REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podłoga na gruncie – wykonanie krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jz
Podłoga na gruncie jest elementem budynku, który warto wykonać zanim jeszcze zaczniemy budować ściany zewnętrzne budynku.
Podłoga na gruncie jest elementem budynku, który warto wykonać zanim jeszcze zaczniemy budować ściany zewnętrzne budynku.

REKLAMA

REKLAMA

Podłoga na gruncie jest elementem budynku, który warto wykonać zanim jeszcze zaczniemy budować ściany zewnętrzne budynku. Podłogę na gruncie inaczej wykonujemy w budynku podpiwniczonym, a inaczej w budynku bez piwnicy. Zobacz jaka jest różnica.

Podłoga na gruncie składa się z kilku warstw:
– podbudowy z zagęszczonego mechanicznie żwiru (podsypki)  o grubości 15–30 cm,
–  warstwy betonu grubości ok. 10 cm (często zbrojonej),
– izolacji przeciwwilgociowej, najczęściej wykonanej z folii paroizolacyjnej lub papy asfaltowej,
– izolacji termicznej wykonanej ze styropianu gr. 10 cm,
– szlichty – zbrojonej warstwy betonu podkładowego gr. ok. 4–7 cm
– oraz warstwy wykończeniowej – posadzki.

REKLAMA

REKLAMA

 Polecany produkt:  Jak bronić swoich praw przed bankiem, komornikiem, nieuczciwym sprzedawcą?

 Polecany produkt:  Utrzymanie czystości i porządku w gminach - Poradnik

Polecany produkt: Zwrot VAT za materiały budowlane - Poradnik

REKLAMA

W zależności od tego, jakie są założenia projektu, warstwy podłogi na gruncie w zależności od projektu, mogą nieco różnić się od siebie. Zawsze jednak, wykonywanie podłogi na gruncie zaczynamy od włożenia podsypki na grunt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak prawidłowo wykonać podłogę na gruncie?

Krok 1 – wysypanie podsypki

Podsypka jest warstwą znajdującą się pomiędzy gruntem a  warstwą betonu. Przyjmuje się, że warstwa ta powinna mieć ok. 30 grubości. W sytuacji, kiedy budynek nie jest podpiwniczony, podsypka wykładana jest bezpośrednio na grunt. W przypadku, kiedy budynek jest podpiwniczony – w wykopie podsypkę należy układać pomiędzy ławami fundamentowymi, na oczyszczonej i równej warstwie gruntu. Układaną podsypkę należy dokładnie wyrównać i ubić, aby warstwa była sztywna i zwarta.

Krok 2 – wykonanie warstwy betonu

Kiedy warstwa podsypki jest już gotowa, możemy przystąpić do betonowania. Sama warstwa podsypki nie jest zbyt spójna, a warstwa betonu stanowi swojego rodzaju podstawę dla kolejno wykonywanych warstw. Warstwę płynnego betonu wylewamy bezpośrednio na ułożona podsypkę. Beton możemy zamówić w wytwórni, możemy też przygotować go na budowie. Lepszym rozwiązaniem jest zamówienie gotowej mieszanki betonowej, wtedy będziemy mieć pewność, że została przygotowana w sposób właściwy. Chcąc zamówić gotowy beton powinniśmy sprawdzić, jaka jego ilość będzie nam potrzebna – najlepiej zapytać o to kierownika budowy.

Zobacz także: Jaki beton należy zastosować do wykonywania fundamentów?

Sprawdźmy dokładnie projekt, według którego jest wykonywana podłoga na gruncie.  Może zdarzyć się tak, że zanim wykonamy warstwę betonu, będziemy musieli ułożyć jeszcze warstwę izolacji termicznej (np. ze styropianu). Unikniemy tej sytuacji np. stosując podsypkę z keramzytu.

Krok 3 – izolacja przeciwwilgociowa

Izolacje przeciwwilgociową podłogi na gruncie najczęściej wykonuje się z papy lub z folii. Zadaniem izolacji przeciwwilgociowej jest ochrona pierwszej kondygnacji przed wilgocią pochodzącą od gruntu.

Należy pamiętać, aby podczas wykonywania  izolacji przeciwwilgociowej budynku, połączyć ją z izolacją pozioma ścian fundamentowych.

Zobacz także: Jaki jest podział izolacji przeciwwilgociowych fundamentów i ich zastosowanie?

Izolację przeciwwilgociową należy ułożyć na wcześniej wykonanej warstwie betonu. Jeśli tak wynika z projektu, izolację można układać też na warstwie ociepleniowej o ile została ona wykonana z materiału o małej nasiąkliwości (np. styropianu przeznaczonego do fundamentów – XPS).  Gdy poziom wód gruntowych jest dość wysoki, należy dodatkowo położyć izolację przeciwwodną.

Jeśli budynek znajdujący się na podmokłej działce jest nie podpiwniczony, nie musimy się tym przejmować, w takiej sytuacji zazwyczaj poziom wody gruntowej jest znacznie niżej niż został posadowiony budynek.

Krok 4 – izolacja termiczna

Izolację termiczną stosujemy w celu zatrzymania ciepła wewnątrz budynku. Brak izolacji będzie powodować, że ciepło z wnętrza budynku będzie „uciekać” w stronę gruntu. Jako izolację termiczną na podłodze na gruncie najczęściej stosuje się specjalne do tego celu przeznaczony styropian (polistyren ekstrudowany – XPS).

Zobacz także: Jak odpowiednio dobrać izolacje termiczną podłogi na gruncie?

Krok 5 – wykonanie szlichty (podkładu betonowego)

Szlichta jest warstwą na której będziemy wykonywać ostateczną warstwę posadzki. Sposobów na wykonanie tej warstwy jest wiele: może być to jastrych, podłoga a legarach lub też tradycyjny podkład. Każde z rozwiązań nieco różni się od siebie, a to które rozwiązane wybierzemy zależy w dużej mierze od nas lub od projektanta, który wykonał projekt.

Jednym z częściej wybieranych rozwiązań jest zastosowanie wylewki samopoziomującej. Samodzielne wyrównanie warstwy zaprawy nie jest prostym zadaniem. Zastosowanie zaprawy samopoziomującej znacznie ułatwia prace. Specjalnie przygotowana zaprawa o właściwościach samopoziomujących ma najczęściej grubość 1 cm, dzięki niej w prosty sposób możemy uzyskać prostą powierzchnię. Z racji tego, że zaprawa samopoziomująca ma grubość jedynie 1 cm (a wymagane jest ok. 7 cm), pod warstwę samopoziomującą powinniśmy zastosować podkład tradycyjny, a zaprawę samopoziomująca zastosować jedynie w celu wyrównania ostatecznej warstwy, na której będziemy potem układać panele  lub inną warstwę wykończeniową.

Zobacz także: Podłoga na gruncie – na legarach czy na podkładzie betonowym?

Krok 6 – warstwa wykończeniowa

Wyboru ostatecznej warstwy wykończeniowej możemy dokonać, kiedy praktycznie już cały budynek będzie gotowy. Rozwiązań jest bardzo wiele, a wybór w dużym stopniu zależy od rodzaju pomieszczenia, które będziemy wykańczać. Jako warstwę wykończeniowa możemy zastosować np.: terakotę, gress, panele, okładziny drewniane i inne materiały.

Zobacz także: Podłoga z drewna tekowego – odporna na wilgoć

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

REKLAMA