REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wypełnić wniosek o wydanie warunków zabudowy?

dom, budynek, ogród Fot. Fotolia
dom, budynek, ogród Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o wydanie warunków zabudowy jest jednym z dokumentów, które musimy złożyć w urzędzie chcąc rozpocząć proces budowlany. Podpowiadamy, jak go wypełnić.

Skąd wziąć formularz o wydanie warunków zabudowy?

Wniosek należy pobrać w pobliskim urzędzie gminy miasta, w którym mieszkamy. Wniosek można pobrać też ze strony internetowej urzędu. Choć poszczególne wnioski z różnych stron internetowych, na pierwszy rzut oka, mogą nieco różnić się nieco między sobą, nie powinniśmy się tym przejmować ponieważ zawsze zawierają te same dane.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Wszystkie dokumenty potrzebne do budowy domu

Jak wypełnić formularz o wydanie warunków zabudowy?

Wypełniając wniosek, już na tym etapie powinniśmy wiedzieć, jak będzie wyglądała budowa. We wniosku musimy podać informacje na temat tego jak będzie zagospodarowana działka, czyli:

Rodzaj inwestycji – czy planujemy budowę nowego domu od podstaw, czy może rozbudowę już istniejącego budynku.

REKLAMA

Lokalizacja – we wniosku będziemy musieli podać dokładny adres działki, na której będzie odbywać się budowa. Potrzebny będzie też numer ewidencyjny działki. Jeśli go nie znamy, uzyskamy go w urzędzie gminy w wydziale geodezji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zagospodarowanie terenu – w tej części musimy zawrzeć informacje o rodzaju inwestycji. Informacje o usytuowaniu budynku na działce, liczbie jego kondygnacji, rodzaju dachu (dwuspadowy, wielospadowy) oraz to, czy w budynku będzie garaż.   

Informacja na temat działki – we wniosku musimy podać informacje jakie wymiary ma działka, ponadto podajemy też powierzchnię zabudowy budynku oraz liczbę miejsc parkingowych (jeśli występują). Podając wymiary działki warto jest podzielić działkę na: zabudowę budynku, część zieloną i dojazd i podać ich powierzchnię w liczbach. Musimy podać też orientacyjną powierzchnię użytkową oraz całkowitą budynku, a także jego kubaturę oraz wysokość.

Woda – we wniosku powinna znaleźć się informacja, czy woda dostarczana do budynku będzie pochodzić ze studni, czy z wodociągu.

Ogrzewanie – określmy, w jaki sposób budynek będzie ogrzewany. Czy będzie to ogrzewanie na gaz, z sieci, na olej opałowy czy inne?

Odprowadzanie ścieków – w jaki sposób planujemy odprowadzać ścieki z budynku, czy za pomocą przydomowej oczyszczalni ścieków, szamba czy kanalizacji.

Usuwanie odpadów –  czyli tzw. śmieci. W jaki sposób planujemy się ich pozbywać. Czy będzie to: pojemnik na śmieci okresowo opróżniamy firmę zajmująca się wywozem śmieci, czy może jakieś inne rozwiązanie.

Media takie jak woda, prąd i gaz – w jaki sposób będą doprowadzone.

Dostęp do drogi publicznej – we wniosku powinniśmy podać nazwę ulicy, numer drogi  z której można wjechać na działkę.

Zobacz także:  Wniosek o wydanie warunków zabudowy krok po kroku

Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku

Do wypełnionego wniosku musimy dołączyć:
– dwie kopie mapy zasadniczej w skali 1:500 lub 1:1000 obejmujące działkę oraz jej otoczenie w odległości trzykrotnej szerokości frontu działki
– na załączonych mapach należy zaznaczyć kolorem czerwonym granice naszej działki, na której będziemy prowadzić inwestycję
–  ponadto na jednej z map należy zaznaczyć miejsce usytuowania budynku i innych planowanych obiektów
– niektóre urzędy mogą wymagać od nas szczegółowych opisów projektowanych budynków a także wstępną koncepcja architektoniczną

Skąd wziąć mapę?

Mapę możemy uzyskać w powiatowym ośrodku geodezji i kartografii.

jz

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA