REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób należy uzyskać pozwolenie na użytkowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dom jednorodzinny. Fot. Stolmar Sp. z o.o.
Dom jednorodzinny. Fot. Stolmar Sp. z o.o.
Stolmar Sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na użytkowanie obiektów budowlanych jest wydawane przez właściwe organy nadzoru budowlanego, tj. przez powiatowych lub wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego zgodnie z ich właściwością. W większości przypadków organem właściwym do rozpoznania wniosku inwestora o wydanie pozwolenia na użytkowanie będzie powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, a wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego będzie właściwy jedynie w przypadku niektórych inwestycji takich jak np. obiekty znajdujące się na terenie portów morskich lub lotniczych, obszarze kolejowym, dróg publicznych krajowych lub wojewódzkich lub obiektów położonych na terenach zamkniętych.

Powiadomienie straży pożarnej, PIP oraz służb sanitarnych

Pierwszym krokiem jaki powinien wykonać inwestor chcąc uzyskać pozwolenie na użytkowanie jest powiadomienie właściwe organów Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Straży Pożarnej. W zawiadomieniu inwestor powinien zawrzeć informacje o ukończeniu budowy oraz o zamiarze rozpoczęcia użytkowania obiektu. Powyższe organy mogą w terminie 14 dni od daty otrzymania powiadomienia dokonać jego kontroli w zakresie zgodności z projektem budowlanym.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola może zostać przeprowadzona jedynie w zakresie kompetencji danego organu, wynikających z właściwych przepisów, a wiec np. komendant straży pożarnej nie będzie uprawniony do dokonania negatywnej oceny obiektu z uwagi na niedochowanie norm sanitarnych. W powyższym, 14 dniowym, terminie uprawnione organy mogą dokonać kontroli obiektu budowlanego i ewentualnie wnieść sprzeciw.

Zobacz także: Jak starać się o dopłatę na remont kamienicy?

Sprzeciw ww. organów przybiera postać decyzji administracyjnej. Należy pamiętać, iż upływ 14 dniowego terminu bez podjęcia działań przez powiadomione organu powoduje, że bezczynność organów traktowana jest jako ich milcząca zgoda i ww. organy nie będą mogły na dalszych etapach postępowaniach w sprawie pozwolenia na użytkowanie zgłosić swojego sprzeciwu. Z powyższych powodów, inwestor powinien zadbać o to aby móc wykazać początek biegu terminu, dlatego też wspomniane zawiadomienia powinny zostać złożone osobiście przez inwestora w siedzibie urzędu lub wysłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

REKLAMA

Zobacz także: Co należy zawrzeć we wniosku o ustalenie warunków zabudowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek do nadzoru budowlanego

Następnie, po upływie wspomnianego 14 dniowego terminu, inwestor powinien złożyć wniosek do właściwego powiatowego lub wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Do wniosku inwestor musi dołączyć:

Zobacz także: Rozbiórka budynków – kiedy wymagane jest pozwolenie?

  1. oryginał dziennika budowy,
  2. oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu z projektem, pozwoleniem na budowę i przepisami oraz o doprowadzenia do należytego stanu terenu budowy wraz z jego otoczeniem,
  3. oświadczenia o odpowiednim zagospodarowaniu terenów przyległych,
  4. protokoły badań i sprawdzeń,
  5. podwykonawczą inwentaryzację geodezyjną,
  6. potwierdzenie dokonania odbioru przyłączy,
  7. kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku oraz
  8. oświadczenia o braku sprzeciwu organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Straży Pożarnej.

Kontrola obiektu

Na podstawie wniosku inwestora organ nadzoru budowlanego zobowiązany jest przeprowadzić obowiązkową kontrolę obiektu i jego otoczenia. Kontrola budowy powinna zostać przeprowadzona w terminie 21 dni od dnia otrzymania przez organ wniosku inwestora. O terminie przeprowadzenia kontroli organ zobowiązany jest powiadomić inwestora w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Należy pamiętać, że powyższy termin, w odróżnieniu od 14 dniowego terminu przewidzianego dla m.in. straży pożarnej, ma charakter jedynie instrukcyjny i nie przeprowadzenie przez nadzór budowlany kontroli w ciągu 21 dni nie skutkuje automatycznym udzieleniem pozwolenia na użytkowanie.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Podczas kontroli nadzór budowlany powinien zbadać zgodność obiektu budowlanego z planem zagospodarowania działki, projektem architektoniczno-budowlanym, sprawdzić wyroby budowlane mające znaczenie dla bezpieczeństwa konstrukcji i bezpieczeństwa pożarowego, wykonanie nałożonych na inwestora obowiązków w zakresie rozbiórki tymczasowych obiektów budowlanych oraz uporządkowanie terenu budowy. Z przeprowadzonej kontroli organ nadzoru budowlanego sporządza protokół, którego jeden egzemplarz przeznaczony jest dla inwestora. Inwestor jest zobowiązany przechowywać kopię protokołu przez cały okres istnienia obiektu.

Zobacz także: Zakup działki budowlanej – o czym należy pamiętać?

W przypadku stwierdzenia zaistnienia nieprawidłowości w wykonaniu obiektu budowlanego, nadzór budowlany może wymierzyć inwestorowi karę administracyjną, której wysokość uzależniona jest od rodzaju i wielkości kontrolowanego obiektu, a także ilości stwierdzonych uchybień. Wymierzenie kary następuje w drodze postanowienia. Inwestorowi przysługuje prawo odwołania się od postanowienia za pomocą zażalenia do organu wyższego szczebla w terminie 7 dni od otrzymania takiego postanowienia.

Zobacz także: Zniesienie współwłasności gospodarstwa rolnego

Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie

W decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nadzór budowlany może zobowiązać inwestora do wykonania określonych robót budowlanych oraz określić ich termin. Należy pamiętać, że niewykonanie przez inwestora nałożonych obowiązków może spowodować uchylenie pozwolenia na użytkowanie. Nadzór budowlany jest także uprawniony do określenia warunków użytkowania obiektu. Również w przypadku ich niedotrzymania nadzór budowlany będzie mógł uchylić decyzję.
Należy pamiętać, że od wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor zobowiązany jest wnieść opłatę skarbową. Opłata skarbowa od wniosku o pozwolenie na użytkowanie wynosi 25% opłaty, jaką wnieść należy przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę.

Zobacz także: Przekazanie nieruchomości w formie darowizny – krok po kroku

4 kroki do uzyskania pozwolenia na użytkowanie

  1. Inwestor powiadamia organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej straży Pożarnej o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania,
  2. Inwestor zwraca się do nadzoru budowlanego o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie,
  3. Nadzór budowlany przeprowadza kontrolę obiektu i placu budowy,
  4. Nadzór budowlany wydaje decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Zobacz również serwis: Najem

Co należy załączyć do wniosku o wydania pozwolenia na użytkowanie:
1) oryginał dziennika budowy,
2) oświadczenie kierownika budowy:
a) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami,,
b) o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także - w razie korzystania - drogi, ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu,
3) oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania,
4) protokoły badań i sprawdzeń,
5) inwentaryzację geodezyjną powykonawczą,
6) potwierdzenie, zgodnie z odrębnymi przepisami, odbioru wykonanych przyłączy,
7) kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku,
8) oświadczenia o braku sprzeciwu lub uwag ze strony powiadomionych organów.

Przepisy:
Art. 56, 57, 59, 59a, 59b-59g ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. z 2006 roku, Nr 156, poz.1118 z późn. zm.).

Zobacz także: Podział nieruchomości po połączeniu lub scaleniu

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

REKLAMA