REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób należy uzyskać pozwolenie na użytkowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dom jednorodzinny. Fot. Stolmar Sp. z o.o.
Dom jednorodzinny. Fot. Stolmar Sp. z o.o.
Stolmar Sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na użytkowanie obiektów budowlanych jest wydawane przez właściwe organy nadzoru budowlanego, tj. przez powiatowych lub wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego zgodnie z ich właściwością. W większości przypadków organem właściwym do rozpoznania wniosku inwestora o wydanie pozwolenia na użytkowanie będzie powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, a wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego będzie właściwy jedynie w przypadku niektórych inwestycji takich jak np. obiekty znajdujące się na terenie portów morskich lub lotniczych, obszarze kolejowym, dróg publicznych krajowych lub wojewódzkich lub obiektów położonych na terenach zamkniętych.

Powiadomienie straży pożarnej, PIP oraz służb sanitarnych

Pierwszym krokiem jaki powinien wykonać inwestor chcąc uzyskać pozwolenie na użytkowanie jest powiadomienie właściwe organów Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Straży Pożarnej. W zawiadomieniu inwestor powinien zawrzeć informacje o ukończeniu budowy oraz o zamiarze rozpoczęcia użytkowania obiektu. Powyższe organy mogą w terminie 14 dni od daty otrzymania powiadomienia dokonać jego kontroli w zakresie zgodności z projektem budowlanym.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola może zostać przeprowadzona jedynie w zakresie kompetencji danego organu, wynikających z właściwych przepisów, a wiec np. komendant straży pożarnej nie będzie uprawniony do dokonania negatywnej oceny obiektu z uwagi na niedochowanie norm sanitarnych. W powyższym, 14 dniowym, terminie uprawnione organy mogą dokonać kontroli obiektu budowlanego i ewentualnie wnieść sprzeciw.

Zobacz także: Jak starać się o dopłatę na remont kamienicy?

Sprzeciw ww. organów przybiera postać decyzji administracyjnej. Należy pamiętać, iż upływ 14 dniowego terminu bez podjęcia działań przez powiadomione organu powoduje, że bezczynność organów traktowana jest jako ich milcząca zgoda i ww. organy nie będą mogły na dalszych etapach postępowaniach w sprawie pozwolenia na użytkowanie zgłosić swojego sprzeciwu. Z powyższych powodów, inwestor powinien zadbać o to aby móc wykazać początek biegu terminu, dlatego też wspomniane zawiadomienia powinny zostać złożone osobiście przez inwestora w siedzibie urzędu lub wysłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

REKLAMA

Zobacz także: Co należy zawrzeć we wniosku o ustalenie warunków zabudowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek do nadzoru budowlanego

Następnie, po upływie wspomnianego 14 dniowego terminu, inwestor powinien złożyć wniosek do właściwego powiatowego lub wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Do wniosku inwestor musi dołączyć:

Zobacz także: Rozbiórka budynków – kiedy wymagane jest pozwolenie?

  1. oryginał dziennika budowy,
  2. oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu z projektem, pozwoleniem na budowę i przepisami oraz o doprowadzenia do należytego stanu terenu budowy wraz z jego otoczeniem,
  3. oświadczenia o odpowiednim zagospodarowaniu terenów przyległych,
  4. protokoły badań i sprawdzeń,
  5. podwykonawczą inwentaryzację geodezyjną,
  6. potwierdzenie dokonania odbioru przyłączy,
  7. kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku oraz
  8. oświadczenia o braku sprzeciwu organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Straży Pożarnej.

Kontrola obiektu

Na podstawie wniosku inwestora organ nadzoru budowlanego zobowiązany jest przeprowadzić obowiązkową kontrolę obiektu i jego otoczenia. Kontrola budowy powinna zostać przeprowadzona w terminie 21 dni od dnia otrzymania przez organ wniosku inwestora. O terminie przeprowadzenia kontroli organ zobowiązany jest powiadomić inwestora w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Należy pamiętać, że powyższy termin, w odróżnieniu od 14 dniowego terminu przewidzianego dla m.in. straży pożarnej, ma charakter jedynie instrukcyjny i nie przeprowadzenie przez nadzór budowlany kontroli w ciągu 21 dni nie skutkuje automatycznym udzieleniem pozwolenia na użytkowanie.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Podczas kontroli nadzór budowlany powinien zbadać zgodność obiektu budowlanego z planem zagospodarowania działki, projektem architektoniczno-budowlanym, sprawdzić wyroby budowlane mające znaczenie dla bezpieczeństwa konstrukcji i bezpieczeństwa pożarowego, wykonanie nałożonych na inwestora obowiązków w zakresie rozbiórki tymczasowych obiektów budowlanych oraz uporządkowanie terenu budowy. Z przeprowadzonej kontroli organ nadzoru budowlanego sporządza protokół, którego jeden egzemplarz przeznaczony jest dla inwestora. Inwestor jest zobowiązany przechowywać kopię protokołu przez cały okres istnienia obiektu.

Zobacz także: Zakup działki budowlanej – o czym należy pamiętać?

W przypadku stwierdzenia zaistnienia nieprawidłowości w wykonaniu obiektu budowlanego, nadzór budowlany może wymierzyć inwestorowi karę administracyjną, której wysokość uzależniona jest od rodzaju i wielkości kontrolowanego obiektu, a także ilości stwierdzonych uchybień. Wymierzenie kary następuje w drodze postanowienia. Inwestorowi przysługuje prawo odwołania się od postanowienia za pomocą zażalenia do organu wyższego szczebla w terminie 7 dni od otrzymania takiego postanowienia.

Zobacz także: Zniesienie współwłasności gospodarstwa rolnego

Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie

W decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nadzór budowlany może zobowiązać inwestora do wykonania określonych robót budowlanych oraz określić ich termin. Należy pamiętać, że niewykonanie przez inwestora nałożonych obowiązków może spowodować uchylenie pozwolenia na użytkowanie. Nadzór budowlany jest także uprawniony do określenia warunków użytkowania obiektu. Również w przypadku ich niedotrzymania nadzór budowlany będzie mógł uchylić decyzję.
Należy pamiętać, że od wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor zobowiązany jest wnieść opłatę skarbową. Opłata skarbowa od wniosku o pozwolenie na użytkowanie wynosi 25% opłaty, jaką wnieść należy przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę.

Zobacz także: Przekazanie nieruchomości w formie darowizny – krok po kroku

4 kroki do uzyskania pozwolenia na użytkowanie

  1. Inwestor powiadamia organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej straży Pożarnej o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania,
  2. Inwestor zwraca się do nadzoru budowlanego o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie,
  3. Nadzór budowlany przeprowadza kontrolę obiektu i placu budowy,
  4. Nadzór budowlany wydaje decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Zobacz również serwis: Najem

Co należy załączyć do wniosku o wydania pozwolenia na użytkowanie:
1) oryginał dziennika budowy,
2) oświadczenie kierownika budowy:
a) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami,,
b) o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także - w razie korzystania - drogi, ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu,
3) oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania,
4) protokoły badań i sprawdzeń,
5) inwentaryzację geodezyjną powykonawczą,
6) potwierdzenie, zgodnie z odrębnymi przepisami, odbioru wykonanych przyłączy,
7) kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku,
8) oświadczenia o braku sprzeciwu lub uwag ze strony powiadomionych organów.

Przepisy:
Art. 56, 57, 59, 59a, 59b-59g ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. z 2006 roku, Nr 156, poz.1118 z późn. zm.).

Zobacz także: Podział nieruchomości po połączeniu lub scaleniu

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

REKLAMA

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

REKLAMA

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA