. Czasem w mniejszych szkołach uczą się dzieci z klas 1-3. Czy samo istnienie budynku szkoły podstawowej, w której prowadzenie zajęć edukacyjnych może zostać wznowione, będzie stanowić przesłankę do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, a w planie ogólnym gminy, pobliskie działki zyskają status budowlanych? Czy szkoły niepubliczne będą brane pod uwagę?

Furtka dla gmin

Znowelizowana ustawa zostawia jednak organom samorządowym furtkę w zakresie przestrzegania ustawowych limitów; gmina może zrezygnować z ich zastosowania. Pytanie czy próba ujednolicenia systemu i pozostawianie gminom dowolności w tym zakresie nie doprowadzi do jeszcze większego chaosu w przedmiocie planowania przestrzennego.

Warto zaznaczyć, że środki na przeprowadzenie reformy dla gmin pochodzą z KPO, a wartość projektu przekracza 870 milionów zł.

Gminy mają czas na opracowanie planów ogólnych do 30 czerwca 2026r. Jednak inwestorzy będą mogli uzyskać (bezterminowe) decyzje o warunkach zabudowy na dotychczasowych zasadach tylko do 31 grudnia 2025r. Decyzje o warunkach zabudowy uzyskane od 01.01.2026r. będą miały już określony (5 letni) termin obowiązywania. Jeżeli w planie ogólnym zostanie wyznaczony teren objęty zakazem zabudowy, to po 1 lipca 2026r. gmina będzie mogła zablokować realizację poszczególnych inwestycji budowlanych, a działki znajdujące się na tym terenie, staną się de facto bezwartościowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA