Jak złożyć deklarację CEEB?
REKLAMA
REKLAMA
Deklaracja CEEB – czego dotyczy
Obowiązek złożenia deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw dotyczy zarówno budynków mieszkalnych, jak i niemieszkalnych
REKLAMA
Wybór deklaracji zależy od rodzaju budynku. Dla budynków mieszkalnych przeznaczona jest Deklaracja A, zaś dla niemieszkalnych Deklaracja B.
Kto składa deklarację CEEB
Obowiązek ten spoczywa na wszystkich właścicielach i zarządcach budynku, który jest zasilany przez źródło ciepła lub spalania paliw do 1 MW, np. piec, miejska sieć ciepłownicza, czy pompa ciepła.
Jeżeli wybierzesz takie źródła ciepła jak:
- kocioł na paliwa stałe;
- kominek, kozę, ogrzewacz powietrza na paliwo stałe;
- piec kaflowy na paliwo stałe;
- trzon kuchenny, piecokuchnię, kuchnię węglową;
Zostaniesz dodatkowo poproszony o określenie klasy kotła oraz rodzaju stosowanego paliwa.
Rodzaj stosowanego paliwa określasz dla wszystkich źródeł ogólnie, bez wskazania, które paliwo przeznaczone jest dla danego kotła.
Za niezłożenie deklaracji w terminie, będzie grozić kara grzywny.
Co będzie potrzebne do złożenia deklaracji CEEB?
Zgodnie z art. 27g ust. 3 ww. ustawy deklaracja zawiera:
1) imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
2) adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
3) numer telefonu właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
4) adres poczty elektronicznej właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
5) informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.
Jak złożyć deklarację CEEB elektronicznie
Warunkiem złożenia deklaracji w formie elektronicznej jest posiadanie profilu zaufanego, bądź e-dowodu.
Jeśli posiadamy któryś z nich wówczas będziemy mogli złożyć deklarację dotyczącą źródeł ciepła i spalania paliw drogą elektroniczną. W tym celu należy wejść na następującą stronę internetową:
W pierwszej kolejności należy dodać budynek. Po jego dodaniu będzie można złożyć deklarację.
Jeżeli deklaracja została złożona, system poinformuję Cię o tym, wyświetlając komunikat o sukcesie, a Twoja deklaracja zmieni status z „wersja robocza” na „złożona”. Informacje o statusie Twoich deklaracji, znajdziesz w zakładce Deklaracje.
Jak złożyć deklarację CEEB ją w formie papierowej
Deklarację można pobrać z portalu, wydrukować, wypełnić i złożyć do Urzędu Gminy.
W przypadku braku dostępu do komputera bądź drukarki deklarację można uzyskać w Urzędzie Gminy.
Formularze dostępne są na stronie:
https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow
Gdzie składamy deklarację CEEB?
Deklarację CEEB należy złożyć do urzędu miasta/ gminy właściwego dla miejsca położenia budynku. Można zrobić to osobiście, bądź przesłać na adres urzędu miasta/ gminy.
Kiedy upływa termin złożenia deklaracji CEEB
Na złożenie deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków właściciele i zarządcy nieruchomości mają czas do 30 czerwca 2022 roku.
Dla nowopowstałych budynków termin ten wynosi 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia tego źródła ciepła lub źródła spalania paliw.
W przypadku zmiany źródła ciepła właściciel lub zarządca budynku lub lokalu ma 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana na złożenie nowej deklaracji.
Ważne! Aby ubiegać się o dodatek osłonowy konieczny jest wpis w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Należy pamiętać, że dane i informacje zawarte w deklaracji pisemnej wójt, burmistrz lub prezydent miasta wprowadza do systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej w przypadku „starych” źródeł ciepła lub spalania paliw.
CEEB – czym jest?
CEEB to Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków ustanowiona ustawą z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw. Prowadzi ją Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB). Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której każda gmina w Polsce będzie mogła podejmować odpowiednie działania na rzecz poprawy jakości powietrza. Zbieranie i ewidencjonowanie informacji dotyczących źródeł ogrzewania budynków ma pomóc w wymianie pieców i walce ze smogiem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.