Jak złożyć deklarację CEEB?

REKLAMA
REKLAMA
Deklaracja CEEB – czego dotyczy
Obowiązek złożenia deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw dotyczy zarówno budynków mieszkalnych, jak i niemieszkalnych
REKLAMA
REKLAMA
Wybór deklaracji zależy od rodzaju budynku. Dla budynków mieszkalnych przeznaczona jest Deklaracja A, zaś dla niemieszkalnych Deklaracja B.
Kto składa deklarację CEEB
Obowiązek ten spoczywa na wszystkich właścicielach i zarządcach budynku, który jest zasilany przez źródło ciepła lub spalania paliw do 1 MW, np. piec, miejska sieć ciepłownicza, czy pompa ciepła.
REKLAMA
Jeżeli wybierzesz takie źródła ciepła jak:
- kocioł na paliwa stałe;
- kominek, kozę, ogrzewacz powietrza na paliwo stałe;
- piec kaflowy na paliwo stałe;
- trzon kuchenny, piecokuchnię, kuchnię węglową;
Zostaniesz dodatkowo poproszony o określenie klasy kotła oraz rodzaju stosowanego paliwa.
Rodzaj stosowanego paliwa określasz dla wszystkich źródeł ogólnie, bez wskazania, które paliwo przeznaczone jest dla danego kotła.
Za niezłożenie deklaracji w terminie, będzie grozić kara grzywny.
Co będzie potrzebne do złożenia deklaracji CEEB?
Zgodnie z art. 27g ust. 3 ww. ustawy deklaracja zawiera:
1) imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
2) adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
3) numer telefonu właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
4) adres poczty elektronicznej właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
5) informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.
Jak złożyć deklarację CEEB elektronicznie
Warunkiem złożenia deklaracji w formie elektronicznej jest posiadanie profilu zaufanego, bądź e-dowodu.
Jeśli posiadamy któryś z nich wówczas będziemy mogli złożyć deklarację dotyczącą źródeł ciepła i spalania paliw drogą elektroniczną. W tym celu należy wejść na następującą stronę internetową:
W pierwszej kolejności należy dodać budynek. Po jego dodaniu będzie można złożyć deklarację.
Jeżeli deklaracja została złożona, system poinformuję Cię o tym, wyświetlając komunikat o sukcesie, a Twoja deklaracja zmieni status z „wersja robocza” na „złożona”. Informacje o statusie Twoich deklaracji, znajdziesz w zakładce Deklaracje.
Jak złożyć deklarację CEEB ją w formie papierowej
Deklarację można pobrać z portalu, wydrukować, wypełnić i złożyć do Urzędu Gminy.
W przypadku braku dostępu do komputera bądź drukarki deklarację można uzyskać w Urzędzie Gminy.
Formularze dostępne są na stronie:
https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow
Gdzie składamy deklarację CEEB?
Deklarację CEEB należy złożyć do urzędu miasta/ gminy właściwego dla miejsca położenia budynku. Można zrobić to osobiście, bądź przesłać na adres urzędu miasta/ gminy.
Kiedy upływa termin złożenia deklaracji CEEB
Na złożenie deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków właściciele i zarządcy nieruchomości mają czas do 30 czerwca 2022 roku.
Dla nowopowstałych budynków termin ten wynosi 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia tego źródła ciepła lub źródła spalania paliw.
W przypadku zmiany źródła ciepła właściciel lub zarządca budynku lub lokalu ma 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana na złożenie nowej deklaracji.
Ważne! Aby ubiegać się o dodatek osłonowy konieczny jest wpis w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Należy pamiętać, że dane i informacje zawarte w deklaracji pisemnej wójt, burmistrz lub prezydent miasta wprowadza do systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej w przypadku „starych” źródeł ciepła lub spalania paliw.
CEEB – czym jest?
CEEB to Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków ustanowiona ustawą z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw. Prowadzi ją Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB). Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której każda gmina w Polsce będzie mogła podejmować odpowiednie działania na rzecz poprawy jakości powietrza. Zbieranie i ewidencjonowanie informacji dotyczących źródeł ogrzewania budynków ma pomóc w wymianie pieców i walce ze smogiem.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA