REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA orzekł: ważna jest moc pojedynczej anteny

NSA orzekł: ważna jest moc pojedynczej anteny
NSA orzekł: ważna jest moc pojedynczej anteny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

7 listopada 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów podjął niezwykle ważną uchwałę dotyczącą kierunku wykładni § 3 ust. 1 pkt 8 i § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia z 9.11.2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko („Rozporządzenie”) wskazując, że przy kwalifikacji instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych jako inwestycji mogącej potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, należy brać pod uwagę równoważną moc promieniowaną izotropowo wyznaczoną dla pojedynczej anteny także wówczas, gdy w skład instalacji wchodzi kilka anten. Uchwała ta rozstrzyga spór interpretacyjny trwający od lat zarówno wśród organów administracyjnych, przedstawicieli doktryny, ale też w orzecznictwie sądów.

Przedmiotowa uchwała podjęta została na skutek zgłoszenia zagadnienia prawnego, wyrażonego przez NSA w postanowieniu z 5.4.2022 r.: czy oceniając oddziaływanie na środowisko instalacji radiokomunikacyjnych należy brać pod uwagę moc pojedynczej anteny, czy też sumę mocy wszystkich anten w danej instalacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie to wyłoniło się na kanwie stanu faktycznego, w którym inwestor planował przedsięwzięcie polegające na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej z 10 antenami sektorowymi. Wójt odmówił określenia środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia, a jego decyzję za słuszną uznało Samorządowe Kolegium Odwoławcze oraz WSA.

Przede wszystkim NSA potwierdził, że moc równoważna promieniowana izotropowo (EIRP) jest parametrem, który może dotyczyć tylko jednej anteny. Parametr ten jest powiązany z odległością wyznaczaną od środka elektrycznego anteny, w osi głównej wiązki jej promieniowania. Oba te parametry służą ustalaniu, czy w zasięgu instalacji nie występują miejsca dostępne dla ludności – tym samym „cel posłużenia się tymi parametrami w konstrukcji przepisu, jego wewnętrzna budowa i zakodowany w nim sposób wyznaczania obszaru” jednoznacznie wskazują na konieczność mierzenia mocy pojedynczej anteny nawet, jeżeli
w instalacji występuje kilka anten.

Uchwała wskazuje przy tym, że wykładnia językowa badanych przepisów nie budzi żadnych wątpliwości, jest zrozumiała i logiczna. § 3 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia w drugiej części przepisu wyraźnie wymienia jedną antenę nawet wtedy, gdy na tym samym obiekcie znajduje się już instalacja tego samego rodzaju. NSA słusznie wiąże literalną treść tego przepisu z parametrami, którymi posłużył się ustawodawca – badana jest moc w zasięgu pojedynczej anteny na linii prowadzonej od jej środka elektrycznego i w oznaczonej odległości miejsca dostępnego dla ludności, gdyż temu mają służyć parametry, którymi posłużył się ustawodawca. Parametry te mogą zaś odnosić się tylko do pojedynczej anteny.

REKLAMA

NSA szeroko skrytykował pogląd przeciwny, w myśl którego moc wszystkich anten na danej instalacji powinna być sumowana, a co wynikać ma z nadrzędnego celu przepisu, czyli ochrony środowiska i ludności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, NSA całkowicie zdyskredytował pogląd, zgodnie z którym do instalacji z § 3 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia zastosowanie ma § 3 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia. Przepis ten stosuje się tylko wtedy, gdy obok opiniowanego przedsięwzięcia na terenie obiektu znajduje się już inne przedsięwzięcie. Każda antena w ramach tej samej instalacji nie może być zaś traktowana jako osobne przedsięwzięcie.

Po drugie, NSA zwraca uwagę na popełniany przez zwolenników drugiego poglądu błąd interpretacyjny przy dokonywaniu wykładni literalnej przepisów, którzy przy interpretacji § 3 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia pomijają w całości fragment przepisu mówiący o tym, co należy rozumieć przez „planowane przedsięwzięcie”. Jak wskazuje uchwała, pominięcie tego zwrotu przy dokonywaniu wykładni narusza zasadę per non est zakazującą pomijania w treści interpretowanego przepisu jakiejkolwiek wyrażenia, sformułowania lub zwrotu i czynienia go zbędnym.

Po trzecie, NSA zwrócił uwagę na kierunek zmiany w przepisach, który należy jednocześnie połączyć z celem, jakim kierował się prawodawca przy wprowadzaniu kolejnych zmian. Rozporządzenie poprzedzone było bowiem rozporządzeniem z 2004 r., w treści którego, w odniesieniu do instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych nie było wzmianki, aby równoważną moc promieniowaną izotropowo wyznaczać dla pojedynczych anten. Rozporządzenie z 2004 r. faktycznie zaś nakazywało w § 4 sumowanie parametrów tego samego rodzaju. Rozporządzenie to zostało najpierw znowelizowane w 2007 r. poprzez dodanie obowiązku wyznaczania równoważnej mocy promieniowanej izotropowo dla pojedynczej anteny, a następnie w 2010 r. uchwalono treść Rozporządzenia, które zawierało już zastrzeżenie o pomiarze mocy jednej anteny, nawet wtedy gdy w obiekcie znajdują się inne instalacje tego rodzaju. Zmiany te wskazują na oczywisty kierunek interpretacyjny, co wyraźnie podkreśla uchwała.

Po czwarte, Rozporządzenie nie ma na celu badania rzeczywistego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a jedynie ma kwalifikować przedsięwzięcie do postępowania środowiskowego. Faktyczne oddziaływanie weryfikują inne przepisy, m. in. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych.

Po piąte, pogląd o konieczności sumowania mocy wszystkich anten w jednej instalacji stanowi nadregulację w stosunku do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE, a w rezultacie utrudnia proces inwestycyjny niezasadnie wydłużając czas uzyskiwania niezbędnych pozwoleń. Wśród katalogu przedsięwzięć, dla których prawodawca unijny zastrzegł konieczność przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko lub pozostawił to decyzji państwa członkowskiego nie ma instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych.

Wszystko powyższe obala również argument dotyczący obejścia prawa przez inwestorów telekomunikacyjnych, którym niektóre organy zarzucały ustawienie anten i ich parametrów w taki sposób, aby uniknąć zakwalifikowania instalacji jako zawsze oddziałującej na środowisko. NSA słusznie przypomina, że zarówno inwestor, jak i organy związani są parametrami podanymi przez inwestora w karcie przedsięwzięcia, czy też dokumentacji projektowej. Dokumentacja ta jest badana na każdym etapie przedsięwzięcia i musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, dlatego też organy nie mogą domniemywać innego sposobu użytkowania instalacji, niż ten podany przez inwestora. Nie ma przy tym nic niewłaściwego przy takim projektowaniu przedsięwzięcia, aby anteny w osiach głównych wiązek ich promieniowania omijały miejsca dostępne dla ludności.

Uchwałę NSA należy uznać za przełomową, słuszną, a jednocześnie za jedyną możliwą przy takiej konstrukcji przepisów. Uchwała jest istotna przede wszystkim dla inwestorów z sektora telekomunikacyjnego, jak i dla rozwoju samej sieci telekomunikacyjnej w kraju. Bez wątpienia uchwała zarówno wskazuje kierunek interpretacyjny przepisów, jak i doprowadzi do przyspieszenia procesu budowlanego.

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 listopada 2022 r., sygn. III OPS 1/22.

Autor: Prof. dr hab. Jan Widacki
Adwokat, partner w Widacki, Widacka, Podsiedlik Kancelaria Prawna S.K.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Polacy chcą materiałów budowlanych dobrej jakości. Ale 73% osób ma problem z dostępem do informacji na temat ich właściwości i składu chemicznego

Wyniki najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie marki ISOVER, pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją, jak codzienne decyzje – zarówno te dotyczące eksploatacji budynku, jak i wyboru materiałów budowlanych – wpływają na ich komfort życia oraz domowy budżet. Coraz większe znaczenie zyskują także kwestie związane ze składem i procesem produkcji materiałów budowlanych.

Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

REKLAMA

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

REKLAMA

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA