Nieruchomości handlowe w III kwartale 2022
- Materiał prasowy
REKLAMA
REKLAMA
- Nieruchomości handlowe w III kwartale 2022
- Nieruchomości handlowe w III kwartale 2022 - podsumowanie
- Nieruchomości handlowe w III kwartale 2022 - rynek inwestycyjny rośnie w siłę
Nieruchomości handlowe w III kwartale 2022
Wysokie ceny energii i rosnąca inflacja wpływają na sytuację rynkową w całej Europie. Jak wynika z prognoz ekonomistów, najtrudniejszym okresem będzie nadchodząca zima. Jednak Polska znajduje się w korzystniejszej sytuacji pomimo rosnącej presji inflacyjnej – przekonują eksperci JLL w najnowszym raporcie: Rynek handlowy w Polsce za III kwartał 2022. Według Oxford Economics PKB w Polsce będzie rosło w latach 2022-2026 średnio o 3,0% rocznie, znacznie powyżej średniej dla całej UE i strefy euro (1,8%). Ponadto w Polsce prognozuje się najsilniejszy wzrost wydatków w handlu detalicznym do 2026 r. Oxford Economics podaje też, że sprzedaż detaliczna, w ujęciu wartości realnej, ma rosnąć o 4,6% rocznie do 2026 r., co plasuje Polskę w czołówce krajów europejskich.
REKLAMA
Nieruchomości handlowe w III kwartale 2022 - podsumowanie
REKLAMA
„Perspektywy dla polskiego rynku handlowego wyglądają pozytywnie, co potwierdza zainteresowanie ze strony nowych międzynarodowych sieci wchodzących do kraju. W ostatnim kwartale na polski rynek weszła między innymi nowa marka modowa Uniqlo z Japonii, czy koncepcja dyskontowa Gudi home. Zanotowaliśmy również silny rozwój marek już obecnych, poszukujących możliwości ekspansji, takich jak Primark, który niedawno podwoił liczbę sklepów w Polsce. Zauważalny jest również rozwój działań ESG – stają się one istotnym elementem planowania i strategii wielu firm. Do najczęściej spotykanych rozwiązań w obiektach handlowych należą: ładowarki samochodowe, większa ilość terenów zielonych, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Niedawno otwarty Vendo Park w Skarżysku-Kamiennej wyszedł naprzeciw tej potrzebie, instalując panele fotowoltaiczne tuż obok budynku” – zauważa Anna Wysocka, Head of Retail Agency, JLL.
Innym przykładem proekologicznych aktywności ze strony deweloperów i właścicieli obiektów handlowych jest wprowadzanie usprawnień komunikacyjnych ułatwiających dojazd, poruszanie się oraz przyjazne parkowanie. Ścieżki rowerowe, stojaki, punkty serwisowe to tylko wybrane przykłady wyjścia naprzeciw potrzebom konsumenta. Właściciele obiektów prowadzą także działania edukacyjne, zachęcające do korzystania z takich rozwiązań.
Nieruchomości handlowe w III kwartale 2022 - rynek inwestycyjny rośnie w siłę
REKLAMA
„W I połowie 2022 r. obiekty handlowe o łącznej wartości ponad 760 mln euro zmieniły swoje struktury własnościowe w 20 transakcjach, a kolejnych 7 obiektów zyskało nowych właścicieli w III kw. Wartość tych kontraktów wyniosła 62 mln euro, zatem średni wolumen transakcyjny to aż 30 mln euro – 48% poniżej średniej w porównaniu do okresu sprzed pandemii, jednak już istotnie powyżej średniej dla transakcji z 2021 r. Wskazuje to na zainteresowanie inwestorów nie tylko parkami handlowymi, centrami convenience, wolnostojącymi sklepami spożywczymi i budowlanymi, ale także portfelami nieruchomości handlowych i większymi aktywami” – dodaje Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment, JLL.
Największą transakcją w III kw. 2022 r. była sprzedaż Centrum Franowo w Poznaniu o powierzchni 15 600 m². Nieujawniony nabywca zapłacił 21 mln euro za centrum handlowe z najemcami takimi jak: Biedronka, Media Expert, Pepco i dużym komponentem biurowym.
Obecnie wiele transakcji w sektorze handlowym znajduje się w fazie wyłączności z planowanymi terminami zamknięcia jeszcze w 2022 r. Mając to na uwadze, ubiegłoroczny wolumen około 1 mld euro może zostać istotnie przekroczony.
REKLAMA
REKLAMA