REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prawo budowlane: pozwolenie na rozbiórkę

Subskrybuj nas na Youtube
Rozbiórka
Rozbiórka

REKLAMA

REKLAMA

Rozbiórka jest rodzajem robót budowlanych, dlatego jej przeprowadzenie, tak jak rozpoczęcie budowy, wymaga wydania decyzji administracyjnej właściwego organu administracji publicznej. Jednak nie w każdym przypadku jest wymagane pozwolenie na rozbiórkę. Przeczytaj, kiedy pozwolenie jest niezbędne, a kiedy wystarczy zgłoszenie.

Rozbiórka należy do rodzaju robót budowlanych i tak jak budowa wymaga co do zasady wydania przez właściwy organ decyzji administracyjnej zezwalającej na jej przeprowadzenie. Działalność obejmującą rozbiórkę obiektów budowlanych, a także zasady działania organów administracji publicznej w tej materii normuje ustawa Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.).

REKLAMA

Zobacz także: Ocieplenie budynków a gwarancje producenta systemu ociepleń

Zgodnie z art. 28 tejże ustawy roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, a w związku z tym, iż przez roboty budowlane rozumie się także rozbiórkę, należy wskazać, iż również rozbiórkę można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej, wydanej przez właściwy organ, zezwalającej na jej prowadzenie. Prace zabezpieczające i rozbiórkowe można jednak w pewnych okolicznościach rozpocząć przed uzyskaniem ostatecznej decyzji pozwalającej na rozbiórkę lub przed zgłoszeniem rozbiórki – jeśli nie jest wymagane wydanie pozwolenia, a jedynie zgłoszenie – jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Należy pamiętać, że rozpoczęcie takich robót w omawianym przypadku nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego uzyskania pozwolenia na rozbiórkę lub dokonania zgłoszenia o zamierzonej rozbiórce obiektu budowlanego. Ponadto ustawa Prawo budowlane wskazuje także sytuacje, w których wbrew generalnej zasadzie, pozwolenie na rozbiórkę nie jest w ogóle wymagane. Brak konieczności uzyskania pozwolenia dotyczy wyłącznie obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę, jeżeli nie podlegają ochronie jako zabytki oraz rozbiórki budynków i budowli –niewpisanych do rejestru zabytków oraz nieobjętych ochroną konserwatorską o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości. W tym ostatnim przypadku rozbiórka wymaga jednak uprzedniego zgłoszenia właściwemu organowi, w którym należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót. Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych, a do ich wykonywania można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie 2 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia. Ponadto właściwy organ może nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę obiektu niewpisanego do rejestru zabytków oraz nieobjętego ochroną konserwatorską – o wysokości poniżej 8 metra, którego odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości, czyli obiektu, dla którego, co do zasady wystarczające jest jedynie zgłoszenie, jeżeli rozbiórka tego obiektu może wpłynąć na pogorszenie stosunków wodnych, warunków sanitarnych oraz stanu środowiska lub wymaga zachowania warunków, od których spełnienia może być uzależnione prowadzenie robót związanych z rozbiórką.

Zobacz także: Altana – czy jej budowa wymaga pozwolenia?

Należy również zwrócić uwagę, że właściwy organ może żądać, ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia, przedstawienia danych o obiekcie budowlanym lub danych dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych. Do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę, który można sporządzić własnoręcznie bądź skorzystać z przygotowanych formularzy, należy dołączyć: zgodę właściciela obiektu, szkic usytuowania obiektu budowlanego, opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych, opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia, pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także inne dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi (nie dotyczy to uzgodnienia i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000). W zależności od potrzeb należy dołączyć także projekt rozbiórki obiektu. W przypadku pozwolenia na rozbiórkę obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków może być ono wydane dopiero po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków działającego w imieniu ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o skreśleniu tego obiektu z rejestru zabytków. W stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje właściwy organ w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Wojewódzki konserwator zabytków jest obowiązany zająć stanowisko w sprawie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia. Niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do przedstawionych we wniosku rozwiązań projektowych. Należy pamiętać także o tym, że przebieg rozbiórki dokumentuje się w postaci dziennika rozbiórki, do którego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy prawo budowlane dotyczące dziennika budowy. Ustawa przewiduje także sytuacje, w których właściwy organ nakaże w drodze decyzji rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie lub wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę. Od tego generalnego przepisu ustawa także przewiduje wyjątki. Jeśli chodzi o samo wykonywanie zadań z zakresu administracji architektoniczno–budowlanej, to należy wskazać, że zadania przewidziane w ustawie wykonują starosta, wojewoda oraz Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego. Do ich podstawowych obowiązków należy w szczególności wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w ustawie, czyli także w kwestii wydania decyzji administracyjnej pozwalającej na rozbiórkę. Starosta jest organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszego stopnia, natomiast wojewoda jest organem administracji architektoniczno–budowlanej wyższego stopnia w stosunku do starosty. Oznacza to, że wniosek o wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na rozbiórkę lub zgłoszenia rozbiórki dokonujemy w starostwie powiatowym miejsca położenia nieruchomości, której rozbiórka dotyczy. W przypadku, gdy nieruchomość, położona jest na obszarze właściwości dwóch lub więcej organów, orzekanie należy do organu, na którego obszarze znajduje się większa część nieruchomości. Właściwy organ ma 65 dni na wydanie decyzji w sprawie pozwolenia. Do terminu tego nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Miejsce postojowe – jako odrębna nieruchomość

Zobacz także: Pozwolenie na budowę domu mieszkalnego

Odwołanie wnosi się do wojewody, za pośrednictwem starosty, który wydał decyzję w sprawie pozwolenia na rozbiórkę, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu, natomiast wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji. O wniesieniu odwołania organ, który wydał decyzję zawiadamia strony.

Zobacz także: Jak odrolnić działkę pod budowę domu?

W sprawach o wydanie decyzji administracyjnej dotyczącej pozwolenia na rozbiórkę trzeba również pamiętać o konieczności wniesienia opłaty skarbowej. Zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635) opłata skarbowa z tytułu pozwolenia na rozbiórkę obiektu budowlanego wynosi 36 złotych. Zapłaty dokonuje się w kasie właściwego organu podatkowego lub na jego rachunek. Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy ze względu na siedzibę organu, który dokonał czynności urzędowej albo wydał zaświadczenie lub zezwolenie.

Zobacz także: Podział nieruchomości po połączeniu lub scaleniu

Aleksandra Piotrowska                     

Aplikant adwokacki              

HILLS LTS S.A.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Student wynajmuje mieszkanie (jesień 2025 r.). Czynsze i opłaty za kawalerkę i większe mieszkania

- W niektórych miastach ceny kawalerek zrównały się z cenami małych mieszkań dwupokojowych. Studenci mimo to najpierw wybierają kawalerki, potem szukają mieszkań, które mogliby wynajmować w duetach. Zauważam także, że ceny znowu zaczęły odgrywać wielką rolę w przypadku wynajmów studenckich. Był taki czas, gdy ważniejsza była lokalizacja, a nawet kwestie związane np. z wystrojem mieszkania. Teraz najważniejsza jest cena – przyznaje Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości.

CPK – nowe przepisy 2025: zmiany w wywłaszczeniach nieruchomości i wypłacie odszkodowań [Projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

We wtorek, 26 sierpnia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Chodzi o proces wywłaszczania i uzyskania odszkodowania. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie minimalnego terminu na wydanie nieruchomości.

Ceny mieszkań w 2025 r. rosną wolniej (4,3% r/r) niż wynagrodzenia (+8,9% r/r)

Dostępność cenowa mieszkań poprawia się – sugerują dane GUS i NBP. Sprzyjają temu spadająca już od roku dynamika wzrostu cen mieszkań i solidny wzrost wynagrodzeń. W drugim kwartale 2025 r. mieszkania na 7 największych rynkach były o 4,3% droższe niż rok wcześniej. Za to wynagrodzenia w przedsiębiorstwach w tym samym czasie wzrosły o 8,9%.

Motyl inspiracją prac nad nowymi materiałami do chłodzenia i ogrzewania budynków

Motyl, a dokładnie budowa jego skrzydeł, ma być inspiracją i wzorem dla specjalnych powłok, które będą umożliwiać zarządzanie ciepłem w budynkach. Trwają prace nad nowymi materiałami do chłodzenia i ogrzewania budynków.

REKLAMA

Nowe inwestycje mieszkaniowe a relacje sąsiedzkie. Co ułatwia integrację?

Jakie rozwiązania infrastrukturalne sprzyjające budowaniu relacji międzyludzkich i integracji mieszkańców pojawiają się we współczesnych projektach deweloperskich? Jakie kierunki dominują w aranżacji nowych inwestycji? Które z wdrażanych koncepcji okazują się najbardziej efektywne? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl

Cena 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za II kwartał 2025 r. [Komunikat GUS]

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego wydał 25 sierpnia 2025 r. komunikat w sprawie ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za II kwartał 2025 r. Komunikat zostanie ogłoszony w Dzienniku Urzędowym GUS.

Co oznacza zasiedzenie nieruchomości w dobrej wierze?

Dobra i zła wiara są podstawowymi pojęciami w sprawach o zasiedzenie. Na czym polega zasiedzenie nieruchomości w dobrej wierze? Jakie aktualnie obowiązują terminy zasiedzenia?

Czy użyczenie mieszkania trzeba opodatkować?

W praktyce często zdarza się, iż użyczamy bezpłatnie mieszkanie naszemu rodzeństwu, kuzynom czy znajomym. Jak na te sytuacje patrzy skarbówka? Niuanse umowy użyczenia wyjaśnia Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl.

REKLAMA

Budujesz, remontujesz, rozbudowujesz? Sprawdź, czy potrzebujesz ubezpieczenia

Rosnące ceny materiałów i wartość nieruchomości sprawiają, że coraz częściej decydujemy się na ubezpieczenie już na etapie budowy, remontu czy rozbudowy. Dobrze dobrana polisa pozwala zabezpieczyć majątek przed nieprzewidzianymi zdarzeniami i stratami finansowymi.

Ubezpieczasz dom? Sprawdź, czego unikać i na co zwrócić uwagę

Ulewne deszcze, awaria instalacji elektrycznej, pęknięcie rury czy włamanie - to zdarzenia, które mogą przydarzyć się każdemu właścicielowi domu lub mieszkania. Choć nie da się ich przewidzieć, warto wcześniej pomyśleć o ich skutkach. Ubezpieczenie nieruchomości nie jest wyłącznie formalnością przy kredycie, ale może pomóc w pokryciu strat i naprawie szkód.

REKLAMA