REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek internetowych marketów budowlanych w Polsce – stan obecny i prognozy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 StukPuk.pl
Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

REKLAMA

Rośnie rynek sprzedaży przez Internet materiałów budowlanych. Śmiało można stwierdzić, że online to nowy rynek dystrybucji, a nie kolejny kanał sprzedaży.

REKLAMA

Jeszcze do niedawna rynek dystrybucji materiałów budowlanych przeżywał kryzys. Eksperci z branży zgodnie stwierdzają, że te czasy już minęły.
Segment pokryć dachowych ma w tym roku urosnąć o 5 proc., chemii budowlanej również o 5 proc., a segment drzwi i okien o 8 proc. Wzrost jest głównie zasługą rosnącej liczby inwestycji w sektorze mieszkaniowym, komercyjnym oraz drogowymmówi Tomasz Jankowski, prezes spółki zarządzającej internatowym marketem budowlanym StukPuk.pl. Dostarczamy zamówienia za kilkanaście złotych i kilkadziesiąt tysięcy do klientów indywidualnych i firm. Klient mający siedzibę np. w Radomiu zamawia ze swojego biura materiały dla swoich ekip pracujących w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, my dostarczamy to wprost na budowę, a klient nie martwi się o różnice w cenach pomiędzy miastami ani o logistykę dostaw – stwierdza Jankowski.   

Zobacz też: Poruszenie na rynku budowlanym w Polsce

O ile rynek tradycyjny rośnie o kilka procent, to rynek e-commerce wzrasta rocznie nawet o 15 proc. Jak pokazują badania „Efekt ROPO w segmentach polskiego e-commerce w 3q 2014 roku” zakupy materiałów budowlanych online są co raz bardziej popularne. Aż 40 proc. osób które dokonało zakupów w ten sposób, deklaruje, że poleci tę formę innymi.

Dylematy rynku online

Rynek dystrybucji materiałów budowlanych dzieli się na 3 kanały sprzedaży:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kanał tradycyjny - hurtownie, sklepy i składy budowlane,
  • kanał sieci handlowych (NETS) posiadających wielkopowierzchniowe sklepy,  
  • rynek bezpośredni, czyli wykonawcy, firmy wykonawcze i specjaliści.

Sprzedaż budowlanki online jest popularna w Wielkiej Brytanii, ale w Polsce to nowość, która napotyka trudności. Sprzedaż produktów bezpośrednio przez producentów (podobnie zresztą jak w przypadku dystrybutorów) jest sprzeczne z polityką cenową firmy. Polski e-commerce jest pierwszocenowy – sprzedaż w niskich, przez co atrakcyjnych dla internautów cenach oznaczała by konflikt ze stałymi odbiorcami, którzy nieraz latami pracowali na dogodne warunki handlowe. Rodzi się więc pytanie: dlaczego jednorazowy zakup internauty ma być premiowany niższą ceną od tych, które posiadają stali odbiorcy? Wyjścia z tej sytuacji są dwa. Po pierwsze radykalna zmiana polityki firmy i przestawienie się wyłącznie na obsługę online. Stali klienci utrzymuję swoje warunki handlowe, ale są obsługiwani online za pośrednictwem strony internetowej (lub telefonicznie). Oszczędności wynikające z redukcji kosztów stałych (reedukacja działu handlowego, centralizacja magazynów i procesów logistycznych) przekazywane są w dół łańcucha wartości, do klientów, rekompensując im zmianę modelu obsługi. Ta opcja została już wdrożona przez niektórych graczy rynkowych i po perturbacjach okresu przejściowego dała pozytywny wynik. Jest to jednak ruch drastyczny, na który nie każdy chce się zdecydować.

Zobacz też: Budowa domu: Co powinniśmy wiedzieć o materiałach budowlanych?

Opcja druga to zapewnienie wsparcia dla rynku online przez działania takie jak: kampanie produktowe, wizerunkowe dla marki i produktów, działania sprzedażowe skierowane do e-rynku, zapewnienie informacji oraz infrastruktury dla firm prowadzących sprzedaż online, a także  współpraca z firmami z branży e-commerce.

Rywalizacja? Nie koniecznie

Kanał tradycyjny i online nie muszą się zwalczać.

Internetowe markety budowlane które swoją działalność koncentrują wyłącznie na działaniach online już istnieją i rosną w tempie 15% rok do roku, a nie na poziomie wzrostów notowanych w poszczególnych gałęziach tradycyjnej dystrybucji (3-7%)mówi Tomasz Jankowski ze StukPuk.pl.  – Tempo  wzrostu z jednej strony oraz pozytywne przykłady z rynku Europy Zachodniej (brytyjski Screwfix.com) potwierdzają, że dystrybucja materiałów budowlanych jest osobnym rynkiem rządzącym się swoimi prawami i nie może być łączona z rynkiem tradycyjnym jako kolejny kanał sprzedaży. Jeszcze 10 lat temu zakupy spożywcze online wydawały się melodią przyszłości, a dzisiaj są standardem. Dlaczego więc nie zamówić ciężkich worków z klejem do glazury z dostawą na IV piętrostwierdza Jankowski ze StukPuk.pl.

Zobacz też: Zmiany w Prawie zamówień publicznych - niezbędne aby branża budowlana mogła się rozwijać

Sprzedaż budowlanki online jest trudna przede wszystkim ze względów logistycznych. Jest to jednak bezsprzecznie najszybciej rozwijający się segment rynku z bardzo dobrymi prognozami na przyszłość. Klienci szukają dobrej komunikacji, szerokości asortymentu i niskich cen. Przede wszystkim jednak ten rynek dystrybucji idealnie wpisuje się w filozofię „convinience” czyli wygody i elastyczności.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczasz dom? Sprawdź, czego unikać i na co zwrócić uwagę

Ulewne deszcze, awaria instalacji elektrycznej, pęknięcie rury czy włamanie - to zdarzenia, które mogą przydarzyć się każdemu właścicielowi domu lub mieszkania. Choć nie da się ich przewidzieć, warto wcześniej pomyśleć o ich skutkach. Ubezpieczenie nieruchomości nie jest wyłącznie formalnością przy kredycie, ale może pomóc w pokryciu strat i naprawie szkód.

Będziemy budować ze słomy i konopi? Nowe, roślinne materiały budowlane jako przyszłość budownictwa?

Na Wydziale Leśnym i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu trwają badania nad nowymi, roślinnymi materiałami budowlanymi. Ogromny potencjał odkryto w słomie i konopiach. Czy to przyszłość budownictwa?

Czy sztuczna inteligencja odbierze pracę agentom nieruchomości?

Rynek pośrednictwa nieruchomości w Polsce znajduje się nadal w fazie rozwoju, a brak obowiązku posiadania licencji wprowadzony ustawą deregulacyjną już ponad 10 lat temu z pewnością mógł mieć wpływ na gorszą jakość usług i postrzeganie zawodu agenta nieruchomości przez konsumenta. Czy AI zabierze im pracę?

Niższe stopy procentowe. Czy Polacy ruszyli po mieszkania?

Czy ostatnia obniżka stóp procentowych wpłynęła na zwiększone zainteresowanie rynkiem mieszkaniowym? Czy deweloperzy odnotowują więcej rezerwacji? Jakie nieruchomości dostępne są dziś w cenie 477 tys. zł – czyli przeciętnej wartości wnioskowanych kredytów? Gdzie konkretnie można szukać takich ofert? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA

Rynek wtórny wygrywa z rynkiem pierwotnym pod względem dostępności mieszkań

W lipcu używane mieszkania były tańsze od nowych w przeliczeniu na metr kwadratowy. Wzrosła nie tylko podaż, ale i sprzedaż mieszkań.

Czy deweloperzy są zadowoleni z wyników sprzedaży w pierwszym półroczu 2025 r.?

Jakie były wyniki sprzedaży firm deweloperskich w pierwszej połowie 2025 roku? Jak prezentują się podsumowania pierwszych sześciu miesięcy tego roku w zestawieniu z wynikami z 2024 roku? Jakie czynniki miały wpływ na sprzedaż mieszkań w bieżącym roku? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Uwaga na burze i silny wiatr! IMiGW wydał ostrzeżenia

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I, II i III stopnia przed burzami, silnym wiatrem, silnym deszczem z burzami oraz przed wzrostami stanów wody. Obejmują one dwie trzecie terytorium naszego kraju.

Co będzie wolno na balkonie, a czego nie?

Grill na balkonach, ciężkie doniczki na balustradach czy palenie papierosów to codzienność wielu wspólnot mieszkaniowych. Co będzie wolno na balkonie, a czego nie? Komentarz Mariusza Łubińskiego, Prezesa Zarządu Admus Sp. z o.o., firmy wyspecjalizowanej w zarządzaniu nieruchomościami, dotyczący zmiany przepisów w zakresie użytkowania balkonów i tarasów.

REKLAMA

Wycinka drzew. W 2025 r. zmieni się ważny termin [PROJEKT]

Przedłużające się procedury związane z wycinką drzew to problem wielu właścicieli nieruchomości. Nowe przepisy mają przeciwdziałać przewlekaniu postępowań poprzez wprowadzenie nowego 60-dniowego terminu w procedurze zgłoszenia wycinki. W tym czasie organ będzie musiał przeprowadzić oględziny drzewa i zgłosić ewentualny sprzeciw.

Bezpieczny kredyt 2 procent - czy program powróci?

Jakie były konsekwencje rządowego programu "Bezpieczny kredyt 2%"? Dzięki niemu wiele osób zyskało szansę na własne mieszkanie. z Drugiej strony spowodował, że ceny mieszkań wzrosły. Czy bezpieczny kredyt 2% powróci?

REKLAMA