REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obowiązki inwestora od momentu rozpoczęcia robót budowlanych

Justyna Hek
Budowa, projekt. Fot. Fotolia
Budowa, projekt. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwestor od rozpoczęcia robót budowlanych do ich zakończenia ma między innymi obowiązek dopilnować wszystkich spraw formalnych związanych z budową, zapewnić osobę sprawującą nadzór nad prowadzonymi pracami oraz zawiadomić wszystkie konieczne organy o przebiegu i zakończeniu prac. Jakie dokładnie obowiązki ciążą na inwestorze od momentu rozpoczęcia prac związanych z budową inwestycji?

Rozpoczęcie robót budowlanych

Tuż przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor zgodnie z art. 41 pkt. 4 Prawa budowlanego, Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ma obowiązek zawiadomić o planowanym terminie rozpoczęcia prac, jeśli prace te wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Zawiadomienie składa się do odpowiedniego organu nadzoru budowlanego i do projektanta, który ma za zadanie sprawować nadzór nad zgodnością realizacji projektu budynku. Zawiadomienie to powinno zostać złożone przynajmniej siedem dni przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót. Należy do niego dołączyć oświadczenie kierownika budowy zawierające informacje o sporządzeniu planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz o przyjęciu sprawowania obowiązków kierownika, a także rzeczoznawstwo budowlane. Jeśli ustanowiony został nadzór inwestorski dodatkowo należy złożyć również oświadczenie nadzoru inwestorskiego o przyjęciu stanowiska inspektora oraz – tak jak w przypadku kierownika budowy – rzeczoznawstwo budowlane. Do zawiadomienia powinno się oprócz tego dodać informacje, które pojawią się na tablicy informacyjnej budowy. Inwestor ma także obowiązek zapewnić kierownictwo budowy i kierowników określonych robót, w tym także osoby sprawujące nadzór nad poszczególnymi etapami prac.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też:  Budowa domu jednorodzinnego – odbiór budynku. Poradnik

Zobacz też: Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych

Zobacz też: W jaki sposób zmienić sprzedawcę gazu?

REKLAMA

Obowiązki inwestora w trakcie prowadzenia robót

Jeśli dojdzie do zmiany na stanowisku kierownika budowy, inspektora nadzoru inwestorskiego lub projektanta sprawującego nadzór autorski, inwestor ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie organ nadzoru budowlanego podając jednocześnie termin, od którego zmiana ta nastąpiła. W sytuacji gdy prace będą wymagały konieczności wejścia do sąsiedniego budynku albo na sąsiednią działkę, inwestor musi najpierw uzyskać zgodę właściciela i ustalić sposób, czas i zakres prowadzonych robót. Dodatkowo po zakończeniu prac prowadzonych na sąsiedniej posesji inwestor ma obowiązek naprawić wszystkie szkody wynikłe z korzystania z tej posesji. Jeżeli nieruchomość budowana przez wykonawcę podległego inwestorowi z różnych względów nie jest zgodna z prawem, inwestor po nałożeniu na niego obowiązku wykonania czynności mających doprowadzić do stanu zgodnego z prawem, musi tego obowiązku dopilnować. Jeżeli zaś organ nadzoru budowlanego uzna, że inwestycja została zrealizowana niezgodnie z prawem i nakaże rozbiórkę bądź zaniechanie prac, inwestor powinien dokonać tych czynności na własny koszt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki inwestora po zakończeniu robót

W sytuacji gdy na inwestora nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, ma on obowiązek zawiadomić Państwową Inspekcję Sanitarną i Państwową Straż Pożarną o zakończeniu budowy. Inwestor powinien zawiadomić również właściwy organ o zakończeniu prac i przystąpieniu do użytkowania obiektu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Polacy chcą materiałów budowlanych dobrej jakości. Ale 73% osób ma problem z dostępem do informacji na temat ich właściwości i składu chemicznego

Wyniki najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie marki ISOVER, pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją, jak codzienne decyzje – zarówno te dotyczące eksploatacji budynku, jak i wyboru materiałów budowlanych – wpływają na ich komfort życia oraz domowy budżet. Coraz większe znaczenie zyskują także kwestie związane ze składem i procesem produkcji materiałów budowlanych.

Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

REKLAMA

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

REKLAMA

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA