Czy w ramach najmu w ryczałcie należy prowadzić ewidencję wyposażenia?
REKLAMA
REKLAMA
Czy podatnik prowadzący najem w ryczałcie musi prowadzić ewidencję wyposażenia?
REKLAMA
Należy wskazać, iż podatnik, który prowadzi najem jako odrębne źródło nie jest zobowiązany tym samym do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Obowiązek prowadzenia stosownej ewidencji wyposażenia został ograniczony już od 2005 roku. Ograniczenie to nie odnosi się do podatników osiągających przychody z tytułu najmu prywatnego.
Zobacz serwis: Umowy w nieruchomościach
Czy ewidencja wyposażenia jest obowiązkowa przy działalności gospodarczej?
Wówczas, gdy najem jest prowadzony przez podatnika w ramach działalności gospodarczej to zobowiązany będzie on do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Ewidencja wyposażenia obejmuje się rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną pozarolniczą działalnością gospodarczą, nie zaliczone do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 1.500 zł.
Co powinna zawierać ewidencja wyposażenia?
Ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej następujące dane:
- numer kolejny wpisu,
- datę nabycia,
- numer faktury lub rachunku,
- nazwę wyposażenia,
- cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia,
- datę likwidacji, w tym również datę sprzedaży lub darowizny,
- przyczynę likwidacji wyposażenia.
Należy pamiętać o tym, iż podatnicy, którzy w ciągu roku podatkowego utracili lub zrzekli się prawa do zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej albo zakładają po raz pierwszy ewidencję wyposażenia, dokonują wyceny wyposażenia według cen zakupu lub według wartości rynkowej z dnia założenia ewidencji.
Zobacz także serwis: Konsument - dom
Podstawa Prawna:
Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.