REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sprzedaż mieszkania – sprawnie i z głową

Mieszkanie w stylu rosyjskim. Fot. Materiały prasowe
Mieszkanie w stylu rosyjskim. Fot. Materiały prasowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie mieszkania do sprzedaży może mieć znaczy wpływ na sprzedaż mieszkania i jego cenę. Zobacz jak sprzedać mieszkanie szybki, sprawnie i z zyskiem.

REKLAMA

Rozwiązaniem może być skorzystanie z zyskującej coraz większą popularność usługi home stagingu, którą można określić jako marketing nieruchomości. Jest to trudna sztuka. Przeciwnicy łączą ją z ukrywaniem wad danego mieszkania, ale bardziej chodzi tu o uwypuklenie zalet niż tuszowanie wad. To dokładnie tak jak przy sprzedawaniu samochodu: myjemy go i dokładnie sprzątamy przed wizytą oglądającego, by robił jak najlepsze wrażenie. W przypadku mieszkania chodzi o to samo: by wyglądało tak, aby oglądający po pierwsze poczuł się w nim komfortowo, a po drugie chciał w nim zamieszkać. Jest to swego rodzaju połączenie marketingu i psychologii ze sztuką aranżacji wnętrz. Warto zaznaczyć, że celem podstawowym home stagingu jest maksymalizacja prawdopodobieństwa i ceny sprzedaży przy jak najmniejszych nakładach. Przy zbyt wysokim koszcie cała operacja nie miałaby sensu.

Zobacz także: Home staging: sprzedaż mieszkania z zyskiem – jak tego dokonać?

Przygotowanie mieszkania do sprzedaży

Home Broker zwraca uwagę, że podstawą jeśli chodzi o przygotowanie mieszkania do sprzedaży jest jego posprzątanie. To niby oczywiste, ale rzeczywistość jest taka, że wiele osób zaprasza potencjalnych kupców do mieszkania, w którym jest bałagan i z zażenowaniem tłumaczy się zabieganiem, czy nieposłuszną gromadką dzieci, która „właśnie porozrzucała te zabawki”. Takie coś nie może mieć miejsca. Niedopuszczalne jest, by w trakcie wizyty oglądającego w mieszkaniu był ktoś więcej niż sprzedający, to robi bardzo złe wrażenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Gdy spodziewamy się odwiedzin kupujących powinniśmy posprzątać mieszkanie nie gorzej niż na święta Bożego Narodzenia. Ogólne przejechanie podłóg odkurzaczem na pewno nie wystarczy. Oglądający mieszkanie nie ma prawa zobaczyć żadnego kurzu czy brudu. Posprzątać powinno się nie tylko przedpokój i salon, ale wszystkie pomieszczenia.

Kolejnym krokiem, który należy podjąć, jest usunięcie przedmiotów personalizujących nieruchomość. Chodzi o zdjęcia, plakaty, trofea i inne osobiste pamiątki czy ozdoby. To, że obecny właściciel czuje się z nimi dobrze nie znaczy, że tak samo będzie w przypadku kupującego. Widząc osobiste pamiątki wielu oglądających może czuć się wręcz skrępowanych. Dużo lepsze będą neutralne ozdoby – jeśli wystawiamy zdjęcia do krajobrazów, a nie swoich bliskich.

Dobrze oświetlone mieszkanie to klucz do sukcesu

W wielu wypadkach kluczem do tego, by mieszkanie korzystnie wyglądało jest światło. Czasem wystarczy pozbyć się zasłon czy grubych firan, rozjaśnić sufit i załatwione. Odświeżenie mieszkania może być jedynym prawdziwym kosztem w procesie przygotowania go do sprzedaży i w przypadku przeciętnego mieszkania nie powinien on przekroczyć 1,5 tys. zł, choć oczywiście dokładna kwota zależy od jakości farb i fachowca, któremu to zlecimy. Samodzielnie wykonana praca nie dość, że będzie tańsza, to jeszcze przyniesie dużo satysfakcji.

Często ważnym elementem przygotowania nieruchomości do sprzedaży jest przemeblowanie. W połączeniu z odświeżeniem ścian i dodaniem kilku drobiazgów nadających pomieszczeniom klimatu jest to najczęściej cała operacja home stagingu.

Warto wiedzieć:

REKLAMA

Wg Barbary Schwarz, amerykańskiej guru home stagingu, na przygotowanie mieszkania do sprzedaży trzeba zwykle wydać ok. 1 proc. wartości nieruchomości. Efektem jest cena rosnąca nawet o 10 proc., więc zainwestowane pieniądze zwracają się z kilkakrotnym przebiciem. Dodatkowo przeprowadzenie procesu przygotowania mieszkania do sprzedaży znacznie skraca czas potrzebny na znalezienie ostatecznego nabywcy (średnio o 40 proc.).

Koszt? To zależy. Celem działania jest wydobycie z mieszkania potencjału po to, by przy możliwie najniższych kosztach zmaksymalizować prawdopodobieństwo szybkiego znalezienia kupca, który zapłaci oczekiwaną kwotę. Sama konsultacja ze specjalistą od home stagingu to wydatek rzędu kilkuset złotych. Wtedy jednak można liczyć jedynie na wizytę stagera i raport z listą rzeczy, które warto by zrobić. Wówczas właściciel mieszkania ma dwa wyjścia: albo zmian dokona samodzielnie, albo realizację zleci specjalistom.

Łączny koszt zależy naturalnie od tego, ile pracy wymaga dany lokal, ale kwota potrzebna do przygotowania przeciętnego mieszkania do sprzedaży (łącznie z odświeżeniem ścian) bardzo rzadko przekracza kilka tysięcy złotych. W większości przypadków pieniądze ulokowane w przygotowanie mieszkania do sprzedaży zwracają się z solidną nawiązką. Niektóre firmy w pakiecie oferują nawet wykonanie profesjonalnych zdjęć, które umieszczone w ogłoszeniu na pewno przyciągną uwagę potencjalnych chętnych. Jak ważne to jest można przekonać się przeglądając ogłoszenia w portalach internetowych. Nie brakuje zdjęć niewyraźnych, zbyt ciemnych czy fatalnie wykadrowanych. A to pierwsze, z czym styka się poszukujący mieszkania.

Warto pamiętać, że oglądający nieruchomość często skupiają się na jej wadach. Niektórzy wręcz za punkt honoru stawiają sobie znalezienie jak największej liczby niedociągnięć. Home staging ma odciągnąć ich uwagę od wad nieruchomości i skoncentrować ją na zaletach. Czasem złe dopasowanie mebli (co nie ma znaczenia, bo sprzedający i tak je zabiera) lub bałagan w mieszkaniu potrafią skutecznie odstraszyć nabywców.

Zobacz także: Sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze spadku

Zobacz także: Jakie są koszty notarialne przy sprzedaży nieruchomości?

Zobacz także: Jak sporządzić umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości?

Marcin Krasoń, Home Broker

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy trend. Rewitalizacja na rynku nieruchomości premium

Rewitalizacja to jeden z ważniejszych elementów strategii planowania przestrzeni miejskiej. Z szacunków spółki Deloitte wynika, że nawet 90% inwestycji na rynku nieruchomości jeszcze w tej dekadzie będzie koncentrować się na rewitalizacji istniejących obiektów. Trend ten dotyczy również nieruchomości premium. 

Pilne! Działkowcy mogą spać spokojnie – nikt im już Rodzinnych Ogródków Działkowych pod budowę osiedli nie zabierze. Jest rozporządzenie ministra rozwoju

Minister rozwoju zrobił obiecany prezent działkowcom na gwiazdkę. Wydał rozporządzenie, które daje im pełną gwarancję nienaruszalności rodzinnych ogródków działkowych ROD przed zakusami deweloperów i innych inwestorów. Okazję ku czemu dawało zmienione niedawno prawo o planowaniu przestrzennym.

Nowe mieszkania – jak się sprzedają?

Po ożywieniu na rynku kredytowym pojawiają się pytania, czy wpłynie ono na wzrost sprzedaży mieszkań. Deweloperzy obserwują większe zainteresowanie zakupem lokali, mimo braku preferencyjnych kredytów i rządowego wsparcia. Czy aktywność klientów rzeczywiście rośnie w ostatnich tygodniach?

Co mają wspólnego pośrednik nieruchomości i consierge?

W dzisiejszym świecie nieruchomości to nie tylko sprzedaż i wynajem – to także kompleksowa obsługa klienta, doradztwo i pomoc na wielu etapach transakcji oraz codziennego życia w nowym miejscu. To właśnie na tym polu przecinają się ścieżki pośrednika nieruchomości i concierge’a. Choć każda z tych profesji pełni odmienną rolę, ich wspólnym celem jest zapewnienie klientom najwyższego komfortu oraz wsparcia, które wykracza poza typowe obowiązki zawodowe.

REKLAMA

Planujesz zakup mieszkania? Cena to nie wszystko. Sprawdź, ile kosztuje eksploatacja

W wydatkach mieszkaniowych istotną składową jest opłata, która w spółdzielniach mieszkaniowych nazywana jest eksploatacyjną, a we wspólnotach mieszkaniowych – zaliczką na koszty zarządu nieruchomością wspólną. Portal GetHome.pl sprawdził, gdzie taka opłata może być niższa. 

Jak negocjować cenę mieszkania na rynku wtórnym? [Wskazówki]

Warto negocjować cenę mieszkania z rynku wtórnego. Często cena ofertowa jest elementem strategii marketingowej. To cena transakcyjna odzwierciedla faktyczną wartość nieruchomości. Jak negocjować cenę mieszkania na rynku wtórnym? Oto wskazówki, o ile właściciele obniżają ceny mieszkań.

Jaka powinna być minimalna temperatura na klatce schodowej bloku oraz w innych częściach wspólnych?

Rosnące koszty ciepła zachęcają do oszczędzania (np. kosztem temperatury na klatce schodowej bloku). Przepisy sugerują, że nie należy jednak przesadzać. 

Świadectwo charakterystyki energetycznej: Kto musi je posiadać, co zawiera, ważność świadectwa, kary. Cykliczne kontrole systemu ogrzewania a kary

Świadectwo charakterystyki energetycznej: Kto musi je posiadać, co zawiera, ważność świadectwa, kary. Cykliczne kontrole systemu ogrzewania a kary. Od 28 kwietnia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące świadectwa energetycznego. Prawie wszyscy właściciele nieruchomości powinni posiadać ten dokument. Są jednak wyjątki.

REKLAMA

Promocje mieszkaniowe pod koniec roku - na co mogą liczyć klienci? [SONDA]

Koniec roku to czas gorących promocji – nie tylko na świąteczne prezenty, ale także na... mieszkania! Deweloperzy kuszą rabatami, bonusami i elastycznymi warunkami, przekonując, że to idealny moment na zakup M. Czy rzeczywiście warto podjąć taką decyzję teraz? Portal RynekPierwotny.pl sprawdził, jakie oferty specjalne przygotowano w tym roku i co mogą zyskać kupujący.

Zimowe obowiązki zarządców nieruchomości. Czy tylko odśnieżanie?

Wraz z pierwszym śniegiem zwiększa się ilość pracy dla wielu branż, również zarządzających nieruchomościami. Co należy do obowiązków zarządcy? Nie tylko odśnieżanie. 

REKLAMA