Montaż reklam na zewnątrz budynku
REKLAMA
REKLAMA
Jednym ze źródeł przychodów we wspólnocie mieszkaniowej jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze. Najem lub dzierżawa może dotyczyć nie tylko pomieszczeń lecz także elewacji czy dachów budynków, które często wykorzystywane są do umieszczania reklam czy billboardów. Jeżeli ktoś chce umieścić na elewacji swój mały szyld czy nazwę, też musi to uzgodnić ze wspólnotą.
REKLAMA
Szyld czy reklama
Elewacja należy do nieruchomości wspólnej, więc bez zgody wspólnoty nikt nie ma prawa niczego na niej umieszczać. Wspólnota może wyrazić zgodę na umieszczenie na elewacji szyldu lub reklamy, ale zwykle będzie chciała z tego tytułu otrzymywać przychody.
Zobacz również serwis: Gmina
REKLAMA
To, czy informacja o działalności jest szyldem czy reklamą nie ma żadnego znaczenia, wspólnota ma prawo do uzyskiwania pożytków z nieruchomości wspólnej i może je ustalić dowolnie. Poza tym trudno wskazać różnice pomiędzy reklamą a szyldem. Przyjmuje się powszechnie, że reklama zawiera zachętę, której nie zawiera szyld, np. tabliczka z napisem „Piekarnia” jest szyldem, ale jeśli napis ten będzie podświetlony, będzie zajmował dużą powierzchnię lub będzie miał treść „Najlepsza piekarnia” albo „Świeże pieczywo”, to będzie to niewątpliwie reklama.
Jest mało prawdopodobne, aby wspólnota nie wyraziła zgody na umieszczenie szyldu lub reklamy na elewacji, ponieważ jest to dla niej możliwość uzyskania przychodu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Kto wyraża zgodę
Decyzja w sprawie reklam nie należy do kompetencji zarządu - to wspólnota decyduje uchwałą o tym, w jaki sposób będzie wykorzystywana nieruchomość wspólna. Zarząd powinien poinformować członków wspólnoty, że tylko oni mają prawo decydować o reklamach lub szyldach. Jeśli wspólnota podejmie w tej sprawie uchwałę, to jest ona prawem obowiązującym w tej wspólnocie. Zgoda administratora na powieszenie reklamy nie ma mocy zobowiązującej.
Zobacz również serwis: Konsument i umowy
Co z samowolkami
Zarząd powinien pisemnie wezwać wszystkich, którzy mają powieszone reklamy do przedstawienia zgody wspólnoty wyrażonej uchwałą na powieszenie reklam lub nakazać w imieniu wspólnoty ich usunięcie. W piśmie powinien być wyznaczony termin przedstawienia zgody wspólnoty lub usunięcia reklam z informacją, że po tym terminie zarząd zleci usunięcie reklam i kosztami obciąży tych, którzy reklam nie usunęli, nie ponosząc odpowiedzialności za ich zniszczenie. Problem powinien być rozwiązany na zebraniu wspólnoty podjętą uchwałą, której projekt powinien przedstawić zarząd. Można ewentualnie przedstawić wspólnocie projekt uchwały w którym określone byłyby stawki opłat za reklamę w zależności od jej powierzchni.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.