REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Praktyczne aspekty dotyczące najmu lokali

Andrzej Szczerbowski
Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zawierając umowę najmu lokalu należy zwrócić uwagę na szereg szczegółów, które w przypadku ich niezachowania mogą sprowadzić spore problemy na obie strony umowy.

1

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszą rzeczą w umowie najmu jest jej treść. Strony w procesie ustalania warunków umowy mają dużą swobodę i mogą większość kwestii regulować swobodnie. Ograniczeniem swobody stron w zakresie ustalania treści umowy najmu są regulacje zawarte w kodeksie cywilnym i ustawie o ochronie praw lokatorów, dotyczące:
- podwyższania czynszu;
- wysokości kaucji;
- obowiązków lokatora;
- wypowiadania najmu.
Powyżej wymienione kwestie nie mogą być przez strony rozszerzone, a więc nie korzystają z prawa do zupełnie swobodnego ustalania ich treści w umowie.

2

Wynajmujący powinien w treści umowy określić swój tytuł prawny do wynajmowanego lokalu ( tj. czy jest właścicielem danej rzeczy, dzierżawcą, czy też może przysługuje mu ograniczone prawo do lokalu). Taki zapis w umowie zabezpiecza najemcę przed ewentualnymi konsekwencjami płynącymi z tego, że wynajmujący nie posiada żadnego tytułu prawnego do rzeczy. Na podstawie takiego zapisu wynajmujący odpowiada za wady prawne, a także fizyczne danego lokalu i najemca będzie miał prawo do odpowiedniego odszkodowania z tytułu niedochowania warunków umowy. Najemca powinien określić przeznaczenie najmowanego lokalu poprzez wskazanie rodzaju działalności, jaka będzie w nim wykonywana
(np. działalność gastronomiczna, prowadzenie sklepu, salonu meblowego).

REKLAMA

3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W umowie najmu powinien być zawarty dokładny opis przedmiotu najmu
(np. mieszkania), ze szczegółowym wskazaniem jej powierzchni, wyposażenia (np. w instalację elektryczną, łącze telefoniczne i internetowe).

4

Dokładnie opisany stan techniczny budynku oraz przedmiotów wchodzących w skład jego wyposażenia takich jak meble, sprzęt AGD i RTV, powinien być odnotowany w protokole przyjęcia. Protokół taki stanowi podstawę do rozliczeń między stronami w momencie rozwiązania stosunku najmu.

5

Strony powinny określić dokładny termin wydania lokalu oraz okres na jaki umowa jest zawarta. Najprostszą formą jest wskazanie daty końcowej np. umowa zostaje zawarta na okres do dnia 12. 12. 2010 r. Nie oznacza to, że strony nie mogą przedłużyć obowiązywania takiej umowy na dalszy okres, mają do tego wszelkie prawo. Natomiast jeśli strony chcą zawrzeć umowę bezterminową mogą zastosować następującą formułę „Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony”.

6

Kolejną ważną rzeczą jest określenie wysokości czynszu. Powinno to nastąpić poprzez wskazanie określonej kwoty (np. 1500 PLN), wskazanie ewentualnych należności podatkowych (np. 3000 PLN + VAT). Zaraz po wysokości czynszu powinna być wskazana data jego płatności (np. do 15 każdego miesiąca). Wynajmujący może również określić formę zapłaty czynszu np. gotówka czy przelew na konto. Strony powinny też precyzyjnie ustalić inne opłaty związane z najmem (takie, jak koszty ubezpieczenia lokalu, opłaty za energię, gaz, wodę, ogrzewanie) oraz ustalić osobę, która będzie je ponosić. Wynajmujący może zastrzec tu wysokość odsetek, jak będzie mu przysługiwać w związku ze zwłoka najemcy dokonaniu opłat.

Podstawa prawna: Kodeks cywilny oraz ustaw o ochronie praw lokatorów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Podatki przy sprzedaży nieruchomości - co musisz wiedzieć

Podatki przy sprzedaży nieruchomości. Kiedy występuje obowiązek podatkowy? Czym jest zasada 5 lat? Jak obliczyć podatek?

Polacy chcą materiałów budowlanych dobrej jakości. Ale 73% osób ma problem z dostępem do informacji na temat ich właściwości i składu chemicznego

Wyniki najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie marki ISOVER, pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją, jak codzienne decyzje – zarówno te dotyczące eksploatacji budynku, jak i wyboru materiałów budowlanych – wpływają na ich komfort życia oraz domowy budżet. Coraz większe znaczenie zyskują także kwestie związane ze składem i procesem produkcji materiałów budowlanych.

Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

REKLAMA

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

REKLAMA

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA