REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Karpińska, Redaktor
Z Grupą Infor PL zwązana od grudnia 2021 roku. Pełni w niej funkcję redaktora prowadzącego serwis Nieruchomości oraz współprowadzącego serwisy Prawo i Biznes.
Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu
Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Budowa własnego domu to marzenie wielu Polaków. Jednak jego realizacja wymaga wielu przygotowań, m.in. należy uzyskać pozwolenie na budowę. Jak to zrobić, co będzie potrzebne i gdzie złożyć wniosek?

Co to jest pozwolenie na budowę?

W myśl Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane pozwolenie na budowę jest to niezbędna zgoda na budowę domu. Rozpoczęciu robót budowlanych można rozpocząć jedynie na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowę.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy właściciel działki gruntowej ma prawo ubiegać się o taką zgodę. Jednak musi wykazać prawo do dysponowania nieruchomością. Aby ją uzyskać zamierzenia budowlane muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

REKLAMA

Co jest potrzebne do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o pozwolenie na budowę musi zostać złożony na formularzu urzędowym. Jest on dostępny w starostwie lub urzędzie miasta na prawach powiatu. Możliwe jest także pobranie formularzy ze stron internetowych wskazanych instytucji.

Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć:

  1. Projekt budowlany domu w czterech egzemplarzach.
  2. Zaświadczenie, które potwierdzi, że projektant ma odpowiednie uprawnienia do projektowania domów.

- zaświadczenie musi być wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego (na przykład izbę architektów) i być aktualne na dzień, w którym został opracowany projekt.

  1. Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane, w którym potwierdza się możliwość zarządzania przedmiotową działką.

- wzór oświadczenia jest dostępny w urzędzie powiatowym/ miasta, bądź na ich stronie internetowej.  

  1. Decyzję o warunkach zabudowy jeśli dla terenu, na którym znajduje się twoja działka, nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
  2. Urząd może wymagać dodatkowych dokumentów w nietypowych przypadkach. Dlatego warto skontaktować się z urzędem powiatowym albo urzędem miasta i zapytać o wymagane dokumenty.

Co powinien zawierać projekt budowlany?

Projekt budowlany musi zostać sporządzony przez uprawnionego projektanta zgodnie z wymogami urzędowymi i prawem budowlanym. Powinien zawierać:

  1. Projekt zagospodarowania działki lub terenu sporządzony na aktualnej mapie do celów projektowych lub jej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez projektanta, obejmujący:
  • określenie granic działki lub terenu
  • usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, w tym sieci uzbrojenia terenu, oraz urządzeń budowlanych sytuowanych poza obiektem budowlanym
  • sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków
  • układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich
  • informację o obszarze oddziaływania obiektu
  1. Projekt architektoniczno-budowlany obejmujący:

układ przestrzenny oraz formę architektoniczną istniejących i projektowanych obiektów budowlanych

zamierzony sposób użytkowania obiektów budowlanych, w tym liczbę projektowanych do wydzielenia lokali, z wyszczególnieniem lokali mieszkalnych

charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych

opinię geotechniczną oraz informację o sposobie posadowienia obiektu budowlanego

projektowane rozwiązania materiałowe i techniczne mające wpływ na otoczenie, w tym środowisko

charakterystykę ekologiczną

informację o wyposażeniu technicznym budynku, w tym projektowanym źródle lub źródłach ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej

opis dostępności dla osób niepełnosprawnych

informację o minimalnym udziale lokali mieszkalnych, w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych

postanowienie udzielające zgody na odstępstwo, jeżeli zostało wydane

  1. Projekt zagospodarowania działki lub terenu sporządzony na aktualnej mapie do celów projektowych lub jej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez projektanta, obejmujący:
    • określenie granic działki lub terenu
    • usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, w tym sieci uzbrojenia terenu, oraz urządzeń budowlanych sytuowanych poza obiektem budowlanym
    • sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków
    • układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich
    • informację o obszarze oddziaływania obiektu
  2. Projekt architektoniczno-budowlany obejmujący:
    • układ przestrzenny oraz formę architektoniczną istniejących i projektowanych obiektów budowlanych
    • zamierzony sposób użytkowania obiektów budowlanych, w tym liczbę projektowanych do wydzielenia lokali, z wyszczególnieniem lokali mieszkalnych
    • charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych
    • opinię geotechniczną oraz informację o sposobie posadowienia obiektu budowlanego
    • projektowane rozwiązania materiałowe i techniczne mające wpływ na otoczenie, w tym środowisko
    • charakterystykę ekologiczną
    • informację o wyposażeniu technicznym budynku, w tym projektowanym źródle lub źródłach ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej
    • opis dostępności dla osób niepełnosprawnych
    • informację o minimalnym udziale lokali mieszkalnych, w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych
    • postanowienie udzielające zgody na odstępstwo, jeżeli zostało wydane
  3. Projekt techniczny obejmujący:
    • projektowane rozwiązania konstrukcyjne obiektu wraz z wynikami obliczeń statyczno-wytrzymałościowych
    • charakterystykę energetyczną – w przypadku budynków
    • dokumentację geologiczno-inżynierską lub geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych - w zależności od potrzeb
    • inne opracowania projektowe
  4. W przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej – oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą, zgodnie z przepisami o drogach publicznych - w zależności od potrzeb
  5. Opinie, uzgodnienia, pozwolenia i inne dokumenty.

Gdzie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę domu?

Wniosek o pozwolenia na budowę domu wraz z załącznikami można złożyć na dwa sposoby:

  1. Elektronicznie

Aby złożyć wniosek o pozwolenie na budowę przez internet można skorzystać z serwisu e-budownictwo.gunb.gov.pl uruchomionego przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB

  1. Osobiście w starostwie powiatowym, na terenie którego znajduje się twoja działka. W przypadku miast na prawach powiatu – wniosek należy złożyć w urzędzie miasta.

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę domu przeznaczonego tylko na cele mieszkalne jest bezpłatne.

Kiedy pozwolenie na budowę nie jest wymagane?

W niektórych sytuacjach zamiast pozwolenia na budowę domu możliwe jest dokonanie zgłoszenia. Dzieje się tak w szczególności wtedy, kiedy obszar oddziaływania danego domu będzie się mieścić na terenie, gdzie obiekt został zaprojektowany. Obszar oddziaływania dotyczy zagospodarowania terenu wokół obiektu, a określa go architekt.

Nie jest ono wymagane również, gdy chcemy wybudować dom w ramach programu Dom 70 m2 bez pozwolenia na budowę.

Jak długo się czeka na wydanie pozwolenia na budowę domu?

Organ administracyjny na wydanie decyzji ma do 65 dni kalendarzowych od złożenia wniosku.

Termin może się wydłużyć gdy:

  • we wniosku będzie brakowało jakichś informacji lub dokumentów (wniosek będzie niekompletny).

- urzędnik poinformuje cię o tym i wskaże termin, do którego musisz uzupełnić wniosek.

  • wniosek będzie niezgodny z przepisami prawa (na przykład budynek został zaprojektowany zbyt blisko drogi).

- urzędnik poinformuje cię o tym i wskaże termin, do którego musisz poprawić wniosek.

Kiedy wygasa pozwolenie na budowę?

Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie zostanie rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub gdy budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata.

Budowę domu można rozpocząć dopiero po otrzymaniu decyzji pozwolenia na budowę.

Ważne! Jeśli będziesz wykonywać roboty budowlane przed otrzymaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, będzie to samowola budowlana.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

REKLAMA

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

REKLAMA

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA