Prawa i obowiązki konsumenta i przedsiębiorstwa energetycznego
REKLAMA
REKLAMA
Prawa i obowiązki konsumenta dotyczące odbioru gazu
Za podstawowy obowiązek konsumenta uznaje się konieczność terminowego wnoszenia opłat za gaz i za jego dostarczanie. Jeśli konsument nie zapłaci rachunków w terminie obowiązują go odsetki ustawowe za każdy dzień opóźnienia. Oprócz tego konsument powinien pokrywać koszty wszystkich dodatkowych usług i czynności, które zostaną na jego zlecenie wykonane przez przedsiębiorstwo energetyczne, pobierać moc i ilość gazu zgodnie z umową sprzedaży oraz umożliwiać przedstawicielom przedsiębiorstwa energetycznego dostęp do urządzeń gazowniczych, które znajdują się na terenie obiektu należącego do konsumenta – zarówno wtedy, gdy konieczna jest naprawa lub kontrola ich stanu, jak i wtedy, gdy pracownicy chcą skontrolować wskazania gazomierza. Konsument ma również obowiązek niezwłocznego poinformowania dostawcy o ewentualnych wadach albo usterkach w funkcjonowaniu urządzeń gazowniczych, w tym także gazomierza. Oprócz tego konsument powinien informować przedsiębiorstwo energetyczne o każdorazowej zmianie adresu korespondencyjnego.
REKLAMA
Zobacz także: W jaki sposób zmienić sprzedawcę gazu?
Prawa i obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego dotyczące sprzedaży gazu
Przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązuje się przede wszystkim do zaopatrywania konsumenta w gaz w sposób ciągły, zgodnie z wymaganiami jakościowymi ustalonymi w umowie. Przedsiębiorstwo powinno również dbać o zachowanie określonych w umowie sprzedaży parametrów usług świadczonych konsumentowi i parametrów jakościowych gazu – odpowiednie ciepło spalania, nieprzekraczania norm temperatury punktu rosy wody, wyczuwalny zapach po przekroczeniu pewnego stężenia w powietrzu, odpowiednia zawartość siarki, par rtęci i siarkowodoru. Oprócz tego przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązuje się do przyjmowania całodobowo zgłoszeń o ewentualnych awariach i likwidacji tych awarii lub przerw w dostawach gazu, poinformowania konsumentów o planowanym momencie wznowienia dostaw gazu w wypadku awarii oraz dostarczania konsumentom informacji o przerwach w dostawach jeśli przerwy te będą wynikać z konieczności prowadzenia prac konserwacyjnych – wówczas przedsiębiorstwo powinno poinformować konsumentów przynajmniej na siedem dni przed rozpoczęciem prac. Przedsiębiorstwo ma również obowiązek dostarczania konsumentom faktur VAT i powiadamiania o ewentualnych zmianach w umowie sprzedaży i/ lub umowie dostarczania gazu.
Zobacz także: Co powinna zawierać umowa na dostarczenie gazu?
REKLAMA
REKLAMA