Jak złożyć zawiadomienie o niezgodności towaru z umową?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Niezgodność towaru z umową jako termin pojawia się po raz pierwszy w aktach prawnych pochodzących z 2003 roku. Warto pamiętać, że niezgodność towaru z umową jest jednoznaczne ze złożeniem reklamacji – reklamacja to jedynie potoczne określenie tego procesu. Kiedy można uznać towar za niezgodny z umową? W jaki sposób można złożyć zawiadomienie o niezgodności towaru?
Kiedy towar jest niezgodny z umową
W trakcie kupowania określonego towaru pomiędzy sprzedawcą a kupującym powstaje niepisana umowa. Jeśli towar nie spełnia tej umowy, czyli na przykład nie nadaje się do tego celu, z myślą o którym powstał – mikser nie miksuje – mamy prawo złożyć zawiadomienie o niezgodności konkretnego towaru z umową. Tak samo można postąpić jeśli dany towar nie posiada właściwości, jakie powinien posiadać, na przykład płyn do czyszczenia nie czyści lub gdy towar nie reprezentuje cech podanych do publicznej wiadomości przez producenta – jest niezgodny z reklamami albo z oznakowaniem umieszczonym na opakowaniu towaru. Z taką sytuacją mamy do czynienia na przykład wtedy, gdy pościel z atestami antyalergicznymi nadal wywołuje alergię. Prawo do złożenia zawiadomienia posiadamy także w sytuacji, w której pokazywana nam wcześniej próbka towaru albo jego wzór, albo jego opis w rzeczywistości nie wyglądają tak, jak miały wyglądać – przykład: buty robione na zamówienie z określonej skóry w rzeczywistości nie przypominają tej, którą wybraliśmy na próbce. Tego typu zawiadomienie można także złożyć w sytuacji wadliwie zamontowanego towaru – na przykład drzwi nieotwierające się w odpowiadającą nam stronę.
Co należy umieścić w zawiadomieniu o niezgodności towaru z umową
Warto pamiętać, że za niezgodność towaru z umową odpowiedzialny jest sprzedawca danego towaru – przez dwa lata od jego zakupu – nawet jeśli nie wytworzył tego produktu. Kupujący powinien w zawiadomieniu o niezgodności towaru umieścić przede wszystkim określone żądanie rozwiązania sprawy. Żądania jakich może domagać się kupujący i ich kolejność są zapisane w ustawie o sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z tą ustawą najpierw możemy prosić o usunięcie danej usterki przez naprawę lub wymianę towaru na nowy. W sytuacji gdy wymiana lub naprawa byłyby zbyt drogie albo z różnych powodów niemożliwe, może żądać obniżenia ceny towaru a ostatecznie zwrotu gotówki.
Zobacz także: Zakupy w Internecie: bezpieczny sposób dokonywania płatności
Zobacz także: Jak oszczędzać na zakupach?
REKLAMA
REKLAMA