Kiedy we wspólnocie reprezentuje nas zarząd?
REKLAMA
REKLAMA
Czynności zwykłego zarządu
REKLAMA
Do podstawowych zadań zarządu we wspólnocie mieszkaniowej należy m.in.:
• zarządzanie nieruchomością wspólną
• prowadzenie dla nieruchomości wspólnej ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej
• zachowanie, aktualizacja lub opracowanie dokumentacji technicznej budynku
• aktualizacja danych właścicieli
Powyższe czynności wchodzą w zakres tzw. czynności zwykłego zarządu, do których wykonywania zarząd nie potrzebuje uzyskiwać każdorazowo zgody czy upoważnienia właścicieli lokali.
Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu
Jak jednak wskazują przepisy Ustawy o własności lokali do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu. W przypadkach, gdzie dla danej czynności wymagane jest zachowanie formy szczególnej (np. aktu notarialnego) uchwała właścicieli udzielająca takiego pełnomocnictwa musi zostać podjęta także w odpowiedniej formie szczególnej.
W zakresie takich czynności, zarząd działa jednocześnie jako nasz pełnomocnik, na podstawie wspomnianego pełnomocnictwa zawartego w uchwale właścicieli lokali.
Zobacz również serwis: Nieruchomości
Uregulowanie te są istotne także w stosunkach zewnętrznych, gdzie konieczne jest pełnomocnictwo do zawarcia umowy danego rodzaju, sporządzonej w formie prawem przewidzianej. Wiąże się to bowiem z określonymi czynnościami techniczno-budowlanymi, dotyczącymi wspólnej nieruchomości.
Jeżeli nie wyrażamy zgody możemy zaskarżyć uchwałę
Należy podkreślić, że każdy właściciel lokalu ma prawo zaskarżyć uchwałę wspólnoty mieszkaniowej wyrażającą zgodę na dokonanie czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu oraz udzielającą zarządowi pełnomocnictwa do dokonywania takich czynności do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami prawa, umową właścicieli, bądź gdy narusza ona zasady prawidłowego zarządzania czy w inny sposób narusza jego interesy. Ma na to jednak tylko sześć tygodni od dnia podjęcia uchwały.
Zobacz również serwis: Najem
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA