REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek handlowy w pierwszym półroczu 2022 - deweloperzy wciąż stawiają na małe miasta i małe formaty

Rynek handlowy w pierwszym półroczu 2022 - podsumowanie
Rynek handlowy w pierwszym półroczu 2022 - podsumowanie

REKLAMA

REKLAMA

Rynek handlowy w pierwszym półroczu 2022 zanotował spadek liczy nowych powierzchni handlowych. W I połowie 2022 roku w Polsce oddano do użytku blisko 110 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 19 tys. mkw. stanowiły rozbudowy. Tym samym odnotowano najniższą półroczną podaż od pięciu lat. Dominującą pozycję wśród nowych inwestycji zajmują parki handlowe w małych miastach i prognozy na kolejne miesiące nie wróżą zmiany tego trendu.

Rynek handlowy w pierwszym półroczu 2022 - podaż głównie w małych miastach

Aż 84% nowej powierzchni oddano do użytku w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Inwestycje przyjmują formę głównie małych parków handlowych o profilu zakupów codziennych –  stanowiły one blisko 90% wszystkich projektów.

REKLAMA

– Wyraźnie widać, że deweloperzy kontynuują rozwój formatu parków handlowych i centrów zakupów codziennych w mniejszych ośrodkach. Łącznie w parkach handlowych w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców oddano do użytku około 87 tys. mkw. Przykładami takich projektów są: Karuzela w Puławach, Stacja Sierpc, N-Park w Pszczynie czy Green Park w Sławnie – mówi Wojciech Wojtowicz, Analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynkowych  w Colliers. 

Likwidacja marek i przejęcia w pierwszym półroczu 2022

REKLAMA

Popyt niezmiennie pozostaje zdominowany przez sieci handlowe z branży ekonomicznej, dyskonty i sklepy off-price, które stawiają na silną ekspansję. Właściciel sieci Half Price zamknął pierwszy rok działalności w Polsce z liczbą blisko 70 sklepów, zaś TK Maxx świętował otwarcie swojej 50. placówki. Także sieć JD Sports uruchomiła kolejnych 5 lokalizacji. Na rynku pojawił się również nowy gracz – niemiecka sieć drogerii DM Drogerie Markt, która rozpoczęła ekspansję od województwa dolnośląskiego.

W I połowie roku doszło także do kilku przejęć. Medicover sfinalizował zakup 14 klubów fitness prowadzonyc­­­h w 10 miastach w Polsce przez McFIT, wiodącą europejską sieć fitness należącą do RSG Group. Austriacka sieć XXXLutz nabyła udziały Black Red White, a Grupa Romet produkująca rowery stała się właścicielem 45 sklepów Prorowery.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnotowano także zniknięcia marek. W II kwartale 2022 roku właściciel marki TXM złożył wniosek o upadłość, podobnie jak sieć Go Sport, która w związku z wojną w Ukrainie objęta została sankcjami (powiązanie z kapitałem z Rosji). Jednocześnie w ubiegłym kwartale UOKiK wydał zgodę na przejęcie kontroli nad spółką przez Sportsdirect.com Poland. Decyzję o zamknięciu sklepów w Polsce podjęła również rosyjska sieć dyskontów Mere. Polski rynek opuściła także sieć Orsay.

Ubrania z drugiej ręki zyskują na znaczeniu

REKLAMA

Widocznym trendem na rynku handlowym jest rozwój modelu mody cyrkularnej, który najczęściej obejmuje produkcję odzieży z przetworzonych tkanin i obieg używanych ubrań poprzez ponowną ich sprzedaż. Dotyczy to zarówno marek popularnych, jak i luksusowych, które tworzą własne platformy sprzedaży używanych ubrań i dodatków lub dołączają do typowych sprofilowanych na drugi obieg marketplace’ów. W I poł. 2022 r. na rynku pojawiła się kolejna platforma wpisująca się w ten trend – Less.store. Firma 4F zdecydowała się natomiast na sprzedaż second-hand – ubrania z drugiej ręki można nabyć w wybranych lokalach marki, np. w warszawskim centrum handlowym Arkadia. Na ekologiczny wariant postawiła też marka Deni Cler, która otworzyła patfomę Vintage, na której można kupić archiwalne projekty firmy. Dodatkowo, firma ma w planach uruchomienie zakładki „resale”, za pośrednictwem której możliwa będzie sprzedaż ubrań z metką marki, od klientki do klientki.

– Rozwój modelu gospodarki cyrkularnej wpisuje się we wzrost znaczenia społecznej, środowiskowej i ekonomicznej (ESG) odpowiedzialności w branży handlowej, ale także proekologicznej świadomości wśród społeczeństwa. Klienci pytają, marki odpowiadają. Ostatnie lata przyniosły wzrost aktywności w tym obszarze i pewne jest, że trend ten będzie się umacniał, angażując coraz więcej przedsiębiorstw z branży handlowej. Związane to będzie także z planowanym wprowadzeniem od 2024 roku regulacji unijnych nakładających na firmy obowiązek raportowania wpływu dzialaności biznesowej m.in. na środkowisko. Ponadto o wadze i konieczności działań w zakresie zrównoważonego rozwoju świadczy poziom emisji CO2 generowany tylko z produkcji i obrotu, który obecnie szacowany jest na poziomie ok. 8-10% światowej emisji gazu – mówi Marta Machus-Burek, Senior Partner w Colliers, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych i Działu Startegic Advisory.

Na rynku przybywa też firm, które z mody cylkuralnej uczyniły swój główny cel biznesu – platforma online Vinted czy nowo otwarta Less.store należą do tej kategorii. Co więcej, marki second-hand coraz śmielej wchodzą do centrów handlowych, czego przykładem może być chociażby Butik Cyrkularny, który swoje sklepy otworzył już w kilku centrach handlowch na terenie Polski, w tym warszawskich Galerii Mokotów i Wars Sawa Junior czy Avenidzie w Poznaniu. Z kolei Vive Profit, działający od wielu lat lider w sektorze mody używanej, stworzył sieć obejmującą już ponad 50 sklepów stacjonarnych w wielu parkach i galeriach handlowych.

– Obecne działania wprowadzane przez firmy są jak najbardziej pozytwynym zjawiskiem, jednak realna zmiana w zakresie odpowiedzialnego dla środowiska biznesu mody będzie możliwa, jeżeli strategia ESG obejmie cały łańcuch dostaw, szczególnie produkcję odzieży, pozyskiwanie surowców i poprawę efektywności energetycznej firmy i jej dostawców – dodaje Marta Machus-Burek.

Dynamiczny rozwój e-commerce

Zaledwie 4 latach od uruchomienia pierwszych sklepów q-commerce w Polsce (sklepy oferujące sprzedaż online i szybkie dostawy), obserwujemy znaczący rozwój tego segmentu handlowego. W I kwartale roku działalność rozpoczął supermarket online Delio, a w drugim Barbora Express. Na ekspansję zdecydował się poznański serwis dostaw lokalnych Fyrtel, który uruchomił swoje usługi w wybranych dzielnicach Warszawy. Jednocześnie w I półroczu z polskiego rynku wycofał się operator q-commerce JOKR. ­

- Trend szybkich dostaw dostrzegają także duże marki spożywcze, które, aby dostosować się do oczekiwań konsumentów, wchodzą we współpracę z firmami logistycznymi. Na partnerstwo zdecydowały się InPost i Carrefour w ramach usługi InPost Fresh, oferując swoje usługi w Warszawie, Krakowie oraz Łodzi – mówi Katarzyna Michnikowska, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.

Bardzo aktywna w I półroczu była Grupa Allegro, która w kwietniu dokonała przejęcia platform e‑commerce Mall Group oraz oferującej usługi kuriersko-logistyczne WE|DO. Uruchomiła także serwis w języku ukraińskim. W ostatnich miesiącach na rynek polski powrócił e-Bay, który funkcjonował tu w latach 2005-2011.

Rynek handlowy w pierwszym półroczu 2022 - podsumowanie wyników

Na koniec czerwca 2022 r. w budowie znajdowało się ok. 325 tys. mkw. GLA, z czego ok. 200 tys. mkw. GLA planowane jest do oddania do końca tego roku. Większość projektów w budowie stanowią parki handlowe, głównie w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców. Wśród największych obiektów planowanych do oddania w ciągu najbliższych 18 miesięcy są m.in. Bawełnianka w Bełchatowie, Galeria Goplana w Lesznie, Pasaż Kępiński oraz M Park w Koszalinie. Trwają również prace związane z kolejnymi przebudowami dawnych hipermarketów i supermarketów Tesco: do otwartego w I półroczu projektu Karuzela Puławy dołączyć mają również m.in. Dor Częstochowa, S1 w Gorzowie Wielkopolskim czy Cuprum Park w Lubinie.

Rośnie również rola inwestycji typu mixed-use. W myśl tego trendu trwa przebudowa obiektów Renoma oraz Supersam. Realizowane są także m.in. kolejne fazy kompleksów Fuzji oraz Widzewska Manufaktura w Łodzi, Quorum we Wrocławiu, Waterfront w Gdyni oraz inwestycji na terenie Młodego Miasta w Gdańsku.

- Deweloperzy planują kolejne projekty wielofunkcyjne, zarówno w dużych miastach, np. Drucianka w Warszawie, jak i mniejszych ośrodkach, jak np. Kielce, gdzie Trust Investment zamierza wybudować projekt mieszkalno-biurowo-usługowy – wymienia Wojciech Wojtowicz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynajem nieruchomości: Jak zacząć inwestować mimo wysokich barier wejścia?

Wynajem nieruchomości to dla wielu osób atrakcyjna forma inwestowania i ochrony kapitału przed inflacją. Jednak wysokie ceny mieszkań i złożone procedury odstraszają początkujących inwestorów. Jak pokonać przeszkody i skutecznie wejść na rynek wynajmu, nawet przy ograniczonym kapitale?

Komunikat Prezesa GUS: Wskaźniki zmian cen dla lokali mieszkalnych w trzecim kwartale 2024 r. z podziałem na województwa

W czwartek, 9 stycznia 2025 r. GUS rozesłał komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego określający wskaźniki zmian cen dla lokali mieszkalnych w trzecim kwartale 2024 r. z podziałem na województwa.

Innowacyjne rozwiązania w budowie osiedli w dobie zmian klimatycznych

Jakie innowacyjne rozwiązania w nowych inwestycjach mieszkaniowych pomagają radzić sobie z ulewami i podtopieniami? Jak skutecznie zarządzać wodami opadowymi w miastach, by minimalizować wpływ zmian klimatycznych? Jakie zmiany w budownictwie oraz wykorzystanie nowych technologii mogą uczynić miasta bardziej odpornymi na ekstremalne zjawiska pogodowe?

Sprzedający mieszkania w końcu spuszczają z ceny? Co wynika z analizy rynku wtórnego w grudniu

Pewne jest, że mieszkania oferowany do sprzedaży na rynku wtórnym przestały już mocno drożeć. Trudno jednak mówić już o nowym trendzie cenowym. Tym bardziej, że pod koniec roku oferta mieszkań wystawionych na sprzedaż wyraźnie się skurczyła.

REKLAMA

Sprzedając dom lub mieszkanie, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jak więc to zrobić?

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu lub mieszkania u notariusza, można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości. W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu lub mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – w pełni zabezpieczała ona interes sprzedającego? 

Droga dojazdowa do domu nie musi być szeroka?

Działki pozbawione dobrej drogi dojazdowej można kupić taniej. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl sprawdzili więc, jakie są minimalne wymagania dotyczące szerokości dojazdu do nowego domu.

Łodzianie mogą już składać wnioski o dofinansowanie wymiany pieców

W ramach kolejnej edycji miejskiego programu można składać wnioski o dotację na wymianę pieców na bardziej ekologiczne. Indywidualne gospodarstwa mogą uzyskać do 9 tys. zł, a wspólnoty - do 50 tys. zł.

Jak inwestować w nieruchomości?

Ceny mieszkań w Polsce trzymają się mocno. W III kw. 2024 roku wzrosły – o 1,4 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem i aż o 12 proc. w ujęciu rocznym. Mimo to wciąż jest wielu chętnych na inwestowanie w nieruchomości. Jak zacząć?

REKLAMA

Kredyt hipoteczny – o tym warto wiedzieć przed złożeniem wniosku!

Wiele osób, zanim odbierze klucze do wymarzonego mieszkania, musi posiłkować się finansowaniem z banku. Kredyt hipoteczny to produkt, który pomaga w zakupie lub budowie nieruchomości. Wymaga jednak pełnej świadomości ze strony kredytobiorcy. Czym tak naprawdę jest ten produkt? Na jakich zasadach jest przyznawany i spłacany? Jakich formalności trzeba dopełnić, aby go otrzymać?

Czy rzeczywiście częściej decydujemy się na mieszkanie na obrzeżach miasta?

Czy nabywcy mieszkań rzeczywiście częściej szukają nieruchomości na obrzeżach miast albo na przedmieściach? O ile są one tańsze od podobnych mieszkań sprzedawanych w centralnych dzielnicach miast?

REKLAMA